V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy
26.2.2016 Kromě bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na
trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či
„ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak
označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník
energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o
velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky
energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez troleje.
Doménou superkapacitorových elektrobusů je především
Čína (v Šanghaji jsou superkapacitorové elektrobusy provozovány již od
roku 2006). Začínají pronikat ale také na evropské trhy. Důkazem je pět
superkapacitorových elektrobusů Chariot e-bus, které si koncem ledna
2016 objednal bělehradský městský dopravce GSP Belgrad od
izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors.
Chariot e-bus je 12metrový nízkopodlažní elektrobus o
kapacitě 80 cestujících s karoserií od čínského výrobce Higer a
elektrovýzbrojí Siemens. Rovněž některé další součásti vozidla
pocházejí od německých výrobců (například dveře od firmy BODE nebo
náprava a řízení od firmy ZF). Jako zdroj energie slouží superkapacitory od čínského
výrobce Aowei o kapacitě 21 kWh, které jsou uloženy pod zadní kapotou
autobusu, mají hmotnost necelou tunu a zabírají objem necelý metr
krychlový (viz foto dole). Dobíjejí se pomocí dvoupólové střešní konzole,
která se po zdvižení přitiskne ke dvěma vodičům tvaru kolejnice (viz
foto vpravo a dole). Jedno nabití superkapacitorů trvá cca 3 – 5 minut. Na
superkapacitorové zásobníky energie dává výrobce záruku 8 let.
Výrobce udává spotřebu elektrobusu 1 kWh/km a dojezd na
jedno nabití 20 km. Zde je namístě jistá opatrnost, protože nejsou k
dispozici žádné informace o netrakční spotřebě. Z fotodokumentace lze
pouze soudit, že vozidlo není vybaveno klimatizací.
Chariot e-bus absolvoval svoji evropskou premiéru v
rámci pilotního provozu, probíhajícího v Sofii od května 2014 na lince
MHD č. 11 (viz fotodokumentace níže). Během tohoto pilotního provozu byla
naměřena spotřeba energie 0,98 kWh/km.
Elektrobusy pro Bělehrad budou dodány ve lhůtě 150 dnů
od podpisu dodavatelské smlouvy.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Chariot Motors
Další informace zde a také
zde 





Přečtěte si také:
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! 
26.1.2016
Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o
podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro
projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna
21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky,
dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy
pro město) a
jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále
zůstávají. 
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 
11.11.2015 Indukční
dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v
Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier
PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické
síti. 
10.11.2015 V listopadu
2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový
český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti. 

|