Ballard nabízí nové typy palivočlánkových jednotek pro
mobilní aplikace
2.10.2015 Kanadského výrobce palivočlánkových technologií Ballard
netřeba našim čtenářům dlouze představovat. O využití jeho
energetických jednotek pro mobilní aplikace jsme na našem portále psali
zejména v souvislosti s palivočlánkovými autobusy v Evropě, Kanadě a USA, ale také s
palivočlánkovými vidlicovými vozíky.
Palivočlánkové jednotky od tohoto výrobce pohánějí v současné době cca
stovku elektrických autobusů ve dvaceti městech na celém světě. Ballard
letos představil další typ palivočlánkové jednotky pro mobilní aplikace
a připravuje jeho rozšíření v modulární řadě. 
Dosud se u většiny autobusů a manipulačních vozíků s
technologií Ballard používá jako zdroj energie osvědčená jednotka
Ballard FCvelocity®-HD6, využívající technologii protonvýměnné membrány
(PEM). Tato palivočlánková jednotka je charakteristická modulární
stavbou o výkonu 75 nebo 150 kW při proudu 300 A a napětí 230–365 V v
prvním případě a 465–730 V ve druhém případě. Palivem je čistý vodík o
tlaku 350 barů (35 MPa).
Tuto jednotku v provedení s výkonem 150 kW používají mj.
i palivočlánkové autobusy v Londýně (viz foto nahoře). Charakteristické
pro jejich využití v hybridním provedení s trakčními bateriemi je
koncepce, kdy palivový článek je hlavním zdrojem energie, zatímco
baterie slouží hlavně pro lepší energetické hospodářství, které se
projevuje v menší spotřebě paliva (blíže viz studie „E-mobilita v MHD“).
V červnu 2015 představil Ballard na Světovém kongresu
UITP novou palivočlánkovou jednotku pod názvem FCvelocity®-HD7 (viz
foto vpravo). Tato jednotka dává výkon 90 kW v rozmezí napětí 280–420 V
DC při proudu 288 A. Palivem je čistý vodík. Vlastní palivočlánkový
zdroj váží 256 kg, plus 125 kg související vzduchové a chladicí
zařízení.
Jednotka FCvelocity®-HD7 je opět určena pro pohon
velkých městských autobusů, přičemž její menší výkon je kompenzován
lepším energetickým hospodářstvím (viz též například český projekt
TriHyBus,
který používá palivočlánkový zdroj o výkonu pouhých 48 kW).
Jak v září 2015 Ballard informoval odbornou veřejnost,
připravují se nyní další výkonové verze jednotky FCvelocity®-HD7, a to
s výkony 30 kW a 60 kW. Tyto verze, jejichž komerční nabídka je
plánována na rok 2016, jsou určeny pro pohon menších autobusů nebo pro
využití palivočlánkových prodlužovačů vzdálenosti k bateriovým
elektrickým vozidlům (tuto koncepci pohonu používají například užitková
vozidla pro francouzský program HyWay).
Oproti svému předchůdci, jednotce FCvelocity®-HD6,
snížila FCvelocity®-HD7 investiční a provozní náklady o 30 % při
současném zvýšení životnosti zařízení. To je dáno úspornější konstrukcí
s menším počtem součástek, snížením spotřeby energie při běhu naprázdno
a v neposlední řadě velkou sériovostí většiny komponent, která snižuje
kapitálové náklady výrobce na jednotku produkce. Za uplynulých šest let
se tak podařilo snížit náklady produktové řady FCvelocity® o 65 %.
Pro své pohonné jednotky nabízí Ballard záruku 5 let
nebo 250 tisíc ujetých mil (cca 400 000 km). To odpovídá přibližně
životnosti trakčních baterií elektrobusu a polovině kilometrického
proběhu průměrného městského autobusu za dobu jeho plánovaného života.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Ballard
Další informace zde
Přečtěte si také:
17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních
světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na
konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai
a své
zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a
vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci
července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového
vozidla. 
15.9.2015
Energetické využití odpadů je jednou z důležitých
oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a
přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015
závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část
vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá,
je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. 
11.9.2015
Akce s názvem „Metanolový den“ by v Česku nejspíše
vzbudila pozdvižení s ohledem stále ještě živou aféru, s níž je tato
průmyslová surovina v našich médiích spojována. Nicméně „Metanolový
den“ v dánském Aalborgu znamenal událost, která naopak ukazuje jeden z
důležitých směrů ke strategickému cíli Dánska v oblasti ochrany
životního prostředí: do roku 2050 se zcela zbavit závislosti na
fosilních palivech. 26. srpna 2015 zde konsorcium Green Methanol
Infrastructure otevřelo první metanolovou čerpací stanici v
Evropě.
10.9.2015 Nedlouho po
zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který
najely palivočlánkové autobusy ve
Švýcarsku, byla odborná
veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA:
Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů,
provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti
viz též studie „E-mobilita v MHD“),
překonala v
srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. 
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. 
15.7.2015
Konference
„Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti
Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS
2015 
22.4.2015
Na konci března 2015 schválila Kalifornská
energetická
komise dva významné projekty v rámci svého programu „Medium and
Heavy-Duty Vehicle Technology Demonstration“ (Demonstrace technologií
pro střední a těžká vozidla) v celkovém objemu 4,4 mil. amerických
dolarů na rozvoj palivočlánkových autobusů a nákladních automobilů.
Dodavatelem palivočlánkového zdroje energie bude v obou případech
kanadský výrobce Hydrogenics. 
16.4.2015
O síti vodíkových čerpacích stanic v
londýnské aglomeraci jsme na našem
portále psali již více než před dvěma roky. Tato síť se na konci března
2015 rozrostla o další čerpací stanici, tentokrát u supermarketu
Sainsbury’s v Hendonu na předměstí Londýna. Stanici vlastní a provozuje
společnost Air Products. 
1.4.2015
Palivočlánkové
zdroje elektrické energie pro nezávislý bezemisní provoz přitahují
nejen konstruktéry silničních vozidel. Možnosti jejich uplatnění jsou
stále více sledovány i v kolejové dopravě. Vedle vývoje palivočlánkového
regionálního vlaku v Německu přichází
nyní na řadu i tramvaj. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
26.1.2015
V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v
MHD“ se její
zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro
autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z
podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka
„CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your
city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS.
Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat
v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 
22.5.2013
Provozní životnost současných palivových článků je
zpravidla kolem 4 – 5 tisíc hodin. Společnost Proton Power Systems Plc,
jejíž dceřiná společnost Proton Motor dodala palivový článek i do
českého autobusu TriHyBus
(viz foto), oznámila 14. května 2013 velmi významný výsledek testování:
Její palivový článek dosáhl životnosti 10 000 hodin v režimu
start-stop, čili v denním zapínání a vypínání, běží dál a nenese známky
výraznější degradace. 

|