Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Indukčně dobíjený elektrobus v Mannheimu: další krok k linkovému provozu16.6.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále v únoru 2013, připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV) pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu. Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE společnosti Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. Sám princip indukčního dobíjení u elektrobusů není novinkou. Již od roku 2003 slouží například více než dvacet indukčně dobíjených 7,5m elektrických midibusů na linkách MHD v italském Turíně – podrobnosti viz v naší studii „E-mobilita v MHD“. Přenášený výkon při indukčním dobíjení zde však činí 60 kW, zatímco technologie PRIMOVE přenáší výkon až 200 kW. Základem pevné části dobíjecího zařízení PRIMOVE je primární vinutí, instalované těsně pod povrchem vozovky, v němž vzniká elektromagnetické pole. Jeho magnetické odstínění brání elektromagnetické interferenci. Pevnou část dále tvoří DC napájecí kabely a měniče na střídavé napětí primárního vinutí, systém detekce vozidla a systém SCADA pro řízení a diagnostiku dobíjecí stanice. Pevná část je zapnutá pouze během dobíjení, aby bylo vyhověno požadavkům na elektromagnetickou ochranu. Vozidlovou část tvoří vozidlová sběrnice s kompenzačním kondenzátorem, umístěná na spodku vozidla, která přemění elektromagnetické pole primárního vinutí pevné části na střídavý proud. Na ni navazuje měnič, který jej transformuje na stejnosměrný proud dobíjející baterii (nebo jiné zařízení na ukládání elektrické energie). Vozidlovou část doplňuje detekční systém, který detekuje pevnou část dobíjecího zařízení a koordinuje jeho zapnutí a vypnutí. Elektrobus Hess pro Mannheim má kapacitu 80 míst, z toho 36 sedících. K pohonu slouží jednotka Bombardier MITRAC 200 o výkonu 2× 60 kW. Jako zásobník energie používá Li-Ion baterie o kapacitě 60 kWh. Celková spotřeba energie se předpokládá v rozmezí 1,6 – 2,6 kWh/km. Jeho homologace úspěšně proběhla v dubnu 2015. První cestující měli příležitost se s tímto elektrobusem svézt již krátce poté, na spotřebitelském veletrhu May Market v Mannheimu. Pravidelný provoz bude probíhat v Mannheimu na 9 km dlouhé lince MHD č. 63 s 23 zastávkami, vedoucí po trase Mannheim Hauptbahnhof – Pfalzplatz. Trakční baterie se dobíjejí na obou konečných stanicích a v pěti mezilehlých zastávkách během nástupu a výstupu cestujících. Předpokládá se, že dobíjení na konečných stanicích potrvá v součtu 5 minut. Dobíjení na mezilehlých zastávkách podle předpokladů potrvá maximálně 40 vteřin. Provoz je součástí výzkumného projektu „PRIMOVE Mannheim“, jehož rozpočet činí 3,3 mil. € a je financován Spolkovým ministerstvem dopravy, stavebnictví a městského rozvoje. Vědeckovýzkumnou část projektu zajišťuje Technologický institut Karlsruhe. Dalšími partnery projektu jsou město Mannheim, dopravce RNV, dodavatel indukčního dobíjení Bombardier Transportation a výrobce autobusů Carrosserie HESS AG. Indukčním dobíjecím zařízením Bombardier PRIMOVE jsou vybaveny rovněž provozované nebo připravované elektrobusy Solaris v Braunschweigu a v Berlíně. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Bombardier Další informace zde a také zde Videosnímek indukčního dobíjení PRIMOVE zde Přečtěte si také:Plzeňské elektrobusy a jejich dobíjení v evropském a českém kontextu2.6.2015 Na konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května 2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím kontextu. Elektrobusy Optare zlepšují systém Park & Ride v Yorku29.5.2015 Jedním z měst, které úspěšně využívají elektrobusy jako podporu zavádění inteligentní městské mobility, je i historické město York v severní Anglii. Elektrobusy zde slouží pro linkovou dopravu mezi záchytnými parkovišti systému Park & Ride a městským centrem. Projekt ZEB: ELENA pomáhá elektrobusům v Nizozemí24.4.2015 V polovině března 2015 byl slavnostně zahájen zkušební provoz 12m elektrobusu VDL Citea Electric v nizozemském městě Maastrichtu. Zkušební provoz probíhá ve spolupráci města Maastricht a provincie Limburk v rámci projektu Transition to Zero Emission Bus Transportation (ZEB). Příprava tohoto projektu byla spolufinancována finančním nástrojem EIB jménem ELENA. Prezentovali jsme problematiku elektrických autobusů na konferenci Dopravní obslužnost měst a regionů 201521.4.2015 V zasedací síni pražského magistrátu proběhla 15. dubna 2015 konference Dopravní obslužnost měst a regionů 2015, pořádaná agenturou B.I.D. services. Konferenci předsedal provozovatel našeho portálu Ing. Jakub Slavík, MBA a měl zde rovněž jednu z přednášek, zaměřenou na problematiku elektrických autobusů jako projektu a jejich financování. Elektrobusy v Drážďanech s průběžným dobíjením: videosnímek a výsledky zkušebního provozu21.4.2015 V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015 probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž provozní výsledky. Berlín: první hlavní město na světě s indukčně dobíjenými elektrobusy2.4.2015 V březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu, začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podnětyPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích12.9.2013 Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|