Dynamické dobíjení elektrobusů v Jižní Koreji
18.10.2013
Dva měsíce provozu má za sebou systém elektrobusů s
indukčním dobíjením během jízdy v jihokorejském městě Gumi, zahájený 6.
srpna 2013. Tento systém je označován zkratkou OLEV (on-line electric
vehicles). Prozatím jde o dvě zkušební vozidla a v případě příznivých
výsledků po vyhodnocení na konci tohoto roku by jejich park měl do roku
2015 vzrůst na celkem 12.
Systém dynamického indukčního dobíjení elektrobusů
vyvinul Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST). Jde
o jeden z prvních systémů tohoto druhu na světě, a předchází tak i
plánované dynamické dobíjení elektrobusů ve španělské Malaze v rámci
připravovaného projektu Victoria (blíže o projektu Victoria zde).
Dynamické indukční dobíjení OLEV přenáší výkon 100 kW
při frekvenci 20 kHz a účinnosti přenosu 85 %. Světlá výška vozidla,
tedy vzdálenost mezi povrchem vozovky a spodkem autobusu, je při
použití této technologie 17 cm. Pro srovnání: Testovací provoz
stacionárního indukčně dobíjeného elektrobusu v Utah State University,
USA dosahuje 90% účinnosti přenosu při vzdálenosti vozidla od vozovky
15 cm. Účinnost indukčního dobíjení elektrobusů EPT Elfo Cacciamali na
zastávkách v Turíně, které je v běžném provozu od roku 2003, činí 95 %
(světlou výšku výrobce neudává).
Oproti srovnatelnému statickému dobíjení umožňuje tato
technologie třikrát menší baterie, s příznivými dopady na rozměry,
hmotnost a spotřebu energie vozidla. Podle KAIST je použití této
technologie v souladu s mezinárodními standardy povolujícími bezpečné
elektromagnetické pole nejvýše 62,5 miligaussů (mG).
Autobusy OLEV jsou ve městě Gumi nasazeny na 12km lince
mezi nádražím a čtvrtí In-dong, celková délka trasy tedy činí 24 km.
Kabeláž pro indukční dobíjení je instalována na cca 5 až 15 % trasy,
tedy na pouhých několika kilometrech, což snižuje nároky na nutné zemní
práce. Odborníci přesto upozorňují nejen na provozní výhody této
technologie, ale také na zvýšené investiční náklady oproti
stacionárnímu dobíjení. redakce Proelektrotechniky.cz
Foto:
KAIST
Další informace zde Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita:
8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími ![](../sablona/vice3.gif)
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. ![](../sablona/vice3.gif)
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. ![](../sablona/vice3.gif)
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst ![](../sablona/vice3.gif)
17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. ![](../sablona/vice3.gif)
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. ![](../sablona/vice3.gif)
3.1.2014 Na prestižní mezinárodní výstavě Busworld Kortrijk 2013
v říjnu loňského roku byl oficiálně představen nekonvenční koncept
elektrobusu o standardní délce 12 m vyvinutý v rámci francouzského
programu ELLISUP (viz foto). Tento futuristicky pojatý koncept přináší
řadu velmi zajímavých inovací. Více než dva měsíce poté však odborné
veřejností stále zůstávají nezodpovězené mnohé otázky k jeho technickým
a provozním parametrům, k nimž jsou k dispozici jen velmi kusé a značně
roztříštěné informace. ![](../sablona/vice3.gif)
23.12.2013
Jeden z provozovatelů londýnských městských
autobusů, společnost Go-Ahead London, zahájil 19. prosince 2013 v
Londýně dopravu cestujících elektrobusy. Na linkách 507 a 521 vedoucích
rušným centrem Londýna začal zkušebně provozovat dva 12m elektrobusy
čínského výrobce BYD. Jedná se o tzv. noční elektrobusy, u nichž
výrobce udává dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterií dostatečnou
pro celodenní provoz. ![](../sablona/vice3.gif)
13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New
bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového
londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu
Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno
nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o
sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen
palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. ![](../sablona/vice3.gif)
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
![](../sablona/zpet.png)
|