Čtyři indukčně dobíjené elektrobusy v pravidelném
provozu v Berlíně
3.9.2015
Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě,
provozujícím indukčně dobíjené
elektrobusy, stal Berlín.
V této době
bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto
městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové
linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe
(BVG) – viz schéma trasy na obrázku níže, obsluhované čtyřmi
elektrobusy
Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE.
12m dvoudveřový městský elektrobus Solaris v provedení
pro Berlín (viz foto a obrázek s umístěním jednotlivých zařízení) má
celkovou přepravní kapacitu 70 míst, z toho 33 sedících.
K pohonu slouží 160kW asynchronní elektromotor typu TSA
TMF 35 od Vossloh Kiepe GmbH, umístěný před zadní nápravou. Jako
zásobník energie slouží lithium-iontové trakční baterie PRIMOVE
Batterie 90 od firmy Bombardier o kapacitě 90 kWh, pracující pod
napětím 660 V DC. Baterie jsou umístěny na střeše vozidla.

Autobus je klimatizovaný, k vytápění slouží elektrické
topení Spheros o příkonu 20 kW.
K indukčnímu dobíjení na 6,1 km dlouhé lince 204 s 18
zastávkami slouží technologie Bombardier PRIMOVE 200. Nabíjecí zařízení
jsou připojena ke střídavé síti 400 V AC a pro bezpečný pravidelný
provoz na lince jsou potřeba tři: dvě na trase (Südkreuz and
Hertzallee) a jedno v garážích BVG (ulice Indiry Gandhi).
Nabíjení
probíhá výkonem 200 kW po dobu 4 – 7 minut. Energetickou účinnost
přenosu udává výrobce v hodnotě >90 % bez dalších podrobností.

Schéma trasy obsluhované čtyřmi elektrobusy
Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE
Doba jízdy elektrobus z konečné na konečnou je cca 24
minut. Elektrobusy jezdí ve 20minutovém intervalu.
Projekt
indukčně dobíjených elektrobusů v Berlíně
„E-Bus-Berlin“ je součástí programu „International Showcase Programme
for E-mobility Berlin Brandenburg“, spolufinancovaného z rozpočtu
Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury (BMVI). Z
rozpočtu tohoto programu získal projekt finanční příspěvek 4,1 mil. €,
tedy cca 110 mil. Kč. Partnery projektu jsou dopravce Berliner
Verkehrsbetriebe (BVG), Technická univerzita Berlín (TU) a průmyslové
společnosti Solaris Deutschland, Bombardier Transportation a Vossloh
Kiepe GmbH. Město Berlín je rovněž jedním z inteligentních měst – smart
city. Strategie smart city, jako základní dokument pro naplňování
tohoto konceptu, byla schválena v dubnu 2015 a využití elektrické
energie pro pohon elektromobilů a elektrobusů je její nedílnou součástí.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Solaris Bus & Coach
Obrázek ©
E-Bus Berlin
Další informace zde
a také zde
Přečtěte si také:
5.8.2015 Elektrobus Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku
provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom
podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel
pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports
Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké
veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 
16.6.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále v únoru 2013,
připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV)
pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu.
Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE společnosti
Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn
významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán
druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. 
2.4.2015 V
březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu
elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v
německém Braunschweigu,
začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém
hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na
světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 
18.10.2013
Dva měsíce provozu má za sebou systém elektrobusů s
indukčním dobíjením během jízdy v jihokorejském městě Gumi, zahájený 6.
srpna 2013. Tento systém je označován zkratkou OLEV (on-line electric
vehicles). Prozatím jde o dvě zkušební vozidla a v případě příznivých
výsledků po vyhodnocení na konci tohoto roku by jejich park měl do roku
2015 vzrůst na celkem 12. Systém dynamického indukčního dobíjení elektrobusů
vyvinul Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST). Jde
o jeden z prvních systémů tohoto druhu na světě
12.9.2013
Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu
premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na
světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší
výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá
zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která
schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 

|