Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Solaris dodá čtyři elektrobusy pro Krakov dobíjené z tramvajové sítě9.11.2015 Podobně jako elektrobusy v Drážďanech bude mít i další město, tentokrát polský Krakov, elektrobusy průběžně dobíjené čtyřpólovým systémem využívajícím elektrickou energii z tramvajové sítě. Podle smlouvy mezi městským dopravním podnikem MPK Kraków a výrobcem elektrobusů Solaris Bus & Coach z října 2015 k tomuto účelu dodá výrobce do června 2016 městu čtyři průběžně dobíjené elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE. Solaris Urbino 8,9 LE je 8,9 m dlouhý dvoudveřový elektrický midibus s 29 místy k sezení a sníženým nástupním prostorem (viz foto). K jeho pohonu slouží 120kW asynchronní elektromotor. V konfiguraci pro Krakov budou zdrojem energie 80kWh lithium-iontové trakční baterie. Jejich nabíjení bude probíhat dvěma způsoby: Přes noc budou elektrobusy pomalu nabíjeny v depu zásuvkovým připojením s výkonem 20 kW. Během dne bude používáno, podobně jako u výše zmíněných elektrobusů v Drážďanech, rychlé dobíjení čtyřpólovou pantografovou konzolí Schunk Smart Charging z nabíjecí stanice instalované na ulici Pawia poblíž krakovského hlavního nádraží. Pro 9m midibus si toto nabíjení vystačí s výkonem 80 kW. Zdrojem elektrické energie je trakční síť městské tramvaje, jejíž trať po ulici Pawia vede. Do provozu budou všechny čtyři elektrobusy uvedeny v červenci 2016. Budou nasazeny na městské lince 154 se 13 zastávkami, vedené mezi krakovským hlavním nádražím a konečnou stanicí Prądnik Biały. Tato linka prochází přes historické centrum Krakova, kde se uplatní bezemisní provoz elektrobusů. Celkové investiční náklady tohoto projektu činí v přepočtu cca 50 mil. Kč. Elektrobusy nejsou v Krakově úplnou novinkou. Již od dubna 2014 je na uvedené lince 154 ve zkušebním provozu 12m elektrobus Solaris Urbino 12 electric se zásuvkovým dobíjením pro celodenní provoz, zapůjčený od výrobce. Tento příklad opět ukazuje, jak lze efektivně kombinovat průběžně dobíjené elektrobusy a existující trakční síť elektrifikované povrchové městské dopravy, a to i při využití čtyřpólového systému dobíjení. To je oproti dvoupólovému pantografu používaného např. u elektrobusů Siemens/Rampini ve Vídni (podrobnosti viz studie „E-mobilita v MHD“) konstrukčně náročnější, umožňuje však větší přenášené výkony (a tím kratší dobu nabíjení), menší energetické ztráty i větší bezpečnost a pohodlí obsluhy. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Solaris Bus & Coach Přečtěte si také:Elektrobusy Optare oceněny za zlepšování kvality ovzduší v dopravě6.11.2015 Největším evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd. („Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v dopravě. Osmnáctimetrový elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric do provozu v Kolíně nad Rýnem5.11.2015 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric měl svoji světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů, plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně nad Rýnem, byl koncem října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Nový Solaris Urbino 12 electric na Busworld 201527.10.2015 Tzv. nový Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení, již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu pro Paříž a pro Hannover. Tento elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami tohoto výrobce. Dobíjecí stanice ABB pro plug-in hybridní autobusy Volvo v Lucemburku26.10.2015 Společnost Volvo jako dodavatel plug-in hybridních a odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti viz studie „E-mobilita v MHD“). Volvo zde vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura, přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové výrobce Siemens a ABB. Čtyři indukčně dobíjené elektrobusy v pravidelném provozu v Berlíně3.9.2015 Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy, stal Berlín. V této době bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) obsluhované čtyřmi elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE. Projekt CHIC: švýcarské palivočlánkové autobusy ujely milión kilometrů14.8.2015 V rámci evropského projektu CHIC, zaměřeného na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. ADL a BYD: největší evropský park elektrobusů pro Londýn7.8.2015 Město Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu bude testován v Paříži5.8.2015 Elektrobus Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 Projekt 3iBS: ve výhledu více než 40 % městských autobusů elektricky30.7.2015 V rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech 2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel. Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. Vychází třetí newsletter SDP ČR „Elektromobilita v MHD“28.7.2015 Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí newsletter „Elektromobilita v MHD“, připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. Pozvánka na odbornou konferenciElektrické autobusy pro město IV15.7.2015 Konference „Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2015 |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|