Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Projekty ZeEUS a SEB: pět elektrobusů VDL pro Münster29.4.2015 Krátce poté, co byl spuštěn pilotní projekt elektrobusů v Maastrichtu od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach, začal koncem dubna 2015 rovněž zkušební provoz pěti těchto elektrobusů v německém Münsteru. Městský dopravce Stadtwerke Münster je bude provozovat na 12 km dlouhé lince MHD č. 14, která se tak stane plně elektrizovanou. Tento provoz je součástí evropského projektu ZeEUS a zároveň projektu SEB (systém rychlého dobíjení pro elektrické autobusy ve veřejné dopravě), spolufinancovaného z prostředků Spolkového ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF). O projektu SEB se blíže zmiňujeme také v souvislosti s elektrobusy v Drážďanech. Z prostředků projektu ZeUES se financují čtyři elektrobusy, z projektu SEB pátý. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní elektrobus. Dopravce udává obsaditelnost 80 cestujících (sedících a stojících). Kapacita trakčních baterií, a následně dojezd elektrobusu, jsou variabilní podle požadavků zákazníka. Pro elektrobusy VDL je charakteristický pohonný systém ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s permanentními magnety, pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. Motory pracují se jmenovitým napětím 600 V DC při 200 A. Výkon motoru udává výrobce 113 kW. U 12m elektrobusu je poháněna jedna náprava (zadní). Pro provoz v Münsteru jsou tyto elektrobusy vybaveny 86kW lithium-iontovými trakčními bateriemi Hoppecke a průběžným dobíjením, které vyvinul ústav IFAS (Institute for Fluid Power Drives and Controls). Pracuje na principu robotického ramene, které se automaticky vysouvá z nabíjecí stanice, umístěné ve střeše čekárny pro cestující na konečné zastávce, a zasune se z boku do kontejneru na střeše vozidla (viz foto vpravo a video – odkaz níže). Průběžné dobíjení pracuje s výkonem až 500 kW a trvá cca 4 – 6 minut. Navádění elektrobusu k zastávce s dobíjecí stanicí probíhá automaticky pomocí bezdrátového spojení. Předpokládaná trakční spotřeba elektrobusu činí cca 1 kWh/km, tedy zhruba průměrná hodnota pro vozidla tohoto typu. Elektrická energie pro dobíjení je z velké části dodávána z fotovoltaických panelů, umístěných na střeše provozní haly městského dopravce. IFAS je součástí RWTH Aachen University of Technology spolu s ústavem the ISEA (Institute for Power Electronics and Electrical Drives). Druhý jmenovaný ústav je koordinátorem obou projektů, ZeUS a SEB, v Münsteru. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © VDL Bus & Coach a Stadtwerke Münster Další informace od výrobce zde Další informace o provozu a dobíjení s videosnímkem (v němčině) zde Přečtěte si také:Projekt ZEB: ELENA pomáhá elektrobusům v Nizozemí24.4.2015 V polovině března 2015 byl slavnostně zahájen zkušební provoz 12m elektrobusu VDL Citea Electric v nizozemském městě Maastrichtu. Zkušební provoz probíhá ve spolupráci města Maastricht a provincie Limburk v rámci projektu Transition to Zero Emission Bus Transportation (ZEB). Příprava tohoto projektu byla spolufinancována finančním nástrojem EIB jménem ELENA. Prezentovali jsme problematiku elektrických autobusů na konferenci Dopravní obslužnost měst a regionů 201521.4.2015 V zasedací síni pražského magistrátu proběhla 15. dubna 2015 konference Dopravní obslužnost měst a regionů 2015, pořádaná agenturou B.I.D. services. Konferenci předsedal provozovatel našeho portálu Ing. Jakub Slavík, MBA a měl zde rovněž jednu z přednášek, zaměřenou na problematiku elektrických autobusů jako projektu a jejich financování. Elektrobusy v Drážďanech s průběžným dobíjením: videosnímek a výsledky zkušebního provozu21.4.2015 V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015 probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž provozní výsledky. Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. Projekt Slide In: parciální trolejbus střídá trolejbusové a autobusové linky10.2.2015 Projekt Slide In ve švédské Landskroně byl prezentován již na konferenci „Elektrické autobusy pro město III“. V souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“ se její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. Elektrobus BYD v Ostravě: výsledné zhodnocení zkušebního provozu6.2.2015 V rámci přípravy aktualizované verze studie „E-mobilita v MHD“ dostali její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu k dispozici podrobné údaje o výsledcích zkušebního provozu čínského elektrobusu BYD na lince Dopravního podniku Ostrava (DPO). Tento provoz proběhl na přelomu května a června 2014 a psali jsme o něm i na našem portále v článku Elektrobus BYD v Ostravě. Výsledky jsou rozhodně zajímavé. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. Elektrobus v Jeseníkách: poznatky z horského provozu v zimě15.1.2015 Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti ARRIVA MORAVA, který v říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky (800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u dopravce i přímo v terénu. Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu pro Hannover9.12.2014 Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový elektrobus Solaris Urbino 12 electric, tentokrát poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na veletrhu Czechbus 2014 (viz foto). Začátkem prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku 2015. Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podnětyPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|