Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Nova Bus a ABB: evropský standard průběžně dobíjených elektrobusů OppCharge dobývá americký kontinent21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné konzole nejsou na americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou například elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč. To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské standardizace a ve větším měřítku je nyní nasazován například v Belgii. V únoru 2017 ohlásily kanadský výrobce autobusů Nova Bus – jedna z divizí společnosti Volvo, a globální společnost ABB – dodavatel nabíjecích stanic a jeden z iniciátorů zmíněného standardizačního procesu, spolupráci na dodávce systému OppCharge pro elektrické autobusy, prvního na americkém kontinentě. Nova Bus nabízí elektrobusy typu Nova LFSe (viz foto) jako standardní součást svého výrobkového portfolia. Je to dvanáctimetrový dvoudveřový elektrobus s kapacitou 41 míst k sezení. Je vybaven pohonnou jednotkou TM4 Sumo HD o výkonu 230 kW. Jako zásobník energie slouží lithium iontové baterie, umístěné po dvou na střeše a na zádi autobusu. Výrobce uvádí dojezd na jedno průběžné dobití zvolenou nabíjecí infrastrukturou 15 – 35 km. Technologie OppCharge od ABB (viz foto nahoře) umožňuje průběžné dobíjení zvoleným výkonem, zpravidla v rozmezí od 150 kW do 450 kW, z pantografové konzole spouštěné do ližin na střeše. Dobíjení obvykle trvá cca 3 – 4 minuty. Automatická komunikace mezi vozidlem a nabíjecí stanicí během celého nabíjecího procesu probíhá po wi-fi síti. V současné době slouží tento systém ve dvanácti evropských zemích. Objednávka od Nova Bus zahrnuje jednu kompletní modulární 300kW nabíjecí stanici včetně jejího zprovoznění, plánované na podzim 2017. Předpokládá se, že tato demonstrační infrastruktura a elektrobus Nova Bus poté absolvují „road show“ po USA, kde bude toto řešení nabízeno různým dopravním organizacím.
Pro Nova Bus je tato spolupráce součástí její firemní strategie při prosazování rozvoje bezemisní veřejné dopravy v Kanadě a USA, která reaguje na současné výzvy v oblasti klimatických změn. Cílem ABB je rovněž rozvíjet standardizované technologie pro ekologickou elektrickou dopravu a v této souvislosti vybudovat ve svém novém areálu v Montrealu severoamerické centrum excelence pro elektromobilitu. Tento projekt je dalším krokem v průběžné (a úspěšné) spolupráci obou dodavatelů, Volvo a ABB, na standardizovaných systémech průběžně dobíjených elektrických autobusů. Toto řešení se nabízí pro velká i menší města (viz například švédský projekt Värnamo). Pro odbornou veřejnost je to důležitý signál, že tímto směrem postupuje hlavní proud mezinárodní standardizace průběžného dobíjení elektrobusů. Jiné technologie mohou být neméně oblíbené i funkční, ale nejspíše budou stále více zůstávat na okraji tohoto hlavního proudu, se všemi nevýhodami z toho plynoucími, především v oblasti ekonomie z rozsahu. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Nova Bus a ABB Další informace zde a také zde Přečtěte si také:Elektrické hybridy Volvo v Belgii: letos v provozu 101 vozidel a 15 nabíjecích stanic15.2.2017 Plug-in hybridní (či elektrické hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017 v Namuru, více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí stanice pro dvousettisícové Charleroi Elektrobusy SOR na linkách BB v Praze: více než 40 tisíc km za rok, spokojení cestující i dopravce10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než 40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele, společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících. Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva. Vyhodnocení 20. výzvy IROP k nízkoemisním vozidlům: soumrak „feudálních“ investičních dotací?9.2.2017 V prvním únorovém týdnu 2017 byl na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj zveřejněn dokument „Přehled stavu žádostí o podporu ve 20. výzvě IROP k 6. 2. 2017“. Obrazně řečeno, jde o listinu vítězů a poražených mezi žadateli o dotaci z tohoto dlouho a s nadějemi očekávaného dotačního titulu, jehož cílem je podpořit nákup nových trolejbusů, elektrobusů, autobusů na CNG a tramvají u projektů stojících mimo integrované územní investice (ITI) a integrované plány rozvoje území (IPRÚ). Jak je z výsledků patrno, bylo zde mnoho povolaných a méně vyvolených. Byli jsme přitom: ve Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky. Město Värnamo: chytrá mobilita s elektrickými autobusy nejen do velkoměst25.1.2017 Värnamo je méně než dvacetitisícové město v jižním Švédsku. I zde je však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné dopravy. Město se rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech čtyř autobusů, které zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu 2017 informována odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes centrum města jezdit tyto autobusy elektricky. Czechbus 2016 je za námi, ať žije Czechbus 2017 – samozřejmě elektricky23.1.2017 „Samozřejmě že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné elektřinou. Takový nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní jedna z vět z nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo donedávna tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to bylo tvrzení stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se zkrátka postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně od polského výrobce Solaris. A elektrické autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu loňského roku, jehož součástí byla již tradičně také konference „Elektrické autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli našeho portálu. ZeEUS eBus Report: populární statistika elektrobusů v Evropě (i jinde)2.1.2017 Evropský projekt ZeEUS, jehož uzavření se plánuje v dubnu 2017, zveřejnil koncem prosince 2016 zprávu ZeEUS eBus Report s podtitulem „An overview of electric buses in Europe“, tedy „přehled elektrických autobusů v Evropě“. Jak název napovídá, tato zpráva podává přehled o elektrobusech, plug-in hybridních autobusech a parciálních trolejbusech provozovaných nebo zamýšlených k provozu ve 20 zemích Evropy a v Izraeli a dále o 27 evropských a mimoevropských výrobcích těchto vozidel a o jejich produktech. Scania a Bombardier testují první indukčně dobíjený elektrický autobus ve Skandinávii22.12.2016 Indukční (bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická úskalí, zkouší například v Mannheimu, v Berlíně i v dalších městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart city) nedaleko Stockholmu, na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. Trh elektrických autobusů poroste, EIB je podporuje20.12.2016 Na evropském trhu městských autobusů se stále více prosazují vozidla využívající tzv. alternativní pohony, která by již v roce 2020 měla tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských autobusů. Významný podíl na „alternativních“ městských autobusech by měly zaujímat autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i výsledky soutěže o nejlepší městský autobus roku na letošním hannoverském veletrhu, kde se poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB) Řím omezí vjezd turistických autobusů do centra, elektrobusy mají úlevu15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti se smart city Oslo, zavádění čisté městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu, plánuje město Řím. Novinky z technologií a finančních nástrojů pro elektrické autobusy: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město V“28.11.2016 Dne 24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý, tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům konference i čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. Čisté autobusy do chytrého města20.9.2016 Časopis Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|