Projekt CHIC: švýcarské palivočlánkové autobusy ujely
milión kilometrů
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů.
Palivočlánkové autobusy společnosti PostAuto jsou
provozovány ve švýcarském kantonu Aargau, v městě a okrese Brugg, kde
jsou nasazovány do běžného linkového provozu v hornatých venkovských
podmínkách. Slouží také jako kyvadlová doprava u významných událostí,
jako je Světové ekonomické fórum v Davosu nebo filmový festival v
Locarnu.
PostAuto používá v rámci projektu CHIC 12m
palivočlánkové autobusy EvoBus typu Mercedes-Benz CITARO FuelCELL
Hybrid o přepravní kapacitě 66 osob, z toho 33 sedících (viz foto).
Jako zdroj energie slouží dva 120kW palivočlánkové moduly, doplněné
lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 26 kWh s výkonem 258 kW. Celkem
35 kg vodíku o tlaku 35 MPa je uloženo v sedmi nádržích. Palivočlánkové
moduly, nádrže na vodík i trakční baterie jsou umístěny na střeše
vozidla (viz obrázek).

K pohonu slouží dva elektromotory o výkonu 80 kW,
zabudované v nábojích kol. Spotřeba vodíku se pohybuje v rozmezí 10 –
14 kg/100 km.
Dalších osm těchto autobusů je v rámci projektů nasazeno
v italských městech Bolzano a Milán. Pro různé rozvojové projekty v
Evropě bylo těchto autobusů dosud vyrobeno více než dvacet. 
Pro své autobusy vybudoval PostAuto ve spolupráci s
firmou Carbagas/Air Liquide v městě Brugg plnicí stanici spolu s
vlastním zdrojem vodíku, využívajícím obnovitelné zdroje energie –
vodní energii, fotovoltaické panely a biomasu. Z celkem 80 tun vodíku,
které byly spotřebovány od začátku projektu, bylo 70 t vyrobeno v této
stanici a zbývajících 10 t dováženo v cisternách z jiných zdrojů.
Provoz parku palivočlánkových autobusů PostAuto uspořil
od začátku projektu CHIC emise odpovídající 1 200 tunám oxidu
uhličitého.
Projekt CHIC probíhá v letech 2010 – 2016. Nyní zahrnuje
provoz celkem 26 palivočlánkových autobusů ve městech a regionech
Aargau, Bolzano, Londýn, Milán a Oslo. Spolu s těmito aplikacemi byla
do projektu zahrnuta i tzv. nultá fáze zahrnující zkušenosti z provozu
palivočlánkových autobusů v Kolíně nad Rýnem, Hamburku a kanadském
Whistleru.
Provoz je testován v různých městech s různým
prostředím. Zahrnuje rozmanitý terén (plochý, hornatý), rozmanitý
provozní režim (městský, příměstský, venkovský) a rozmanité rozmezí a
rozmanité klimatické podmínky (mírné oceánské klima, horské zimní
podmínky i horké středomořské klima).
Celkový rozpočet projektu CHIC, resp. jeho fáze 1, činí
81,8 mil. €, z toho 26 mil € je pokryto příspěvkem FCH JU (Společného
podniku EU pro vodík a palivové články).
V současné době je diskutována možnost pokračování
projektu po roce 2016. Další podrobnosti o tomto projektu se lze dočíst
mj. v naší studii „E-mobilita v MHD“.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
PostAuto Schweiz AG
Obrázek ©
CHIC
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
7.8.2015 Město
Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do
provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci
a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v
konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a
čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším
parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. 
30.7.2015 V
rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech
2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími
městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel.
Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu
používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD.
Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 
28.7.2015
Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí
newsletter „Elektromobilita v MHD“,
připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise
pro
elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či
interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 
22.7.2015 Na linkách
MHD č. 507 a 521 v centru Londýna,
spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou
od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského
výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu
na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně
elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude
potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude
upřesněn ve stanoveném termínu. 
22.4.2015 Na konci března 2015 schválila Kalifornská energetická
komise dva významné projekty v rámci svého programu „Medium and
Heavy-Duty Vehicle Technology Demonstration“ (Demonstrace technologií
pro střední a těžká vozidla) v celkovém objemu 4,4 mil. amerických
dolarů na rozvoj palivočlánkových autobusů a nákladních automobilů.
Dodavatelem palivočlánkového zdroje energie bude v obou případech
kanadský výrobce Hydrogenics. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
2.3.2015 V polovině února získaly státní podporu od americké
Federal Transit Administration (FTA) další dva rozvojové projekty na
provoz celkem deseti palivočlánkových autobusů. Pět jich bude určeno
pro dopravní společnost SunLine Transit Agency v Thousand Palms,
Kalifornie a dalších pět pro Stark Area Regional Transit Authority
(SARTA) v Cantonu, stát Ohio. 
26.1.2015
V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v
MHD“ se její
zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro
autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z
podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka
„CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your
city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS.
Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat
v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 
7.1.2015 V
oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě
pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků
Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do
provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a
palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém
konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový,
dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude zároveň
prvním polským autobusem v kategorii MEGA. 
2.12.2014
Rozvoj palivočlánkových autobusů v Evropě získal v
listopadu 2014 významný impuls od automobilového průmyslu: Pět velkých
autobusových výrobců – Evobus, MAN, Solaris, Van Hool a VDL – podepsalo
12. listopadu 2014 na setkání účastníků Společného podniku pro vodík a
palivové články (FCH JU) dohodu formou „Letter of Understanding“ o
komerčním vývoji hybridních palivočlánkových autobusů, tedy autobusů
využívající jako zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek
spolu s trakčními bateriemi. 
27.11.2014
Dopravní podnik Rigas Satiksme v lotyšské Rize
provozuje více než 250 trolejbusů, 116 tramvají a 415 dieselových
autobusů. Podobně jako v jiných městech si provozní potřeby MHD
postupně vynucují provoz trolejbusů s prodlužovačem dojezdu, v tomto
případě dieselovým. Jako možné řešení škodlivých vlivů těchto zařízení
na životní prostředí se nyní uvažuje o jejich nahrazení palivovými
články. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
6.11.2014 Pod názvem ESPACE (francouzsky: prostor –
akronym z anglického „European Service and Parts Centre for fuel cell
buses“) začíná od listopadu 2014 v belgickém Lieru fungovat společné
servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool
s vodíkovými
pohonnými jednotkami od kanadského výrobce Ballard. 

|