Riga dostane trolejbusy s palivočlánkovým prodlužovačem
dojezdu
10.11.2016 O parciálních trolejbusech, tedy o trolejbusech s
bateriovým prodlužovačem dojezdu, se v současné době velmi hovoří a
jejich provoz bude významným tématem i na připravované konferenci
Elektrické autobusy pro město V. Jako bezemisní zdroj
energie k nezávislému dojezdu trolejbusů však lze použít i vodíkový
palivový článek, podobně jako u palivočlánkových autobusů. První
takovéto dopravní prostředky budou sloužit v Rize, hlavním městě
Lotyšska. Polský výrobce dopravních prostředků Solaris, známý našim
čtenářům především jako dodavatel bateriových elektrobusů, podepsal v
listopadu 2016 s tamním provozovatelem městské dopravy Rigas
Satiksme smlouvu na dodávku 10 nízkopodlažních kloubových
trolejbusů s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. 
Základem konstrukce je 18,75m trolejbus Solaris Trollino
s trakční výzbrojí polské firmy Medcom (viz foto výše). V tomto provedení je
trolejbus standardně poháněn šestipólovým trakčním elektromotorem
Medcom o výkonu 240 kW. Jeho přepravní kapacita činí 53 sedících
cestujících.
Prodlužovač dojezdu bude zahrnovat hybridní kombinaci
palivového článku a trakčních baterií, které vyrovnávají okamžité
výkyvy ve spotřebě trakční energie a absorbují energii vzniklou při
rekuperaci během brzdění, podobně jako u palivočlánkového autobusu.
Podrobnosti palivočlánkového zdroje energie výrobce neuvádí, lze však
očekávat, že půjde o podobné řešení, jako u kloubových elektrobusů
Solaris pro Hamburk. Jako hlavní
zdroj energie zde slouží 120kWh trakční baterie. Během provozu jsou
tyto baterie průběžně dobíjeny 101kWh palivočlánkovou jednotkou Ballard
FCvelocity®-HD7.
Ačkoliv se kombinace trolejového napájení a palivového
článku může zdát poněkud neobvyklá, rozhodně nejde o technický
výstřelek nebo experiment. Čistě bateriové prodlužovače dojezdu k
trolejbusům mají řadu konstrukčních a provozních omezení, počínaje
nabíjecím výkonem a konče hmotností a objemem trakčních baterií. Podle
informací od výrobců má dnes proto nezávislý dojezd parciálního
trolejbusu v praxi ekonomické omezení přibližně poměrem 2 : 1, tedy
kilometr nezávislého provozu na dva kilometry pod trolejí. Zpravidla to
tedy znamená, že linku vedenou pod trolejí lze tímto způsobem
prodloužit o nezávislý dojezd v délce řádově jednotek kilometrů.
Palivočlánkový prodlužovač dojezdu naproti tomu umožní nezávislý dojezd
až 100 km na jedno naplnění nádrže vodíkem, které obvykle trvá několik
málo minut.
První palivočlánkový trolejbus by měl vyjet do ulic Rigy
na přelomu let 2017 a 2018, další budou následovat během roku 2018.
Součástí dodavatelské smlouvy je i opce na deset 12m elektrobusů
Solaris Urbino 12 electric.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Solaris
Další informace zde
Přečtěte si také:
13.10.2016
Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci „Elektrické autobusy pro město
V“, která se koná 24. listopadu na Výstavišti Praha-Holešovice2016 jako
doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2016. Tato konference, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod
záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v
říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací
akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi
profesionály z elektrické osobní dopravy. Více zde 
5.10.2016 Již dříve avizovaný provoz 18m kloubových elektrobusů
Solaris Urbino 18 electric v Barceloně v rámci evropského projektu
ZeEUS byl
oficiálně zahájen v předposledním zářijovém týdnu 2016. Tyto kloubové
elektrobusy s průběžným dobíjením jsou nyní nasazeny na barcelonské
lince H16 mezi konečnými stanicemi Pg. Zona Franca a Fòrum – prozatím
ve zkušebním provozu, od listopadu 2016 v pravidelném provozu. 
30.9.2016
Čína představuje v současné době velký a rostoucí
trh kromě jiného i pro elektrické autobusy. Prozatím segment těchto
dopravních prostředků jasně ovládá domácí BYD
se svým bateriovým
elektrobusem.
Nyní se však tento trh otevírá také elektrickým autobusům s
palivočlánkovými zdroji energie. První vlaštovkou se stala v září 2016
dodavatelská smlouva mezi
čínským výrobcem elektrických pohonů Shenzhen UpPower Technology Co.,
Ltd. a kanadským dodavatelem palivočlánkových technologií Ballard na
dodávku deseti 30kW palivočlánkových jednotek FCveloCity®-MD.

20.9.2016 Časopis
Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek
Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy
do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a
úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových
elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních
vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek
nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše
čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. 
18.8.2016 V červenci
2016 publikovaly americké agentury National
Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration
(FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v rámci projektu ZEBA (Zero Emission Bay Area).
V tomto článku uvádíme některé zajímavé
poznatky a závěry z pohledu možného využití těchto amerických
zkušeností v evropské a české praxi. 
9.8.2016 V červenci
2016 byla Společným podnikem pro palivové
články a vodík (FCH JU) zveřejněna zpráva „Strategies for joint
procurement of fuel cell buses“, tedy Strategie pro společné pořizování
palivočlánkových autobusů. Zprávu zpracovala skupina konzultantů vedená
britskou firmou Element Energy. Jejím cílem je usnadnit nasazení 300 –
400 nových palivočlánkových autobusů, které je v Evropě plánováno do
roku 2020 (viz též náš dubnový
článek o projektu CHIC). 
25.7.2016 Dlouho
očekávaným důležitým krokem směrem ke globálnímu
rozvoji palivočlánkové elektomobility se v červenci 2016 stalo
zveřejnění technické specifikace ISO/TS 19880-1:2016
mezinárodním standardizačním orgánem ISO. Tato technická specifikace
představuje vodítko v oblasti výkonů a bezpečnosti pro vodíkové plnicí
stanice včetně jejich rozhraní s vozidlem. Pokrývá procesy od výroby a
dodávky vodíku po jeho stlačování, uchovávání a plnění vodíkových
vozidel. Dosud individuálně řešené projekty v oblasti palivočlánkové
mobility a její infrastruktury tak dostaly jednotný normativní základ,
na nějž se lze odvolávat. 
15.4.2016
Evropský
projekt palivočlánkových autobusů CHIC
(Clean Hydrogen in European Cities) probíhá v letech 2010 – 2016. Během
této doby byly získány zkušenosti z provozu celkem 56 palivočlánkových
autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. V dubnu 2016 byla
jako výstup projektu uveřejněna zpráva „Guidelines for delivering fuel
cell bus projects“, česky: „Pokyny pro realizaci projektů
palivočlánkových autobusů“. Jaká jsou tedy doporučení projektu CHIC pro
zavádění této ekologické městské dopravy? 
25.3.2016 Článek
„Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou
míru. 
24.3.2016 Na
začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové
autobusy ve skotském Aberdeenu
rok úspěšného
provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park
palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno
celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách
studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové
situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti
elektromobility. 
22.3.2016 Standardizace
technologií pro průběžné nabíjení
elektrobusů je stále otevřeným problémem (blíže viz naše
studie
E-mobilita v MHD a
informace o
interním projektu E-STANDARD Sdružení dopravních podniků ČR v
newsletteru SDP ČR z července 2015). Prvním
průlomovým krokem k řešení tohoto problému se stala dohoda mezi
klíčovými dodavateli elektrobusů a nabíjecích zařízení z 15. 3. 2016,
směřující k dobrovolnému otevřenému a průhlednému přístupu ke
konstrukci rozhraní vozidlo – infrastruktura. 
18.3.2016 Pravděpodobně
první palivočlánkovou tramvají na světě,
která slouží v běžném provozu, se začátkem března 2016 stala již dříve
avizovaná tramvaj
čínského výrobce CRRC
Qingdao Sifang, vyráběná v
licenci Škoda Transportation ForCity 15T. Sedm těchto palivočlánkových
tramvají je nyní v provozu v šestimiliónovém čínském městě Qingdao v
provincii Shandong. 

|