Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















Riga dostane trolejbusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu

10.11.2016 O parciálních trolejbusech, tedy o trolejbusech s bateriovým prodlužovačem dojezdu, se v současné době velmi hovoří a jejich provoz bude významným tématem i na připravované konferenci Elektrické autobusy pro město V. Jako bezemisní zdroj energie k nezávislému dojezdu trolejbusů však lze použít i vodíkový palivový článek, podobně jako u palivočlánkových autobusů. První takovéto dopravní prostředky budou sloužit v Rize, hlavním městě Lotyšska. Polský výrobce dopravních prostředků Solaris, známý našim čtenářům především jako dodavatel bateriových elektrobusů, podepsal v listopadu 2016 s tamním provozovatelem městské dopravy Rigas Satiksme  smlouvu na dodávku 10 nízkopodlažních kloubových trolejbusů s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.

Základem konstrukce je 18,75m trolejbus Solaris Trollino s trakční výzbrojí polské firmy Medcom (viz foto výše). V tomto provedení je trolejbus standardně poháněn šestipólovým trakčním elektromotorem Medcom o výkonu 240 kW. Jeho přepravní kapacita činí 53 sedících cestujících.

Prodlužovač dojezdu bude zahrnovat hybridní kombinaci palivového článku a trakčních baterií, které vyrovnávají okamžité výkyvy ve spotřebě trakční energie a absorbují energii vzniklou při rekuperaci během brzdění, podobně jako u palivočlánkového autobusu. Podrobnosti palivočlánkového zdroje energie výrobce neuvádí, lze však očekávat, že půjde o podobné řešení, jako u kloubových elektrobusů Solaris pro Hamburk. Jako hlavní zdroj energie zde slouží 120kWh trakční baterie. Během provozu jsou tyto baterie průběžně dobíjeny 101kWh palivočlánkovou jednotkou Ballard FCvelocity®-HD7.

Ačkoliv se kombinace trolejového napájení a palivového článku může zdát poněkud neobvyklá, rozhodně nejde o technický výstřelek nebo experiment. Čistě bateriové prodlužovače dojezdu k trolejbusům mají řadu konstrukčních a provozních omezení, počínaje nabíjecím výkonem a konče hmotností a objemem trakčních baterií. Podle informací od výrobců má dnes proto nezávislý dojezd parciálního trolejbusu v praxi ekonomické omezení přibližně poměrem 2 : 1, tedy kilometr nezávislého provozu na dva kilometry pod trolejí. Zpravidla to tedy znamená, že linku vedenou pod trolejí lze tímto způsobem prodloužit o nezávislý dojezd v délce řádově jednotek kilometrů. Palivočlánkový prodlužovač dojezdu naproti tomu umožní nezávislý dojezd až 100 km na jedno naplnění nádrže vodíkem, které obvykle trvá několik málo minut.

První palivočlánkový trolejbus by měl vyjet do ulic Rigy na přelomu let 2017 a 2018, další budou následovat během roku 2018. Součástí dodavatelské smlouvy je i opce na deset 12m elektrobusů Solaris Urbino 12 electric.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Solaris

Další informace zde

Přečtěte si také:

Pozvánka na odbornou konferenci „Elektrické autobusy pro město V“

13.10.2016 Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci „Elektrické autobusy pro město V“, která se koná 24. listopadu na Výstavišti Praha-Holešovice2016 jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2016. Tato konference, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Více zde 


Barcelona uvedla do provozu průběžně dobíjené 18m elektrobusy Solaris

5.10.2016 Již dříve avizovaný provoz 18m kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric v Barceloně v rámci evropského projektu ZeEUS byl oficiálně zahájen v předposledním zářijovém týdnu 2016. Tyto kloubové elektrobusy s průběžným dobíjením jsou nyní nasazeny na barcelonské lince H16 mezi konečnými stanicemi Pg. Zona Franca a Fòrum – prozatím ve zkušebním provozu, od listopadu 2016 v pravidelném provozu. 


Od jednání k dodavatelským smlouvám: Čína jako perspektivní trh palivočlánkových vozidel

30.9.2016 Čína představuje v současné době velký a rostoucí trh kromě jiného i pro elektrické autobusy. Prozatím segment těchto dopravních prostředků jasně ovládá domácí BYD se svým bateriovým elektrobusem. Nyní se však tento trh otevírá také elektrickým autobusům s palivočlánkovými zdroji energie. První vlaštovkou se stala v září 2016 dodavatelská smlouva mezi čínským výrobcem elektrických pohonů Shenzhen UpPower Technology Co., Ltd. a kanadským dodavatelem palivočlánkových technologií Ballard na dodávku deseti 30kW palivočlánkových jednotek  FCveloCity®-MD.


Čisté autobusy do chytrého města

20.9.2016 Časopis Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. 


Projekt ZEBA: další zajímavé zkušenosti s palivočlánkovými autobusy v Kalifornii

18.8.2016 V červenci 2016 publikovaly americké agentury National Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration (FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových autobusů v rámci projektu ZEBA (Zero Emission Bay Area). V tomto článku uvádíme některé zajímavé poznatky a závěry z pohledu možného využití těchto amerických zkušeností v evropské a české praxi. 


FCH JU zveřejnil zprávu o strategii pořizování palivočlánkových autobusů

9.8.2016 V červenci 2016 byla Společným podnikem pro palivové články a vodík (FCH JU) zveřejněna zpráva „Strategies for joint procurement of fuel cell buses“, tedy Strategie pro společné pořizování palivočlánkových autobusů. Zprávu zpracovala skupina konzultantů vedená britskou firmou Element Energy. Jejím cílem je usnadnit nasazení 300 – 400 nových palivočlánkových autobusů, které je v Evropě plánováno do roku 2020 (viz též náš dubnový článek o projektu CHIC). 


ISO/TS 19880-1:2016: důležitý krok k rozvoji palivočlánkové elektromobility

25.7.2016 Dlouho očekávaným důležitým krokem směrem ke globálnímu rozvoji palivočlánkové elektomobility se v červenci 2016 stalo zveřejnění technické specifikace  ISO/TS 19880-1:2016 mezinárodním standardizačním orgánem ISO. Tato technická specifikace představuje vodítko v oblasti výkonů a bezpečnosti pro vodíkové plnicí stanice včetně jejich rozhraní s vozidlem. Pokrývá procesy od výroby a dodávky vodíku po jeho stlačování, uchovávání a plnění vodíkových vozidel. Dosud individuálně řešené projekty v oblasti palivočlánkové mobility a její infrastruktury tak dostaly jednotný normativní základ, na nějž se lze odvolávat. 


Projekt CHIC: Jak zavádět palivočlánkové autobusy ve městech?

15.4.2016 Evropský projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean Hydrogen in European Cities) probíhá v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány zkušenosti z provozu celkem 56 palivočlánkových autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. V dubnu 2016 byla jako výstup projektu uveřejněna zpráva „Guidelines for delivering fuel cell bus projects“, česky: „Pokyny pro realizaci projektů palivočlánkových autobusů“. Jaká jsou tedy doporučení projektu CHIC pro zavádění této ekologické městské dopravy? 


Reakce na článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“

25.3.2016 Článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou míru. 


Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu po roce provozu

24.3.2016 Na začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové autobusy ve skotském Aberdeenu rok úspěšného provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti elektromobility. 


Výrobci elektrobusů a nabíjecích zařízení se dohodli na společném postupu

22.3.2016 Standardizace technologií pro průběžné nabíjení elektrobusů je stále otevřeným problémem (blíže viz naše studie E-mobilita v MHD a informace o interním projektu E-STANDARD Sdružení dopravních podniků ČR v newsletteru SDP ČR z července 2015). Prvním průlomovým krokem k řešení tohoto problému se stala dohoda mezi klíčovými dodavateli elektrobusů a nabíjecích zařízení z 15. 3. 2016, směřující k dobrovolnému otevřenému a průhlednému přístupu ke konstrukci rozhraní vozidlo – infrastruktura. 


Škodovácká tramvaj s palivovými články vyjela na trať

18.3.2016 Pravděpodobně první palivočlánkovou tramvají na světě, která slouží v běžném provozu, se začátkem března 2016 stala již dříve avizovaná tramvaj čínského výrobce  CRRC Qingdao Sifang, vyráběná v licenci Škoda Transportation ForCity 15T. Sedm těchto palivočlánkových tramvají je nyní v provozu v šestimiliónovém čínském městě Qingdao v provincii Shandong. 


 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services