Londýn dostane další dva palivočlánkové autobusy
6.1.2016 V Londýně je v současné době provozováno celkem osm
palivočlánkových autobusů jako součást
evropského projektu CHIC (podrobnosti k tomuto projektu viz v naší
studii „E-mobilita v MHD“. Nyní k nim
přibydou další dva, tentokrát od jiného výrobce a s mírně odlišnou
koncepcí pohonu. Na dodávku dvou dalších palivočlánkových autobusů pro
Londýn byla těsně před Vánoci 2015 podepsána dohoda mezi belgickým
výrobcem autobusů Van Hool a londýnským organizátorem městské dopravy
Transport for London.
Současný park londýnských palivočlánkových autobusů
tvoří pro tento účel konstruovaný 12m jednopodlažní autobus s karoserií
Wrightbus Pulsar a podvozkem VDL SB200. Primárním zdrojem energie je
palivočlánková jednotka Ballard FCVelocity HD6 o celkovém výkonu 150
kW, doplněná 240kW superkapacitorovými zásobníky energie. Vodík o tlaku
35 MPa je uskladněn ve čtyřech nádržích na střeše autobusu, které ho
pojmou cca 33 kg.
Palivočlánkové autobusy Van Hool A330 Fuel Cell ve
třínápravové třináctimetrové verzi slouží již úspěšně ve skotském
Aberdeenu. Do
Londýna bude dodána 12metrová dvoudveřová verze o kapacitě 35 sedících
a cca 35 stojících cestujících (viz obrázky). 
I zde bude základním zdrojem elektrické energie pro
pohon palivočlánková jednotka Ballard řady FCvelocity®. Tentokrát
však půjde o typ FCvelocity®-HD7 o výkonu 90 kW, tedy o 40 % nižším
oproti jeho předchůdci. Tato jednotka pracuje v rozmezí napětí 280–420
V DC při proudu 288 A. Palivem je, jako u všech těchto jednotek, čistý
vodík. Vlastní palivočlánkový zdroj váží 256 kg, plus 125 kg
související vzduchové a chladicí zařízení. Tato palivočlánková jednotka
je pro pohon autobusu doplněna lithium-iontovými bateriemi. Jejich
kapacitu výrobce prozatím neudává; z porovnání různých sestav pohonů
pro palivočlánkové autobusy v Evropě a USA lze usuzovat, že se bude
pohybovat kolem cca 30 – 40 kWh.
Díky menšímu výkonu palivového článku oproti předchozím
typům autobusů je dosahována významná úspora paliva. Zatímco v
konfiguraci se 150kW palivovým článkem se spotřeba vodíku pohybuje
kolem cca 10 kg/100 km, v konfiguraci s 90kW palivovým článkem se
očekává její pokles na 8 kg/100 km. Tím se přibližuje dosud rekordně
nízké spotřebě u českého projektu TriHyBus, aniž by k
tomu byly třeba superkapacitory jako třetí, vyrovnávací zdroj energie.
Tomu odpovídá i o něco menší zásoba vodíku v nádržích autobusu – 30 kg
oproti 33 kg u jeho předchůdce. Přitom je zachován denní dojezd 300 km
požadovaný zadavatelem.
Podobně jako dnešních osm palivočlánkových autobusů
budou i další dva jezdit na lince RV1 mezi stanicemi Covent Garden a
Tower Gateway dlouhé 6,2 km s celkem 27 zastávkami. 
Smlouva na dodávku těchto autobusů je realizována v
rámci evropského projektu 3Emotion (Environmentally friendly Efficient
Electric Motion), kde Van Hool působí jako koordinátor. Cílem projektu
je překonat mezeru mezi současnými demonstračními provozy
palivočlánkových autobusů a jejich provozní nasazením ve větším
rozsahu. Projektové konsorcium má celkem 14 členů z řad výrobců,
dopravců a organizátorů dopravy. Kromě společnosti Van Hool sem patří i
zmíněný Transport for London, belgický provozovatel veřejné dopravy De
Lijn nebo plynárenská technologická společnost Air Liquide.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázky ©
Van Hool
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
5.1.2016 Ve dnech 30. listopadu až 12. prosince 2015 hostila
Paříž 21. konferenci smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu
(COP21), které předsedala Francie. Byla to jedna z největších
mezinárodních konferencí o klimatu, které kdy byly uspořádány. Jejím
výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy, podepsané 195 zeměmi, která
vytváří rámec pro přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a
ekonomiky. 
30.12.2015
V prosinci 2015 publikovaly americké agentury
National
Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration
(FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v USA za období od srpna 2014 do července 2015. Zpráva
obsahuje některé zajímavé údaje, které bychom rádi prezentovali i našim
čtenářům. 
23.12.2015
V londýnské městské dopravě slouží celkem osm
palivočlánkových autobusů, pět z nich již od roku 2010 a další tři od
roku 2013. Jsou provozovány v samém centru města na lince RV1 mezi
stanicemi Covent Garden a Tower Gateway dlouhé 6,2 km s celkem 27
zastávkami. Ke konci listopadu 2015 najely tyto autobusy dohromady již
více než 690 tisíc km během více než 107 tisíc provozních hodin. První
z těchto bezemisních autobusů překonal na konci listopadu 2015 hranici
20 000 hodin v provozu, další se této hranici rychle blíží. 
15.12.2015 Začátkem
prosince vyjely do připravovaného provozu na
lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované
patrové plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je
součástí evropského
projektu ZeEUS, do něhož je
mj. zapojena i Plzeň. 
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
6.11.2015 Největším
evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich
informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd.
(„Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských
městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto
výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned
tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v
dopravě. 
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric měl svoji
světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů,
plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně
nad Rýnem, byl koncem
října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner
Verkehrs-Betriebe). 
27.10.2015 Tzv. nový
Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m
elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení,
již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se
o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu
pro Paříž a pro
Hannover. Tento
elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu
Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami
tohoto výrobce. 

|