Projekt ELIPTIC: elektrobusy v Oberhausenu využívají
tramvajovou infrastrukturu pro čtyřpólové průběžné dobíjení
23.5.2017 V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015
v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené
elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají
trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z
troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie
„E-mobilita v MHD“), nýbrž pro
uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu
byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017.
Inovační projekt ELIPTIC (electrification of public
transport in cities, tedy elektrifikace městské dopravy ve městech),
který je součástí evropské iniciativy CIVITAS, probíhá v období od
června 2015 do května 2018 pod koordinací města Brémy. Cílem projektu
je rozvíjet nové koncepty a obchodní modely pro optimalizaci stávající
infrastruktury a vozidlového parku elektrické veřejné dopravy, tak aby
byla energeticky i finančně efektivnější. Do projektu je zapojeno
celkem 11 evropských měst: Barcelona, Brémy, Brusel, Eberswalde, Gdyně,
Lanciano, Lipsko, Londýn, Oberhausen, Szeged a Varšava. ![](obrazky/50-linka966a.jpg)
Linka 966
Oba elektrobusy v Oberhausenu provozované v rámci tohoto
projektu patří dopravci Stadtwerke Oberhausen GmbH (STOAG). Na lince
962 má elektrobus oběh 15,6 km, na lince 966 oběh 13,3 km. Obě linky
jsou provozovány v 60minutovém intervalu, tak aby bylo možno každou z
nich obsloužit jedním vozidlem. Elektrobusy najezdí denně na linkách v
průměru 303 km (linka 962), resp. 204 km (linka 966).
Použité 12m elektrobusy Solaris Urbino 12 electric od
polského výrobce Solaris Bus & Coach, který je jedním z
partnerů projektu ELIPTIC, mají přepravní kapacitu 70 cestujících, z
toho 24 sedících. Pro Oberhausen jsou vybaveny pohonnou
jednotkou ZF Hinterachse AVE 130 se dvěma asynchronními trakčními
elektromotory o jmenovitém výkonu 110 kW, umístěných v nábojích kol.
Jako zásobník energie slouží LiFePO4 trakční baterie o celkové kapacitě
200 kWh, jejichž dodavatelem je polská firma IMPACT.
Nabíjecí zařízení pro rychlé průběžné dobíjení výkonem
220 kW dodal polský dodavatel EKO Energetyka. Pro kontakt vozidlo –
infrastruktura využívá pantografovou konzoli vztyčovanou ze střechy
vozidla typu Schunk Smart Charging.
Pro průběžné nabíjení touto technologií slouží dvě
nabíjecí stanice. Obě jsou napojeny na tramvajovou trakční
infrastrukturu, ale každá jiným způsobem:
Na lince 962 byla nabíjecí stanice u nádraží
Oberhausen-Sterkrade napojena přímo na tramvajové trakční vedení
(trolej) s podporou jednoduchého pylonu. Součástí nabíjecí
infrastruktury jsou zde rovněž dva boxy. V jednom se nachází jistič a
přepěťová ochrana, ve druhém řídicí jednotka pro rychlé nabíjení.
Elektrická energie z trakčního vedení je k nabíjecí konzoli vedena
sloupem vedení přes jistič a pylon nabíjecí stanice (viz foto níže). ![](obrazky/50-linka962.jpg)
Linka 962
Na lince 966 byl stejnosměrný proud pro rychlé nabíjení
vyveden z tramvajové měnírny ve stanici Neumarkt (viz foto níže a nahoře). Nabíjecí
stanice zde využívá již existující středněnapěťové spínače,
konvertorový transformátor a usměrňovač z měnírny. Veškerá
infrastruktura pro nabíjení je umístěna v budově měnírny, a nebylo
tudíž třeba zabírat další prostor dodatečnými budovami nebo kontejnery
s vybavením. ![](obrazky/50-linka966.jpg)
Linka 966
Nabíjení probíhá v obou případech cca 10 minut.
A jaké jsou dosavadní provozně ekonomické a ekologické
výsledky?
Každý z elektrobusů stál o cca 300 tisíc € (cca 8,1 mil.
Kč) více než srovnatelný dieselový autobus. Tento rozdíl pomohl
finančně vyrovnat dopravní svaz Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR). Další
investici představovala nabíjecí infrastruktura – každá z obou stanic
stála v průměru cca 500 tis. €, tedy cca 13,5 mil. Kč.
Průměrná spotřeba elektrobusů (trakční i netrakční) činí
1,5 kWh/km. Roční náklady na údržbu na obou linkách jsou udávány ve
výši 2 tis. €, tedy cca 54 tis. Kč.
Elektrobusy jsou napájeny elektřinou nakupovanou od
dodavatelů z obnovitelných zdrojů. Předpokládá se tak roční úspora 80
tun CO2 oproti dieselovým autobusům.
Celkové provozní zkušenosti s elektrobusy jsou velmi
příznivé. Byly zaznamenány pouze drobné poruchy, s nimiž si rychle
poradil technický personál. Problémy někdy působí parkování elektrobusu
u nádraží při nabíjení z konzole na troleji, ale také kontakty dobíjení
při nižších teplotách. Detailní zmapování pro případné následovníky si
zaslouží proces interakce vozidlo – infrastruktura a její funkčnost a
bezpečnost.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Stadtwerke Oberhausen GmbH
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
19.5.2017 V anglickém městě Milton Keynes bylo na linku MHD
nasazeno během roku 2014 osm elektrických midibusů s průběžným
indukčním dobíjením. Jak byla v
květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od
té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících. Elektrobusy pro Milton Keynes vyrábí britský
výrobce Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu
StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m. ![](../sablona/vice3.gif)
24.4.2017 Systém
standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů
OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické
skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve
švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od
společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od
nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce
autobusů Volvo. ![](../sablona/vice3.gif)
4.4.2017 V poslední
březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a
jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této
akce. ![](../sablona/vice3.gif)
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. ![](../sablona/vice3.gif)
28.2.2017 Indukční
nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má
mnohá úskalí a jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je
o něj stále zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat
elektrobusy bez estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného
nabíjení. Jednou z hlavních technologií, které se rozvíjejí na
evropském trhu, je nabíjení typu Bombardier
PRIMOVE, provozované
nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech. V únoru
2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park elektrobusů s
tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl miliónu
kilometrů. ![](../sablona/vice3.gif)
24.2.2017
Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů
ZeEUS, do
něhož je zapojena i Plzeň,
má
oficiálně
skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto
demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in
hybridních)
autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své
režii dopravce Keolis. ![](../sablona/vice3.gif)
21.2.2017 Průběžně
dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné
konzole nejsou na americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou
například elektrobusy amerického výrobce Proterra.
Na rozdíl od
evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se
však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč.
To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém
průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské
standardizace ![](../sablona/vice3.gif)
15.2.2017 Plug-in hybridní (či
elektrické
hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v
západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi
nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017
v Namuru,
více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě
nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC
Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích
stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí
stanice pro dvousettisícové Charleroi ![](../sablona/vice3.gif)
10.2.2017 Od
února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční
areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující
zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než
40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele,
společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících.
Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto
zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST
GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva. ![](../sablona/vice3.gif)
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|