Přečtěte si: Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR |
|
|
Projekty JIVE a JIVE 2: tři stovky palivočlánkových autobusů pro Evropu13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. Cílem projektu JIVE (viz výše foto ze zahájení projektu) je přispět ke komercializaci palivočlánkových autobusů v Evropě prostřednictvím zkušeností z větších parků těchto vozidel, čítajících každý cca 10 – 30 autobusů. Za tímto účelem by v rámci projektu JIVE mělo být uvedeno do provozu celkem 139 palivočlánkových autobusů v 9 místech Evropy, zahrnujících Velkou Británii, Itálii, Dánsko, Lotyšsko a Německo. Projekt JIVE potrvá do konce roku 2022. Jeho celkový rozpočet činí 113,6 mil €, tj. cca 2,9 mld. Kč, z čehož 32 mil. € (cca 816 mil. Kč) představují dotace z evropských zdrojů. Stejný cíl jako projekt JIVE má i jeho následovník, projekt JIVE 2, v jehož rámci by mělo být uvedeno do provozu celkem 152 palivočlánkových autobusů ve 14 místech Evropy zahrnujících Francii, Německo, Island, Norsko, Švédsko, Nizozemí a Velkou Británii. Projekt JIVE 2 potrvá do konce roku 2023. Jeho celkový rozpočet činí 224,5 mil. € (cca 5700 mil. Kč), z toho 25 mil. € (cca 640 mil. Kč) představuje dotace z evropských zdrojů. Poznámka: Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU), jehož prostřednictvím jsou tyto projekty spolufinancovány, je partnerstvím Evropské komise, průmyslových a výzkumných organizací pro rozvoj vodíkových a palivočlánkových technologií. Celkem tedy oba projekty JIVE uvedou do provozu 291 palivočlánkových autobusů. Spolu s těmi, které jsou již nyní provozovány, tak v ulicích evropských měst bude po roce 2020 jezdit před 400 palivočlánkových autobusů. To je stále významně méně než elektrické autobusy s čistě bateriovými pohony, tedy bateriové elektrobusy, plug-in hybridní autobusy a parciální trolejbusy, jichž jezdí již dnes v Evropě více než tisíc a předpokládá se další významný nárůst (viz zpráva z konference Elektrické autobusy pro město VI a související prezentace). Je to nicméně již dost na to, aby zkušenosti z provozu vozových parků – tedy ne již jednotlivých prototypů – v reálných podmínkách a při odpovídající velikosti výrobních sérií významně napomohly komercializaci palivočlánkového autobusu jakožto produktu pro bezemisní městskou mobilitu. A jaká je situace s palivočlánkovými autobusy v ČR? Jejich provoz se prozatím stále omezuje na demonstrační projekt TriHyBus. Na jaře roku 2016 proběhla jednání o možném zapojení ČR do výše zmíněného projektu JIVE, tato jednání však skončila neurčitě. O příčině této situace se lze pouze dohadovat. Jako nejpravděpodobnější vysvětlení se jeví kulturní rozdíly mezi oběma profesními komunitami: českými „vodíkáři“, reprezentovanými především vysokými školami a výzkumnými organizacemi v čele s VŠCHT a ÚJV Řež, a dopravci provozujícími městské autobusy. Tyto dvě komunity prozatím, jak se zdá, nenašly společný jazyk, což bývá v manažerské praxi mnohem větší překážkou, než problémy v oblasti technologie nebo provozní ekonomiky. Nicméně Národní akční plán Čistá mobilita s rozvojem palivočlánkové mobility pevně počítá. Na základě zpracovaných studií se kromě jiného v ČR předpokládá do roku 2025 vybudování dvanácti vodíkových plnicích stanic – první výzvy pro jejich podporu z Operačního programu Doprava byly avizovány již na jaro 2018. Je možné, že to bude impulsem k navázání na úspěšný, ale osaměný projekt TriHyBus. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © FCH JU Další informace zde a také zde a také zde Přečtěte si také:Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 20172.1.2018 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?18.12.2017 Odborný časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování, představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici zde. Pět palivočlánkových autobusů a vodíková plnicí stanice jako integrovaný projekt pro SunLine Transit Agency11.5.2017 Kalifornský dopravce SunLine Transit Agency je jedním z průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii „E-mobilita v MHD“. Jak bylo oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových autobusů typu American Fuel Cell Bus se nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior® od kanadského výrobce New Flyer. Palivočlánkové vlaky v Německu blíže pravidelnému provozu, testovány budou ve Velimi23.3.2017 Již od roku 2018 by měly být nasazeny do pravidelného provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven – Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Půjde o vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické „těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. Souhrnná zpráva NREL o palivočlánkových autobusech v USA: 21 autobusů, disponibilita až 100 %27.1.2017 V lednu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z prosince 2015. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok 2016. První palivočlánkový patrový autobus představen v Londýně3.1.2017 Na mezinárodní konferenci o bezemisních autobusech International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. Trolejbus s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu: překombinovaný experiment nebo chytré netradiční řešení?16.12.2016 Jak již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy.Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|