Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
ADL a BYD: největší evropský park elektrobusů pro Londýn7.8.2015 Město Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. Konstrukce elektrobusu bude založena na osvědčeném typu midibusu ADL Enviro200, který bude využívat podvozek a pohon od BYD, včetně železo-fosfátových baterií jako zásobníků energie. Předpokládá se, že elektrobus bude mít délku 12 m a obsaditelnost 90 míst, další technické podrobnosti prozatím nejsou známy. Autobus Enviro 200 je standardně dodáván v délkách 8,9 – 11,8 m se 32 – 46 místy k sezení a dieselem Euro VI. Jeho konstrukce má řadu moderních prvků včetně odlehčené karoserie, podle výrobce o 200 kg lehčí oproti srovnatelným produktům. Do celého světa jich zatím bylo prodáno cca 18 tisíc. Elektrobus BYD ve standardní verzi zkoušené mj. v Ostravě má při délce 12 m obsaditelnost 54 míst, z toho 24 k sezení. Pohon tvoří dva AC synchronní motory BYD TYC90A integrované do nábojů zadních kol, každý o jmenovitém výkonu 75 kW a maximálním příkonu 90 kW. Jako zdroj energie slouží Fe baterie (využívající sloučenin lithia, železa a fosforu) o kapacitě 324 kWh/600 Ah, rozmístěné ve dvou sloupcích nad předními koly, v zadní části autobusu a na střeše. Dobíjení trakčních baterií probíhá z nabíjecí stanice pomocí ručně zasunovaného dvojitého konektoru. Výrobcem garantovaný dojezd na jedno nabití baterií činí 250 km. Daní za tento dojezd je zhruba dvojnásobná spotřeba trakční energie na místokilometr oproti většině sledovaných evropských elektrobusů (viz studie „E-mobilita v MHD“). Elektrobusy BYD jsou zřejmě nejrozšířenějším typem elektrobusu na světě – celkem jich již bylo vyrobeny řádově tisíce kusů (údaje se různí), převážně pro čínský trh, který tvoří odbyt pro cca 90 % všech bateriových elektrobusů na světě (viz průzkum německé společnosti SCI Verkehr). Ani pro ADL to není první zkušenost s elektrickými autobusy – v rámci projektu ZeEUS například připravuje plug-in hybridní autobus Enviro350H pro skotský Glasgow s pohonem BAE Systems HybriDrive. Smlouva o celkovém rozpočtu 19 mil. liber zahrnuje rovněž opravy a údržbu. V přepočtu tedy jeden takovýto elektrobus s kompletním servisem stojí cca 14,5 mil. Kč. Na uvedených linkách 507 a 521 jsou již od července 2015 v provozu dva španělské elektrobusy Irizar. Nasazení elektrobusů na uvedené linky je součástí strategie města Londýn pro nízkoemisní MHD. Podle ní by v roce 2020 mělo tři sta jednopodlažních autobusů v centru Londýna být provozováno plně elektricky (tj. jako elektrobusy nebo palivočlánkové autobusy) a tři tisíce patrových autobusů jako diesel-hybridy. Připravuje se rovněž zkušební provoz patrových elektrobusů. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Alexander Dennis Limited Přečtěte si také:Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu bude testován v Paříži5.8.2015 Elektrobus Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 Projekt 3iBS: ve výhledu více než 40 % městských autobusů elektricky30.7.2015 V rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech 2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel. Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. Vychází třetí newsletter SDP ČR „Elektromobilita v MHD“28.7.2015 Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí newsletter „Elektromobilita v MHD“, připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. Elektrobusy Irizar v provozu v londýnské MHD22.7.2015 Na linkách MHD č. 507 a 521 v centru Londýna, spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude upřesněn ve stanoveném termínu. Elektrobus Optare pro Karlstad se 100% bezuhlíkovým provozem29.6.2015 Elektrobusy Optare se v polovině června 2015, tedy v krátké době po zahájení svého 100% bezemisního provozu na Orknejských ostrovech, dočkaly dalšího plně ekologického uplatnění, tedy včetně bezuhlíkové výroby elektřiny. Tentokrát jsou to tři elektrobusy Optare Solo ve švédském městě Karlstad, pro něž je životní prostředí a bezemisní energetika jednou z důležitých strategických priorit. Inverness: další elektrobusy Optare ve Skotsku24.6.2015 Nejen na Orknejských ostrovech, ale i v dalším skotském regionu začaly od června 2015 sloužit elektrobusy od britského výrobce Optare. Dopravce Stagecoach zahájil ve skotském městě Inverness (poblíž jezera Loch Ness) provoz pěti elektrobusů Optare Solo EV (viz foto). Elektrobus Solaris v Drážďanech: čtyřpólové dobíjení z tramvajové trakční sítě22.6.2015 Po úspěšném provozu experimentálního elektrobusu v Drážďanech byl v polovině června 2015 pro pravidelný provoz dodán první z elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Drážďanský městský dopravce DVB jej nasadí na lince MHD č. 79 spojující městské čtvrti Mickten a Übigau. Jako první v Německu je zde používáno čtyřpólové průběžné dobíjení připojené ke stejnosměrné trakční síti MHD. Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. Indukčně dobíjený elektrobus v Mannheimu: další krok k linkovému provozu16.6.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále v únoru 2013, připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV) pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu. Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE společnosti Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. Plzeňské elektrobusy a jejich dobíjení v evropském a českém kontextu2.6.2015 Na konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května 2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím kontextu. Elektrobusy Optare zlepšují systém Park & Ride v Yorku29.5.2015 Jedním z měst, které úspěšně využívají elektrobusy jako podporu zavádění inteligentní městské mobility, je i historické město York v severní Anglii. Elektrobusy zde slouží pro linkovou dopravu mezi záchytnými parkovišti systému Park & Ride a městským centrem. Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podnětyPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|