Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Ekova Electron: nový český elektrobus se představuje10.11.2015 V listopadu 2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový český elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova), který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním veletrhu Busworld 2015. Jeho výrobce, dceřiná společnost Dopravního podniku Ostrava, je rovněž jedním z partnerů naší konference Elektrické autobusy pro město IV jako doprovodného programu zmíněného veletrhu Czechbus 2015. O tomto elektrobusu již některá česká média informovala. Pro naše čtenáře znalé problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické podrobnosti. Ekova Electron (viz foto) je 12m plně nízkopodlažní elektrobus nabízený ve dvou- a třídveřovém provedení. Jeho přepravní kapacita je 90 cestujících, z toho 28–30 sedících, a celková hmotnost 18 t. Zdrojem energie jsou lithium-iontové trakční baterie, dodávané variantně v kapacitě 190 kWh nebo 265 kWh a umístěné v boxech v zadním převisu a na střeše. Pro pohon nabízí výrobce dvě alternativy: jednak v klasické koncepci s jedním motorem uvnitř vozidla a kardanovým převodem na hnací nápravu, a jednak v inovativní koncepci s motory v nábojích kol. V „klasické“ verzi používá elektrobus pohon kanadské firmy TM4 s trakční výzbrojí řady SUMO. Tento pohon zahrnuje synchronní trakční motor typu LSM280-3400 s trakčním měničem CO300HV. Trvalý výkon motoru je 155 kW, maximální výkon činí 230 kW po dobu 35 s. V „inovativní“ verzi používá elektrobus technologii ZAwheel SM 530 od německého výrobce Ziehl-Abegg. Trvalý výkon každého z motorů činí 113 kW při jmenovitém napětí 600 V DC a proudu 200 A. Tento pohon používají například elektrobusy nizozemského výrobce VDL. Pro svůj elektrobus Ekova nabízí a bude zkoušet pět různých systémů nabíjení: • noční nabíjení výkonem 43 kW zásuvkou typu COMBO2 nabíječkou od české firmy ENIKA umístěnou mimo vozidlo, s napětím 600 V a proudem cca 70A; • noční nabíjení výkonem 43 kW zásuvkou typu II nabíječkou rovněž od firmy ENIKA, tentokrát umístěnou na vozidle, s napětím 3× 400 V a proudem 63 A; • rychlonabíjení robotickou rukou od české firmy Dodávky automatizace, připojovanou z boku a používající napětí 600 V DC při proudu od 200 do 300 A; • rychlonabíjení tyčovým pantografem na střeše vozidla od české firmy EC engineering, používající napětí 600 V DC při proudu až do 1000 A; • rychlonabíjení dalších firem podle přání zákazníka. Všechny uvedené nabíjecí technologie jsou minimálně čtyřpólové. Ekova se tedy rozhodla vsadit na osvědčenou koncepci rychlého průběžného dobíjení s uzemněním (běžně označovanou jako „čtyřpólové dobíjení“) s různými mechanickými systémy využívajícími produkty dosud méně známých domácích výrobců. Pro testy rychlonabíjení je Ekova vybavena svou zkušebnou s výkonem až 600 kW, umožňující instalaci několika typů kontaktního nabíjení. Tento elektrobus je prvním výrobkem společnosti Ekova Electric se zcela vlastním know-how. Společnost tím zúročila zkušenost z dřívějších montáží trolejbusů a zejména elektrobusů ve spolupráci s firmou SOR, které jezdí v Ostravě na pravidelných linkách již od roku 2010. Logické pokračování firma vidí ve vývoji vozidel v délce 10,5 a 18m, které zákazníkům nabídne v roce 2016. Další podrobnosti o tomto elektrobusu a jeho výrobci budou k dispozici takříkajíc přímo od zdroje účastníkům výše zmíněné konference Elektrické autobusy pro město IV. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Ekova Electric Přečtěte si také:Solaris dodá čtyři elektrobusy pro Krakov dobíjené z tramvajové sítě9.11.2015 Podobně jako elektrobusy v Drážďanech bude mít i další město, tentokrát polský Krakov, elektrobusy průběžně dobíjené čtyřpólovým systémem využívajícím elektrickou energii z tramvajové sítě. Podle smlouvy mezi městským dopravním podnikem MPK Kraków a výrobcem elektrobusů Solaris Bus & Coach z října 2015 k tomuto účelu dodá výrobce do června 2016 městu čtyři průběžně dobíjené elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE. Elektrobusy Optare oceněny za zlepšování kvality ovzduší v dopravě6.11.2015 Největším evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd. („Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v dopravě. Osmnáctimetrový elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric do provozu v Kolíně nad Rýnem5.11.2015 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric měl svoji světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů, plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně nad Rýnem, byl koncem října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Nový Solaris Urbino 12 electric na Busworld 201527.10.2015 Tzv. nový Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení, již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu pro Paříž a pro Hannover. Tento elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami tohoto výrobce. Dobíjecí stanice ABB pro plug-in hybridní autobusy Volvo v Lucemburku26.10.2015 Společnost Volvo jako dodavatel plug-in hybridních a odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti viz studie „E-mobilita v MHD“). Volvo zde vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura, přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové výrobce Siemens a ABB. Čtyři indukčně dobíjené elektrobusy v pravidelném provozu v Berlíně3.9.2015 Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy, stal Berlín. V této době bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) obsluhované čtyřmi elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE. Projekt CHIC: švýcarské palivočlánkové autobusy ujely milión kilometrů14.8.2015 V rámci evropského projektu CHIC, zaměřeného na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. ADL a BYD: největší evropský park elektrobusů pro Londýn7.8.2015 Město Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu bude testován v Paříži5.8.2015 Elektrobus Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 Projekt 3iBS: ve výhledu více než 40 % městských autobusů elektricky30.7.2015 V rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech 2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel. Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. Vychází třetí newsletter SDP ČR „Elektromobilita v MHD“28.7.2015 Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí newsletter „Elektromobilita v MHD“, připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. Pozvánka na odbornou konferenciElektrické autobusy pro město IV15.7.2015 Konference „Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2015 |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|