Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Britské elektrické jednotky s bateriovými zásobníky energie v provozu s cestujícími

23.1.2015 Testování britských elektrických jednotek pro přepravu cestujících na národní železniční síti, vybavených bateriovými zásobníky energie, o němž jsme naše čtenáře informovali naposledy v srpnu 2014, zaznamenalo další důležitý milník: V období od 12. ledna do 13. února 2015 jsou tyto jednotky, označované zkratkou IPEMU (Independently Powered Electric Multiple-Unit – nezávisle poháněná elektrická článková jednotka) zkušebně nasazeny v pracovních dnech na pravidelné vlakové spoje s cestujícími na 18 km dlouhé trati Manningtree – Harwich v hrabství Essex. První zkušenosti ukazují, že vše funguje podle představ konstruktérů.

IPEMU je založena na standardní čtyřvozové jednotce Bombardier Electrostar řady 379 pro provoz na tratích napájených střídavým proudem 25 kV 50 Hz (podobně jako například v jižní a západní části ČR). Tento systém používají britské železnice na většině své sítě s výjimkou jihovýchodu Anglie, kde jsou provozovány vlaky se spodním přívodem energie z třetí kolejnice. Uvedená elektrická jednotka byla při rekonstrukci vybavena lithium-železo-hořčíko-fosfátovými bateriemi pro provoz bez troleje. Bateriový blok zahrnuje vlastní baterie, izolační spínač, rozvaděč, invertor pro nabíjení baterií a monitorovací systém.

Testování probíhá v rámci výzkumného projektu, který je řízen národním správcem železniční sítě Network Rail a spolufinancován ministerstvem dopravy (the Department for Transport). Dalšími partnery projektu jsou výrobce vozidel Bombardier, železniční dopravce Abellio Greater Anglia a průmyslové sdružení pro rozvoj železniční dopravy FutureRailway.

Data získaná ze zkušebního provozu s cestujícími dále ukáží, zda další podobné elektrické jednotky mají být konstruovány jako čistě bateriové, nebo jako hybridní pro napájení z trolejového vedení a zásobníkem pro nezávislý dojezd, podobně jako například některé tramvaje. Předpokládá se přitom, že v obou případech by takovéto vlaky měly být od samého začátku konstruovány pro provoz s bateriemi, tak aby již sama konstrukce počítala s optimalizací spotřeby energie.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Railway Gazette International

Další informace a video zde

Přečtěte si také:

Studie „E-mobilita v MHD“: 4000 stažení z portálu Proelektrotechniky.cz, aktualizace v přípravě

16.1.2015 Studie „E-mobilita v MHD“, zabývající se stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, kterou zpracovala v roce 2013 firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pro potřebu Sdružení dopravních podniků ČR a která je volně přístupná na našem portále zde, zaznamenala začátkem ledna 2015 čtyři tisíce zájemců, kteří si ji z portálu stáhli. 


Tramvaj v městě Tours má superkapacitorové zásobníky energie

8.1.2015 Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie. Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek; tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru. 


Hlavní zdroje spolufinancování investičních projektů v elektrické MHD

26.11.2014 V rámci konference „Elektrické autobusy pro město III“, která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty, které je užitečné v této souvislosti sledovat. 


Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podněty

Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.

24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


S-EIV: rekuperace brzdné energie metra do energetické sítě stanice

30.9.2014 O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných vozidel závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“ trakční měnírnou Alstom HESOP. Japonský výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu energie  


V rámci SDP ČR vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu

25.9.2014 SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


Testování britských elektrických jednotek s bateriovými zásobníky energie začalo

25.8.2014 Jak informoval náš portál zhruba před rokem, probíhá na britských železnicích program testování elektrických jednotek pro osobní přepravu standardní konstrukce pro provoz s bateriovými zásobníky energie na neelektrifikovaných úsecích. V polovině srpna 2014 bylo dokončeno vybavení testovací elektrické jednotky šesti bateriovými bloky a zahájen její provoz na zkušební trati v Derby. 


Inteligentní měnírna HESOP na příměstské tramvaji v Miláně

21.7.2014 Jako součást projektu komplexní modernizace příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také inteligentní měnírnu HESOP, o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím uplatněním v Londýnském metru . O tomto italském modernizačním projektu byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 


Jihojaponské železnice zkouší standardní elektrickou jednotku s pohonem na baterie

4.2.2014 Jihojaponské železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme především v souvislosti s automatizací provozu, přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati testován v roce 2012.


Elektrická jednotka testována na provoz s bateriemi

23.8.2013 V polovině srpna 2013 začalo ve Velké Británii testování možného využití trakčních baterií jako zdroje elektrické energie pro pohon elektrických jednotek pro přepravu cestujících. Cílem je prověřit provozuschopnost takovýchto nezávislých elektrických vlaků pro přejíždění neelektrifikovaných úseků nebo pro zajíždění na odbočné tratě, na nichž by se elektrifikace nevyplatila. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services