Projekty ZeEUS a SEB: pět elektrobusů VDL pro Münster
29.4.2015 Krátce poté, co byl spuštěn pilotní projekt elektrobusů v
Maastrichtu od
nizozemského výrobce VDL Bus & Coach, začal koncem dubna 2015
rovněž zkušební provoz pěti těchto elektrobusů v německém Münsteru.
Městský dopravce Stadtwerke Münster je bude provozovat na 12 km dlouhé
lince MHD č. 14, která se tak stane plně elektrizovanou. Tento provoz
je součástí evropského projektu ZeEUS
a zároveň
projektu SEB (systém rychlého dobíjení pro elektrické autobusy ve
veřejné dopravě), spolufinancovaného z prostředků Spolkového
ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF). O projektu SEB se blíže
zmiňujeme také v souvislosti s elektrobusy v Drážďanech. Z prostředků projektu ZeUES se financují čtyři elektrobusy, z
projektu SEB pátý.
Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m
nízkopodlažní elektrobus. Dopravce udává obsaditelnost 80 cestujících
(sedících a stojících). Kapacita trakčních baterií, a následně dojezd
elektrobusu, jsou variabilní podle požadavků zákazníka. Pro elektrobusy
VDL je charakteristický pohonný systém ZAwheel od německého výrobce
Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené
synchronní motory s permanentními magnety, pohánějící individuálně
každé kolo hnací nápravy. Motory pracují se jmenovitým napětím 600 V DC
při 200 A. Výkon motoru udává výrobce 113 kW. U 12m
elektrobusu je poháněna jedna náprava (zadní).
Pro provoz v Münsteru jsou tyto elektrobusy vybaveny
86kW lithium-iontovými trakčními bateriemi Hoppecke a průběžným
dobíjením, které vyvinul ústav IFAS (Institute for Fluid Power Drives
and Controls). Pracuje na principu robotického ramene, které se
automaticky vysouvá z nabíjecí stanice, umístěné ve střeše čekárny pro
cestující na konečné zastávce, a zasune se z boku do kontejneru na
střeše vozidla (viz foto vpravo a video – odkaz níže). Průběžné dobíjení pracuje s výkonem
až 500 kW a trvá cca 4 – 6 minut. Navádění elektrobusu k zastávce s
dobíjecí stanicí probíhá automaticky pomocí bezdrátového spojení.
Předpokládaná trakční spotřeba elektrobusu činí cca 1
kWh/km, tedy zhruba průměrná hodnota pro vozidla tohoto typu.
Elektrická energie pro dobíjení je z velké části dodávána z
fotovoltaických panelů, umístěných na střeše provozní haly městského
dopravce. IFAS je součástí RWTH Aachen University of Technology
spolu s ústavem the ISEA (Institute for Power Electronics and
Electrical Drives). Druhý jmenovaný ústav je koordinátorem obou
projektů, ZeUS a SEB, v Münsteru.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
VDL Bus & Coach a Stadtwerke Münster
Další informace od výrobce zde
Další informace o provozu a dobíjení s videosnímkem (v němčině) zde
Přečtěte si také:
24.4.2015
V polovině března 2015 byl slavnostně zahájen
zkušební provoz 12m elektrobusu VDL Citea Electric
v nizozemském
městě Maastrichtu. Zkušební provoz probíhá ve spolupráci města
Maastricht a provincie Limburk v rámci projektu Transition to Zero
Emission Bus Transportation (ZEB). Příprava tohoto projektu byla
spolufinancována finančním nástrojem EIB jménem ELENA. 
21.4.2015
V zasedací síni pražského magistrátu proběhla 15.
dubna 2015 konference Dopravní obslužnost měst a regionů 2015, pořádaná
agenturou B.I.D. services. Konferenci předsedal provozovatel našeho
portálu Ing. Jakub Slavík, MBA a měl zde rovněž jednu z přednášek,
zaměřenou na problematiku elektrických autobusů jako projektu a jejich
financování. 
21.4.2015
V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015
probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner
Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz
průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro
dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn
informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž
provozní výsledky. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
10.2.2015 Projekt Slide In ve
švédské Landskroně byl prezentován
již na konferenci „Elektrické autobusy
pro město III“. V
souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“
se její
zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s
koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské
univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. 
6.2.2015
V rámci přípravy aktualizované verze studie
„E-mobilita
v MHD“ dostali
její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu k dispozici
podrobné údaje o výsledcích zkušebního provozu čínského elektrobusu BYD
na lince Dopravního podniku Ostrava (DPO). Tento provoz proběhl na
přelomu května a června 2014 a psali jsme o něm i na našem portále v
článku Elektrobus BYD v Ostravě.
Výsledky
jsou rozhodně zajímavé. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
15.1.2015
Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem
provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti
ARRIVA MORAVA, který v
říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky
(800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O
současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak
provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u
dopravce i přímo v terénu. 
9.12.2014
Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový
elektrobus Solaris
Urbino 12 electric, tentokrát
poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na
veletrhu Czechbus 2014
(viz foto). Začátkem
prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem
MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku
2015. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 

|