Patrové plug-in hybridní autobusy v Bristolu využívají
Geo-Fencing
28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením, které
začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci
evropského projektu ZeEUS, budou
sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli
jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen
dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy (viz foto) byly
oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou
nasazeny do pravidelného provozu na městské lince č. 72.
Technické podrobnosti dopravce blíže nespecifikuje. Z
kontextu a z fotodokumentace je nicméně zřejmé, že stejně jako v
Londýně půjde o diesel-hybridní autobus Alexander Dennis Enviro400H
E400. Je to 10,2m patrový autobus, ve dvoudveřové verzi o kapacitě 62
sedících. K pohonu slouží hybridní systém BAE Systems HybriDrive,
zahrnující zejména 120kW elektromotor, doplněný o 140kW generátor s
permanentními magnety (195 kW špičkový výkon) a energetický management.
Generátor je poháněn čtyřválcovým motorem Cummins kategorite Euro 6 o
výkonu 138 kW a objemu válců 4,5 l. Jako zásobník energie slouží 61kWh
lithium-iontové baterie, umožňující během 20hodinového denního provozu
jet až 80 % v plně elektrickém módu. Pro průběžné dobíjení systémem
indukčního nabíjení je zřejmě použita rovněž technologie IPT® od
Conductix-Wampfler (viz studie „E-mobilita v MHD“).
Linka č. 72, na níž jsou tyto autobusy nasazeny, spojuje
centrum města s areálem University of the West England v bristolském
předměstí Frenchay. V univerzitním areálu je umístěna stanice pro
indukční dobíjení autobusu.
Zajímavostí tohoto provozu je, podobně jako v Londýně,
využití technologie Geo-Fencing pro přepínání mezi plně elektrickým a
diesel-hybridním pohonem.
Technologie Geo-Fencing využívá poziční systém GPS tak,
že umožní dopravci definovat geografické zóny na mapě (tzn. rozdělit
sledované území „virtuálními ploty“ – anglicky „fence“) a potom
přidělit těmto zónám určitá pravidla. V rámci těchto pravidel probíhá
správa na základě výjimek – jsou-li stanovená pravidla porušena nebo
změní-li vozidlo zónu, je provedena stanovená akce.
V dopravě se takovéto systémy nejčastěji používají k
monitorování pohybu nákladních vozidel dopravcem. V případě plug-in
hybridních autobusů systém Geo-Fencing umožňuje rozdělit oblast, kde se
tyto autobusy pohybují, na vnitřní město, kde je využíván plně
elektrický pohon, oblast na výjezdu z města, kde lze přepnout na
diesel-hybridní pohon, a zalidněnou oblast na předměstí kolem
univerzity, kde je opět využíván plně elektrický pohon. V rámci
demonstračního provozu je mj. sledována účinnost a ekologické přínosy
tohoto systému.
Partnery tohoto demonstračního projektu jsou dopravní
společnost First West of England, britské ministerstvo dopravy
(Department for Transport), Bristolský magistrát a již zmíněná
University of the West of England. Tento provoz je součástí městské
strategie jakožto smart city stát se jedním z
nejzdravějších měst na světě.
redakce
Proelektrotchniky.cz
Foto ©
FirstGroup
Další informace zde
Přečtěte si také:
15.12.2015 Začátkem
prosince vyjely do připravovaného provozu na
lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované
patrové plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je
součástí evropského
projektu ZeEUS, do něhož je
mj. zapojena i Plzeň. ![](../sablona/vice3.gif)
14.12.2015 Již dříve
avizovaný elektrobus Solaris Urbino 12
electric v Paříži
zahájil na
začátku prosince 2015 dvouměsíční testovací provoz s cestujícími na
linkách č. 21 a 147 městského dopravce RATP. Součástí tohoto projektu
jakožto dodávky „na klíč“ je i nabíjecí stanice od polského výrobce
Ekoenergetyka. ![](../sablona/vice3.gif)
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. ![](../sablona/vice3.gif)
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! ![](../sablona/vice3.gif)
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. ![](../sablona/vice3.gif)
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. ![](../sablona/vice3.gif)
11.11.2015 Indukční
dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v
Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier
PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické
síti. ![](../sablona/vice3.gif)
10.11.2015 V listopadu
2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový
český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti. ![](../sablona/vice3.gif)
6.11.2015 Největším
evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich
informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd.
(„Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských
městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto
výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned
tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v
dopravě. ![](../sablona/vice3.gif)
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric měl svoji
světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů,
plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně
nad Rýnem, byl koncem
října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner
Verkehrs-Betriebe). ![](../sablona/vice3.gif)
27.10.2015 Tzv. nový
Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m
elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení,
již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se
o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu
pro Paříž a pro
Hannover. Tento
elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu
Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami
tohoto výrobce. ![](../sablona/vice3.gif)
22.10.2015
V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS,
jehož
demonstrační provozy na našich stránkách průběžně sledujeme, se
představí nový evropský výrobce elektrobusů, turecko-německá firma
Bozankaya. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, v rámci
demonstračního provozu v německém Bonnu zde bude od začátku roku 2016
provozován její elektrobus značky Sileo. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|