Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Elektrobusy Ebusco se představují českým dopravcům20.10.2016 V souvislosti s kandidáty na letošní ocenění „nejlepší městský autobus roku“, o němž jsme psali v srpnu 2016, jsme se setkali s nizozemským dodavatelem 12m elektrobusů, na českém trhu dosud poměrně málo známým. Je jím nizozemský výrobce Ebusco B.V. Protože veřejně publikované informace o tomto výrobci byly poměrně střídmé, oslovili jsme jej v říjnu 2016 přímo se žádostí o detaily jeho produktu. Následovala okamžitá odpověď s fotografiemi, zajímavými parametry a s ujištěním, že Ebusco má zájem i o český trh. V tomto článku tedy elektrobusy Ebusco představíme trochu blíže. Ebusco 2.1 City Bus (viz foto) je 12m nízkopodlažní elektrobus o kapacitě více než 90 cestujících, z toho až 41 sedících. Na rozdíl od většiny elektrobusů na českém trhu nejde o elektrickou verzi dieselového autobusu, ale celé vozidlo včetně pohonu bylo od samého začátku vyvinuto jako elektrické, a to včetně klimatizace umístěné na střeše. K jeho pohonu slouží trakční elektromotor o maximálním výkonu 211 kW. Jako zásobník energie slouží 311kWh trakční baterie, umístěné na střeše vozidla a pod zadními sedadly (viz obrázek níže). Toto řešení uvolňuje prostor v interiéru plně pro potřebu cestujících. Součástí dodávky je i celoživotní záruka na baterie – tzn. baterie jsou po dožití výrobcem vyměněny za nové. Díky odlehčené hliníkové karoserii váží prázdný autobus i s bateriemi necelých 12 tun. Maximální rychlost je podle výrobce více než 80 km/h a maximální stoupavost více než 18 %. Pro zásuvkové nabíjení slouží vlastní nabíjecí stanice s výkonovými parametry 35kW, 75 kW nebo 150 kW podle potřeby zákazníka. Alternativně je nabízeno průběžné dobíjení výkonem 308 kW pomocí pantografové konzole spouštěné z pylonu na střechu vozidla (viz obrázek vpravo) – řešení na pohled velmi podobné tomu, které ve standardizovaném provedení dodává například ABB. Jako dojezdovou vzdálenost udává výrobce pro elektrobus v „nočním“ provedení průměr 250 km, maximum 300 km. Elektrobus může být vybaven chytrými technologiemi provádějícími nepřetržitě diagnostiku vozidla a přenášejícími data správci vozového parku. To umožňuje nejen monitorování stavu elektrobusů i práce řidiče, ale také optimalizaci jejich provozu a údržby. Jako poznatky ze zkušebního provozu udává Ebusco například některé zajímavé zkušenosti z Finska: Během dvouletého testování u dopravce Transdev Finland v Helsinkách v podmínkách severského počasí s teplotami od –25 °C do –4 °C jezdil tento elektrobus průměrně denně 180 km při průměrné denní spotřebě 0,98 kWh/km. Elektrobusy Ebusco mají za sebou i další zkušební provozy v různých evropských městech. Osmikusovou sérii si letos objednal již zmíněný dopravce Transdev. redakce Proelektrotechniky.cz Foto a obrázky © Ebusco BV
Přečtěte si také:Elektrobusy v Yorku: milión kilometrů za 21 měsíců11.10.2016 Jedním z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park 12 elektrobusů Optare Versa od britského výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016, po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50 tisíc km na vůz ročně. Barcelona uvedla do provozu průběžně dobíjené 18m elektrobusy Solaris5.10.2016 Již dříve avizovaný provoz 18m kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric v Barceloně v rámci evropského projektu ZeEUS byl oficiálně zahájen v předposledním zářijovém týdnu 2016. Tyto kloubové elektrobusy s průběžným dobíjením jsou nyní nasazeny na barcelonské lince H16 mezi konečnými stanicemi Pg. Zona Franca a Fòrum – prozatím ve zkušebním provozu, od listopadu 2016 v pravidelném provozu. Čisté autobusy do chytrého města20.9.2016 Časopis Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. Elektromobilita ve městech jako nedílná součást SUMP16.9.2016 Plánem udržitelné městské mobility (anglická zkratka SUMP podle Sustainable Urban Mobility Plan) rozumíme strategický plán, určený k uspokojování potřeb mobility osob a organizací ve městech a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života. Je to rovněž důležitý nástroj pro realizaci konceptu smart city. Plánování a realizace rozvoje elektromobility ve městech by měly být zapojeny do těchto plánů. Vysvětlení a doporučení k tomu podává dokument CIVITAS Insight „E-mobility Projekt SOHJOA: automatické minibusy začaly zkušební provoz v Helsinkách29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu a nedávném představení londýnského projektu GATEway byl v polovině srpna 2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. Městským autobusem roku 2017 se poprvé stal elektrobus, typ Solaris Urbino 12 electric26.8.2016 Mezinárodní veletrh IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru uděluje každoročně ocenění „nejlepší městský autobus roku“. Letos se poprvé v historii stal vítězem bateriový elektrobus, a to Urbino 12 electric od polského výrobce Solaris. Oficiální předání ceny proběhne během veletrhu v posledním zářiovém týdnu 2016. Projekt ZEBA: další zajímavé zkušenosti s palivočlánkovými autobusy v Kalifornii18.8.2016 V červenci 2016 publikovaly americké agentury National Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration (FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových autobusů v rámci projektu ZEBA (Zero Emission Bay Area). V tomto článku uvádíme některé zajímavé poznatky a závěry z pohledu možného využití těchto amerických zkušeností v evropské a české praxi. VDL rozšiřuje produktovou řadu elektrobusů o midibus a minibus11.8.2016 Elektrobusy nizozemského výrobce VDL jsou prozatím známé čtenářům našeho portálu ve standardní 12m verzi jako VDL Citea SLF-120 Electric (například z projektu pro německý Münster) nebo ve futuristické 18m verzi jako VDL Citea SLFA-180 Electric pro Kolín nad Rýnem Na přelomu července a srpna 2016 přichází tento výrobce se dvěma zajímavými novinkami v oblasti elektrických autobusů, tentokrát kratších. A battery bus – definitely not “one-size-fits-all”10.8.2016 Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 4. 8. 2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice elektrobusů a jejich různých technických koncepcí, předností a úskalí. Projekt GATEway: automatická vozidla z letiště pro smart city5.8.2016 Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné dopravě. Evropská komise prezentovala strategii nízkoemisní dopravy: důraz na elektromobilitu v kontextu inteligentních dopravních systémů29.7.2016 V červenci 2016 prezentovala Evropská komise svoji strategii nízkoemisní dopravy. Nízkoemisní mobilita je zde pojímána nejen jako preference jedněch či druhých pohonů vozidel, ale v komplexu řešení zahrnující individuální a hromadnou dopravu jako celek včetně jejího řízení a užívání s pomocí inteligentních dopravních a odbavovacích systémů. Vychází červencový newsletter „Elektromobilita v MHD“22.7.2016 Dnes vyšlo další, v pořadí již šesté vydání příležitostného newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) „Elektromobilita v MHD“, který pro SDP ČR připravuje naše redakce v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu. Čtenáři zde opět najdou novinky ze světa elektrobusů doma i ve světě, aktuality k procesu jejich standardizace i zamyšlení nad různými druhy projektů, do nichž mohou být elektrobusy zapojeny a které není radno navzájem zaměňovat. Nechybí ani pozvánky na blížící se odborné konference k „velké“ a „malé“ elektromobilitě, připravované provozovateli našeho portálu ve spolupráci se SDP ČR. Newsletter červenec 2016 ke stažení zde Systém kloubových elektrobusů s rychlonabíjením TOSA se rozšiřuje v Ženevě20.7.2016 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě, se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů. Kloubové elektrobusy Solaris v Barceloně se připravují na provoz s cestujícími18.7.2016 Ve španělské Barceloně jsou již od srpna 2014 ve zkušebním provozu v rámci evropského projektu ZeEUS dva 12m elektrobusy Irizar. Brzy se k nim připojí dva další, tentokrát osmnáctimetrové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric. Tyto elektrobusy procházejí od prosince 2015, kdy byly dodány, sérií testů. V červenci 2016 jezdí na městské lince, provozované městským dopravcem TMB, prozatím bez cestujících. Zahájení provozu s cestujícími se již brzy očekává. Další elektrobusy Irizar pro San Sebastian14.7.2016 Ve španělském San Sebastianu jezdí od července 2014 jeden elektrobus Irizar i2e od španělského výrobce Irizar. Další dva elektrobusy téhož typu k nim přibyly o dva roky později, začátkem července 2016. Elektrobusy provozuje dopravce Dbus a jsou nasazeny na lince č. 26, spojující čtvrti Amara a Martutene. Švýcarský autobusový dopravce zkouší automatické elektrické minibusy na veřejných komunikacích8.7.2016 Testování elektrických minibusů bez řidiče není v Evropě tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2 probíhá v různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6 stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4. Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června 2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový dopravce PostAuto Schweiz AG |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|