Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Německo vybuduje zkušební elektrifikovanou dálnici pro kamiony12.9.2017 Po zkušebním provozu ve Švédsku se také Německo dočká své první elektrifikované dálnice pro kamiony. Na základě smlouvy mezi spolkovým státem Hesensko a společností Siemens jako dodavatelem bude její desetikilometrový úsek zprovozněn do konce roku 2018. Na základě uvedené smlouvy vybaví Siemens úsek spolkové dálnice A5 mezi křížením Zeppelinheim/Cargo City Süd u letiště Frankfurt nad Mohanem a křížením Darmstadt/Weiterstadt infrastrukturou systému eHighway pro napájení elektrických kamionů pomocí speciálních pantografů (viz foto). Technologie pro tento systém umožňuje nákladním vozidlům vybaveným „chytrým pantografem“ se plynule připojit k elektrickému vedení a zase odpojit. Detekují-li senzory umístěné na kamionu vedení, pantografový sběrač proudu se připojí na vedení a od tohoto okamžiku jede kamion pouze na elektřinu. Pantograf je vybaven speciálním monitorovacím systémem, který ho neustále drží ve stabilní poloze vůči vedení. Samotné připojení k vedení neovlivňuje jízdní vlastnosti vozu, řidič je stále schopný zatáčet, libovolně přibrzďovat či manévrovat na silnici. Druhým důležitým technickým prvkem eHighway je sériový hybridní pohon pro kamiony, kdy diesel-generátor vyrábí elektřinu pro hnací elektromotor. Kamiony vybavené touto technologií využívají na úseku se svrchním napájecím systémem plně elektrický pohon, při němž dosahují rychlosti až 90 kilometrů v hodině. Při opuštění napájeného úseku dochází k odpojení sběrače a přepnutí na diesel-hybridní pohon. Vše probíhá plně automaticky bez zásahu řidiče. Předpokládá se, že využití eHighway ušetří polovinu spotřebované energie oproti tradičním spalovacím motorům. Vybudování infrastruktury pro první eHighway v Německu je součástí projektu "Electrified, innovative heavy freight transport on autobahns" (ELISA), neboli „elektrifikovaná inovativní těžká nákladní doprava na dálnicích“ německého Spolkového ministerstva životního prostředí, ochrany přírody, výstavby a jaderné bezpečnosti (BMUB). Tento projekt řídí organizace Hessen Mobil, která je zodpovědná za silnice a řízení dopravy v Hesensku. Cílem projektu je prověřit provoz svrchního napájecího systému na veřejné dálnici s běžným provozem v reálných každodenních podmínkách za různého počasí a okolních teplot a to nejen z pohledu ekologických přínosů, ale i ekonomické životaschopnosti. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Siemens Přečtěte si také:Palivočlánkové nákladní automobily sníží emise při zásobování logistických center30.5.2017 Elektrifikace těžké silniční nákladní dopravy je, vedle elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl, například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla dvojitým sběračem z trakčního vedení, v USA se připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového nákladního vozidla. Projekt ELIPTIC: elektrobusy v Oberhausenu využívají tramvajovou infrastrukturu pro čtyřpólové průběžné dobíjení23.5.2017 V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015 v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie „E-mobilita v MHD“), nýbrž pro uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. „Reverzní logistika“ ve Stockholmu pomáhá efektivnější a ekologičtější městské nákladní dopravě8.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním dopravních služeb přichází Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro svoz. Projekt Hedgehog Applications v Apeldoornu: využití rekuperované energie na železnici pro nabíjení elektrobusů a elektromobilů3.3.2017 Může rekuperovaná energie z brzdících vlaků efektivně dobíjet elektrobusy a elektromobily? Na tuto otázku by měl dát odpověď připravovaný pilotní projekt nizozemské inovační firmy Hedgehog Applications v nizozemském městě Apeldoorn, o němž byla odborná veřejnost informována v únoru 2017. Trolejbus s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu: překombinovaný experiment nebo chytré netradiční řešení?16.12.2016 Jak již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy.Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. Nizozemské železnice pojedou od roku 2017 na obnovitelné zdroje energie25.11.2016 Nizozemské železnice (NS) jsou hlavním železničním osobním dopravcem v Nizozemí. Denně provozují téměř 5 tisíc vlaků na téměř 3 tisících km tratí, téměř ze tří čtvrtin elektrifikovaných. Kromě toho poskytují další služby pro železniční dopravu v Nizozemí. Jak bylo avizováno v říjnu 2016, od roku 2017 budou všechny elektrické vlaky v Nizozemí poháněny elektřinou z obnovitelných zdrojů. Pochopitelně nejde o elektrickou energii z obnovitelných zdrojů ve fyzikálním slova smyslu |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|