Elektrobusy Optare zlepšují systém Park & Ride
v Yorku
29.5.2015
Jedním z měst, které úspěšně využívají elektrobusy
jako
podporu zavádění inteligentní městské mobility, je i historické město
York v severní Anglii. Elektrobusy zde slouží pro linkovou dopravu mezi
záchytnými parkovišti systému Park & Ride a městským centrem.
Po úspěšné elektrifikaci záchytných parkovišť Proppelton
Bar a Ashkam Bar v červnu 2014 přichází v květnu 2015 další plně
elektrický provoz na lince z Park & Ride Monks Cross.
Provozovatelem je dopravní společnost First a na lince je nasazeno šest
elektrobusů od britského výrobce Optare.
O elektrobusech od tohoto výrobce jsme na našem portále
psali již v souvislosti s provozem v Londýně.
Více než 80
těchto elektrobusů jezdí v různých městech Velké Británie, ale také ve
Švýcarsku nebo v Nizozemí.
Pro Yorská záchytná parkoviště je využíván 11,1m/11,7m
elektrobus typu Optare Versa s přepravní kapacitou 60 cestujících, z
toho 44 sedících (viz foto).
Elektrobus
je vybaven pohonem Magtec P144 „Zero
emission“ electric o výkonu 150kW. Jako zásobník energie slouží dvě
sady lithium-železo-magnesium-fosfátových baterií po 26 kusech o
celkové kapacitě 138 Ah, pracující se jmenovitým napětím 2× 333 V DC.
Baterie jsou bezúdržbové, se zabudovaným elektronickým monitorováním
základních parametrů.
Nabíjení probíhá buďto prostřednictvím zabudovaného
nabíjecího zařízení ze standardní třífázové zásuvky výkonem 2× 7,5 kW
po dobu 6 hodin (z nuly na plnou kapacitu) nebo zrychleným nabíjením
pomocí přídavného nabíjecího zařízení o výkonu 50 kW, který výrobce
dodává jako volitelné. Podle zvoleného režimu průběžného dobíjení
pomocí zásuvky, trvajícího řádově desítky minut, udává výrobce možnost
denního dojezdu až 160 mil, tj. více než 250 km (viz schéma niže). V
nabídce
je i 60kW indukční dobíjení – pravděpodobně systémem IPT Charge,
uplatněným ve Velké Británii u elektrobusů v Milton Keynes
a provozovaným
již od roku 2010 v italském Turíně (viz studie „E-mobilita v MHD“).

V případě uvedené linky Park & Ride v Yorku
budou elektrobusy dobíjeny ze stanice umístěné v terminálu záchytného
parkoviště a předpokládá se jejich denní proběh 120 mil (cca 193 km).
Pořízení elektrobusů bylo spolufinancováno částkou 566
tisíc liber (cca 22 mil. Kč) z fondu „Green Bus Fund“ na podporu
ekologické dopravy, spravovaného britským ministerstvem dopravy.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto a
schéma © Optare
Další informace zde 
Přečtěte si také:
24.4.2015
V polovině března 2015 byl slavnostně zahájen
zkušební provoz 12m elektrobusu VDL Citea Electric
v nizozemském
městě Maastrichtu. Zkušební provoz probíhá ve spolupráci města
Maastricht a provincie Limburk v rámci projektu Transition to Zero
Emission Bus Transportation (ZEB). Příprava tohoto projektu byla
spolufinancována finančním nástrojem EIB jménem ELENA. 
21.4.2015
V zasedací síni pražského magistrátu proběhla 15.
dubna 2015 konference Dopravní obslužnost měst a regionů 2015, pořádaná
agenturou B.I.D. services. Konferenci předsedal provozovatel našeho
portálu Ing. Jakub Slavík, MBA a měl zde rovněž jednu z přednášek,
zaměřenou na problematiku elektrických autobusů jako projektu a jejich
financování. 
21.4.2015
V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015
probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner
Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz
průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro
dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn
informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž
provozní výsledky. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
10.2.2015 Projekt Slide In ve
švédské Landskroně byl prezentován
již na konferenci „Elektrické autobusy
pro město III“. V
souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“
se její
zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s
koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské
univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. 
6.2.2015
V rámci přípravy aktualizované verze studie
„E-mobilita
v MHD“ dostali
její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu k dispozici
podrobné údaje o výsledcích zkušebního provozu čínského elektrobusu BYD
na lince Dopravního podniku Ostrava (DPO). Tento provoz proběhl na
přelomu května a června 2014 a psali jsme o něm i na našem portále v
článku Elektrobus BYD v Ostravě.
Výsledky
jsou rozhodně zajímavé. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
15.1.2015
Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem
provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti
ARRIVA MORAVA, který v
říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky
(800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O
současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak
provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u
dopravce i přímo v terénu. 
9.12.2014
Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový
elektrobus Solaris
Urbino 12 electric, tentokrát
poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na
veletrhu Czechbus 2014
(viz foto). Začátkem
prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem
MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku
2015. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 

|