Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se


















Nizozemské železnice pojedou od roku 2017 na obnovitelné zdroje energie

25.11.2016 Nizozemské železnice (NS) jsou hlavním železničním osobním dopravcem v Nizozemí. Denně provozují téměř 5 tisíc vlaků na téměř 3 tisících km tratí, téměř ze tří čtvrtin elektrifikovaných. Kromě toho poskytují další služby pro železniční dopravu v Nizozemí. Jak bylo avizováno v říjnu 2016, od roku 2017 budou všechny elektrické vlaky v Nizozemí poháněny elektřinou z obnovitelných zdrojů. Pochopitelně nejde o elektrickou energii z obnovitelných zdrojů ve fyzikálním slova smyslu (v přenosové a distribuční síti nelze odlišit zdroj), ale v obchodním smyslu – tedy o elektřinu zaplacenou dodavateli.

NS nakupuje ročně 1,4 TWh elektrické energie, z toho 1,2 TWh jsou použity pro trakci, zbytek pro ostatní spotřebu. NS nakupuje elektrickou energii jménem VIVENS, sdružení železničních operátorů zahrnující společnosti provozující železniční osobní a nákladní dopravu v Nizozemí: ProRail, Arriva, Veolia, Connexxion, Kombi Rail Europe, DB Schenker, ERS Railways, HSL Logistik, Rotterdam Rail Feeding a Rurtalbahn Benelux.

V současné době portfolio dodávek zahrnuje ze 75 % obnovitelné zdroje energie. Díky dobudování větrných farem v Nizozemí, Belgii, Finsku a Švédsku, patřícím společnosti Eneco, bude od roku 2017 veškerá dodávka elektrické energie pro NS zahrnovat plně bezemisní zdroje.

NS kromě toho pokračuje v programu energeticky efektivních vlaků tak, aby v roce 2020 činila jejich spotřeba 50 % oproti roku 2005. Jde například o energeticky efektivnější trakční systémy nebo LED osvětlení.

Pro úplnost je třeba poznamenat, že i když se jedná o nikoli bezvýznamné objemy elektrické energie, v měřítku celkové spotřeby elektřiny v Nizozemí jde o cca 1 %. Nicméně kromě reálných úspor emisí při výrobě elektřiny v tepelných elektrárnách přispívá toto řešení i k image železnice jako plně ekologické dopravy, se všemi marketingovými přínosy pro využívání hromadné dopravy v Nizozemí.  

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

Pojedou německé železnice od roku 2017 opět na páru?

8.11.2016 Nadpis tohoto článku tak trochu žertuje. Nicméně má reálný základ: Plánovaný provoz palivočlánkových vlaků v Německu získal v listopadu 2016 velmi konkrétní obrysy: Jak byla informována odborná veřejnost, od prosince 2017 budou na trati Buxtehude–Bremervörde–Bremerhaven–Cuxhaven provozovány palivočlánkové vlaky Alstom iLint.


CyberRail: pro větší kybernetickou bezpečnost drážní dopravy

4.11.2016 Současná drážní doprava používá elektronické zabezpečovací a řídicí systémy založené na komunikaci, jako je GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway), tj. standard bezdrátové komunikace určeným pro železniční aplikace, který je součástí evropského systému řízení železniční dopravy ERTMS, nebo CBTC. Jejich infrastruktura je poměrně odolná vůči kybernetickým útokům hackerů. 


Škodovácká tramvaj s palivovými články vyjela na trať

18.3.2016 Pravděpodobně první palivočlánkovou tramvají na světě, která slouží v běžném provozu, se začátkem března 2016 stala již dříve avizovaná tramvaj čínského výrobce  CRRC Qingdao Sifang, vyráběná v licenci Škoda Transportation ForCity 15T. Sedm těchto palivočlánkových tramvají je nyní v provozu v šestimiliónovém čínském městě Qingdao v provincii Shandong. 


Britské elektrické jednotky s bateriovými zásobníky energie v provozu s cestujícími

23.1.2015 Testování britských elektrických jednotek pro přepravu cestujících na národní železniční síti, vybavených bateriovými zásobníky energie, o němž jsme naše čtenáře informovali naposledy v srpnu 2014, zaznamenalo další důležitý milník: V období od 12. ledna do 13. února 2015 jsou tyto jednotky, označované zkratkou IPEMU (Independently Powered Electric Multiple-Unit – nezávisle poháněná elektrická článková jednotka) zkušebně nasazeny v pracovních dnech na pravidelné vlakové spoje s cestujícími 


Tramvaj v městě Tours má superkapacitorové zásobníky energie

8.1.2015 Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie. Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek; tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru. 


S-EIV: rekuperace brzdné energie metra do energetické sítě stanice

30.9.2014 O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných vozidel závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“ trakční měnírnou Alstom HESOP. Japonský výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu energie  


Testování britských elektrických jednotek s bateriovými zásobníky energie začalo

25.8.2014 Jak informoval náš portál zhruba před rokem, probíhá na britských železnicích program testování elektrických jednotek pro osobní přepravu standardní konstrukce pro provoz s bateriovými zásobníky energie na neelektrifikovaných úsecích. V polovině srpna 2014 bylo dokončeno vybavení testovací elektrické jednotky šesti bateriovými bloky a zahájen její provoz na zkušební trati v Derby. 


Inteligentní měnírna HESOP na příměstské tramvaji v Miláně

21.7.2014 Jako součást projektu komplexní modernizace příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také inteligentní měnírnu HESOP, o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím uplatněním v Londýnském metru . O tomto italském modernizačním projektu byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 


Jihojaponské železnice zkouší standardní elektrickou jednotku s pohonem na baterie

4.2.2014 Jihojaponské železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme především v souvislosti s automatizací provozu, přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati testován v roce 2012.


Elektrická jednotka testována na provoz s bateriemi

23.8.2013 V polovině srpna 2013 začalo ve Velké Británii testování možného využití trakčních baterií jako zdroje elektrické energie pro pohon elektrických jednotek pro přepravu cestujících. Cílem je prověřit provozuschopnost takovýchto nezávislých elektrických vlaků pro přejíždění neelektrifikovaných úseků nebo pro zajíždění na odbočné tratě, na nichž by se elektrifikace nevyplatila. 


Těžkotonážní e-mobilita

9.12.2012 Hybridní automobily se již staly běžným produktem, stále se však potýkají s problémem hmotnosti a malé kapacity baterií, která neumožňuje stejný dojezd jako u klasických vozidel. Existují méně známé dopravní prostředky, u nichž tyto nevýhody nehrají významnou roli a jsou bohatě vyváženy úsporami paliva a emisí: posunovací lokomotivy. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services