Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Elektrobusy Optare budou i patrové18.11.2016 Elektrobusy britského výrobce Optare znají čtenáři našeho portálu z úspěšného provozu v Yorku a v dalších městech na britských ostrovech, ale také například ve švédském Karlstadu. Jde o elektrické midibusy, blížící se ve verzi Optare MetroCity svojí délkou a kapacitou standardním 12m autobusům. Na výstavě Euro Bus Expo 2016 v listopadu 2016 v Birminghamu nyní výrobce představil také patrovou verzi svých elektrobusů pod obchodní značkou Metrodecker EV (viz foto). Metrodecker EV vychází z dieselové verze Optare Metrodecker, dodávané v 10,5m nebo 11,1m verzi s kapacitou 99 cestujících, navzájem se lišící v poměru sedících a stojících. Elektrická verze má délku 10,5 m a kapacitu 96 míst, tedy jen o 3 místa méně než v dieselovém provedení. Stejně jako ostatní elektrobusy Optare bude i Metrodecker EV vybaven pohonem Magtec P144 „Zero emission“ electric. Bližší podrobnosti zatím výrobce neudává. Ve standardním provedení má pohon Magtec výkon 150kW (pro srovnání, dieselovou verzi Metrodeckeru pohání motor Mercedes-Benz o výkonu 170 kW). Jako zásobník energie slouží lithium-železo-magnesium-fosfátové baterie, které jsou bezúdržbové, se zabudovaným elektronickým monitorováním základních parametrů. Nabíjení standardně probíhá buďto prostřednictvím zabudovaného nabíjecího zařízení ze standardní třífázové zásuvky výkonem 2× 7,5 kW po dobu 6 hodin (z nuly na plnou kapacitu), nebo zrychleným nabíjením pomocí přídavného nabíjecího zařízení o výkonu 50 kW, který výrobce dodává jako volitelné. V případě patrové verze je předpokládána dostatečná kapacita baterií pro dojezd na jedno nabití v rozmezí 105 – 145 mil, tedy zhruba 170 – 230 km. Výrobce předpokládá v dalším vývoji zvýšit tento dojezd nad 150 mil, tedy nad 240 km. Do zkušebního provozu by měl být Metrodecker EV uveden zkraje roku 2017 na linkách v centru Londýna, provozovaných společností Go-Ahead London. Během tohoto zkušebního provozu budou sledovány a vyhodnocovány provozní vlastnosti elektrobusu i zpětná vazba od řidičů a cestujících. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Optare
Přečtěte si také:V Polsku přibude přes 40 elektrobusů Solaris1.11.2016 Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští dopravci se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává sousední Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní kapacity. Elektrobusy Ebusco se představují českým dopravcům20.10.2016 V souvislosti s kandidáty na letošní ocenění „nejlepší městský autobus roku“, o němž jsme psali v srpnu 2016, jsme se setkali s nizozemským dodavatelem 12m elektrobusů, na českém trhu dosud poměrně málo známým. Je jím nizozemský výrobce Ebusco B.V. Protože veřejně publikované informace o tomto výrobci byly poměrně střídmé, oslovili jsme jej v říjnu 2016 přímo se žádostí o detaily jeho produktu. Následovala okamžitá odpověď s fotografiemi, zajímavými parametry a s ujištěním, že Ebusco má zájem i o český trh. V tomto článku tedy elektrobusy Ebusco představíme trochu blíže. Elektrobusy v Yorku: milión kilometrů za 21 měsíců11.10.2016 Jedním z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park 12 elektrobusů Optare Versa od britského výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016, po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50 tisíc km na vůz ročně. Barcelona uvedla do provozu průběžně dobíjené 18m elektrobusy Solaris5.10.2016 Již dříve avizovaný provoz 18m kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric v Barceloně v rámci evropského projektu ZeEUS byl oficiálně zahájen v předposledním zářijovém týdnu 2016. Tyto kloubové elektrobusy s průběžným dobíjením jsou nyní nasazeny na barcelonské lince H16 mezi konečnými stanicemi Pg. Zona Franca a Fòrum – prozatím ve zkušebním provozu, od listopadu 2016 v pravidelném provozu. Čisté autobusy do chytrého města20.9.2016 Časopis Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. Projekt SOHJOA: automatické minibusy začaly zkušební provoz v Helsinkách29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu a nedávném představení londýnského projektu GATEway byl v polovině srpna 2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. Městským autobusem roku 2017 se poprvé stal elektrobus, typ Solaris Urbino 12 electric26.8.2016 Mezinárodní veletrh IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru uděluje každoročně ocenění „nejlepší městský autobus roku“. Letos se poprvé v historii stal vítězem bateriový elektrobus, a to Urbino 12 electric od polského výrobce Solaris. Oficiální předání ceny proběhne během veletrhu v posledním zářiovém týdnu 2016. Projekt ZEBA: další zajímavé zkušenosti s palivočlánkovými autobusy v Kalifornii18.8.2016 V červenci 2016 publikovaly americké agentury National Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration (FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových autobusů v rámci projektu ZEBA (Zero Emission Bay Area). V tomto článku uvádíme některé zajímavé poznatky a závěry z pohledu možného využití těchto amerických zkušeností v evropské a české praxi. VDL rozšiřuje produktovou řadu elektrobusů o midibus a minibus11.8.2016 Elektrobusy nizozemského výrobce VDL jsou prozatím známé čtenářům našeho portálu ve standardní 12m verzi jako VDL Citea SLF-120 Electric (například z projektu pro německý Münster) nebo ve futuristické 18m verzi jako VDL Citea SLFA-180 Electric pro Kolín nad Rýnem Na přelomu července a srpna 2016 přichází tento výrobce se dvěma zajímavými novinkami v oblasti elektrických autobusů, tentokrát kratších. A battery bus – definitely not “one-size-fits-all”10.8.2016 Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 4. 8. 2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice elektrobusů a jejich různých technických koncepcí, předností a úskalí. Projekt GATEway: automatická vozidla z letiště pro smart city5.8.2016 Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné dopravě. Systém kloubových elektrobusů s rychlonabíjením TOSA se rozšiřuje v Ženevě20.7.2016 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě, se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů. Kloubové elektrobusy Solaris v Barceloně se připravují na provoz s cestujícími18.7.2016 Ve španělské Barceloně jsou již od srpna 2014 ve zkušebním provozu v rámci evropského projektu ZeEUS dva 12m elektrobusy Irizar. Brzy se k nim připojí dva další, tentokrát osmnáctimetrové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric. Tyto elektrobusy procházejí od prosince 2015, kdy byly dodány, sérií testů. V červenci 2016 jezdí na městské lince, provozované městským dopravcem TMB, prozatím bez cestujících. Zahájení provozu s cestujícími se již brzy očekává. Další elektrobusy Irizar pro San Sebastian14.7.2016 Ve španělském San Sebastianu jezdí od července 2014 jeden elektrobus Irizar i2e od španělského výrobce Irizar. Další dva elektrobusy téhož typu k nim přibyly o dva roky později, začátkem července 2016. Elektrobusy provozuje dopravce Dbus a jsou nasazeny na lince č. 26, spojující čtvrti Amara a Martutene. Švýcarský autobusový dopravce zkouší automatické elektrické minibusy na veřejných komunikacích8.7.2016 Testování elektrických minibusů bez řidiče není v Evropě tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2 probíhá v různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6 stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4. Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června 2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový dopravce PostAuto Schweiz AG |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|