Elektrobusy Optare budou i patrové
18.11.2016 Elektrobusy britského výrobce Optare znají čtenáři
našeho portálu z úspěšného provozu v Yorku a v dalších
městech na britských ostrovech, ale také například ve švédském
Karlstadu.
Jde o elektrické midibusy, blížící se ve verzi Optare MetroCity
svojí délkou a
kapacitou standardním 12m autobusům. Na výstavě Euro Bus Expo 2016 v
listopadu 2016 v Birminghamu nyní výrobce představil také patrovou
verzi svých elektrobusů pod obchodní značkou Metrodecker EV (viz foto).
Metrodecker EV vychází z dieselové verze Optare
Metrodecker, dodávané v 10,5m nebo 11,1m verzi s kapacitou 99
cestujících, navzájem se lišící v poměru sedících a stojících.
Elektrická verze má délku 10,5 m a kapacitu 96 míst, tedy jen o 3 místa
méně než v dieselovém provedení.
Stejně jako ostatní elektrobusy Optare bude i
Metrodecker EV vybaven pohonem Magtec P144 „Zero emission“ electric.
Bližší podrobnosti zatím výrobce neudává. Ve standardním provedení má
pohon Magtec výkon 150kW (pro srovnání, dieselovou verzi Metrodeckeru
pohání motor Mercedes-Benz o výkonu 170 kW). Jako zásobník energie
slouží lithium-železo-magnesium-fosfátové baterie, které jsou
bezúdržbové, se zabudovaným elektronickým monitorováním základních
parametrů. Nabíjení standardně probíhá buďto prostřednictvím
zabudovaného nabíjecího zařízení ze standardní třífázové zásuvky
výkonem 2× 7,5 kW po dobu 6 hodin (z nuly na plnou kapacitu), nebo
zrychleným nabíjením pomocí přídavného nabíjecího zařízení o výkonu 50
kW, který výrobce dodává jako volitelné.
V případě patrové verze je předpokládána dostatečná
kapacita baterií pro dojezd na jedno nabití v rozmezí 105 – 145 mil,
tedy zhruba 170 – 230 km. Výrobce předpokládá v dalším vývoji zvýšit
tento dojezd nad 150 mil, tedy nad 240 km.
Do zkušebního provozu by měl být Metrodecker EV uveden
zkraje roku 2017 na linkách v centru Londýna, provozovaných společností
Go-Ahead London. Během tohoto zkušebního provozu budou sledovány a
vyhodnocovány provozní vlastnosti elektrobusu i zpětná vazba od řidičů
a cestujících.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Optare
Další informace zde ![](obrazky/269-Optare.jpg)
Přečtěte si také:
1.11.2016 Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští dopravci
se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává sousední
Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož elektrobus
Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a
říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v
Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní
kapacity. ![](../sablona/vice3.gif)
20.10.2016
V souvislosti s kandidáty na letošní ocenění „nejlepší
městský autobus roku“, o němž jsme
psali v srpnu 2016, jsme se setkali s nizozemským dodavatelem 12m
elektrobusů, na českém trhu dosud poměrně málo známým. Je jím
nizozemský výrobce Ebusco B.V. Protože veřejně publikované informace o
tomto výrobci byly poměrně střídmé, oslovili jsme jej v říjnu 2016
přímo se žádostí o detaily jeho produktu. Následovala okamžitá odpověď
s fotografiemi, zajímavými parametry a s ujištěním, že Ebusco má zájem
i o český trh. V tomto článku tedy elektrobusy Ebusco představíme
trochu blíže. ![](../sablona/vice3.gif)
11.10.2016 Jedním
z evropských inteligentních měst neboli smart city,
využívajících
elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park
12 elektrobusů Optare Versa
od britského
výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na
linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016,
po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl
úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50
tisíc km na vůz ročně. ![](../sablona/vice3.gif)
5.10.2016 Již dříve
avizovaný provoz 18m kloubových elektrobusů
Solaris Urbino 18 electric v Barceloně v rámci evropského projektu
ZeEUS byl
oficiálně zahájen v předposledním zářijovém týdnu 2016. Tyto kloubové
elektrobusy s průběžným dobíjením jsou nyní nasazeny na barcelonské
lince H16 mezi konečnými stanicemi Pg. Zona Franca a Fòrum – prozatím
ve zkušebním provozu, od listopadu 2016 v pravidelném provozu. ![](../sablona/vice3.gif)
20.9.2016 Časopis
Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek
Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy
do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a
úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových
elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních
vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek
nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše
čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. ![](../sablona/vice3.gif)
29.8.2016 Projekty
zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2
v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského
projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. ![](../sablona/vice3.gif)
26.8.2016 Mezinárodní
veletrh IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru uděluje
každoročně ocenění „nejlepší městský autobus roku“. Letos se poprvé v
historii stal vítězem bateriový elektrobus, a to Urbino 12 electric od
polského výrobce Solaris. Oficiální předání ceny proběhne během
veletrhu v posledním zářiovém týdnu 2016. ![](../sablona/vice3.gif)
18.8.2016 V červenci
2016 publikovaly americké agentury National
Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration
(FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v rámci projektu ZEBA (Zero Emission Bay Area).
V tomto článku uvádíme některé zajímavé
poznatky a závěry z pohledu možného využití těchto amerických
zkušeností v evropské a české praxi. ![](../sablona/vice3.gif)
11.8.2016 Elektrobusy
nizozemského výrobce VDL jsou prozatím známé
čtenářům našeho portálu ve standardní 12m verzi jako VDL Citea SLF-120
Electric (například z
projektu pro německý
Münster) nebo ve
futuristické 18m verzi jako VDL Citea SLFA-180 Electric pro Kolín nad
Rýnem Na
přelomu července a srpna 2016 přichází tento výrobce se dvěma
zajímavými novinkami v oblasti elektrických autobusů, tentokrát
kratších. ![](../sablona/vice3.gif)
10.8.2016 Britský
odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 4. 8.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice
elektrobusů a jejich různých technických koncepcí, předností a
úskalí. ![](../sablona/vice3.gif)
5.8.2016
Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste
rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň
houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z
nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům
chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba
nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné
dopravě. ![](../sablona/vice3.gif)
20.7.2016
Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s
„bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě,
se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v
tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel
městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce
autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní
komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou
částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů. ![](../sablona/vice3.gif)
18.7.2016 Ve
španělské Barceloně jsou již od srpna 2014 ve
zkušebním provozu v rámci evropského
projektu ZeEUS
dva 12m
elektrobusy Irizar.
Brzy se k
nim připojí dva další, tentokrát osmnáctimetrové elektrobusy Solaris
Urbino 18 electric. Tyto elektrobusy procházejí od prosince 2015, kdy
byly dodány, sérií testů. V červenci 2016 jezdí na městské lince,
provozované městským dopravcem TMB, prozatím bez cestujících. Zahájení
provozu s cestujícími se již brzy očekává. ![](../sablona/vice3.gif)
14.7.2016
Ve španělském San
Sebastianu jezdí od července 2014 jeden
elektrobus Irizar i2e od španělského
výrobce Irizar. Další dva elektrobusy téhož typu k nim přibyly o dva
roky později, začátkem července 2016. Elektrobusy provozuje
dopravce Dbus a jsou nasazeny na lince č. 26, spojující čtvrti Amara a
Martutene. ![](../sablona/vice3.gif)
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|