Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Pojedou německé železnice od roku 2017 opět na páru?8.11.2016 Nadpis tohoto článku tak trochu žertuje. Nicméně má reálný základ: Plánovaný provoz palivočlánkových vlaků v Německu získal v listopadu 2016 velmi konkrétní obrysy: Jak byla informována odborná veřejnost, od prosince 2017 budou na trati Buxtehude–Bremervörde–Bremerhaven–Cuxhaven provozovány palivočlánkové vlaky Alstom iLint.
Palivočlánkové vlaky Alstom iLint (viz foto) byly poprvé představeny veřejnosti v září 2016 na veletrhu InnoTrans v Berlíně. Základem jejich konstrukce jsou elektrické vlaky Alstom Coradia Lint. Společné s nimi mají i běžné provozní parametry včetně kapacity 300 cestujících. Jako primární zdroj energie používá vlak palivové články, umístěné spolu s nádržemi na vodík na střeše vozidla. Palivové články pracují v hybridním režimu s trakčními bateriemi, které pokrývají výkyvy ve spotřebě elektrické energie včetně rekuperace při brzdění. O jejich optimální funkci se stará energetický management. Na jedno naplnění nádrží vodíkem vlak ujede cca 600 – 800 km. Informace od výrobce neuvádějí další technické podrobnosti, Z dřívějších zpráv lze nicméně soudit, že primárním zdrojem energie bude palivočlánková jednotka Hydrogenics řady Heavy-Duty HD od kanadského výrobce Hydrogenics. Řada Heavy-Duty HD představuje palivočlánkové pohonné jednotky pro těžká elektrická vozidla. V současné době nabízí výrobce dva typy těchto jednotek o trvalém výkonu 99 nebo 198 kW. Obě dodávají elektrický proud o výstupním napětí 180 – 360 V DC (u druhého jmenovaného typu zdvojené) a výstupním proudu 0 – 500 A. Palivem je čistý vodík a energetická účinnost 55 %. Jejich hmotnost je 360, resp. 720 kg. Pohonné jednotky jsou určeny pro provoz v náročných podmínkách, čemuž odpovídá jejich robustní konstrukce a minimální požadavky na provozní ošetřování. redakce Proelektrotechhiky.cz Foto © Alstom Další informace zde a také zde a také zde Přečtěte si také:HAWL: francouzský projekt palivočlánkové manipulační techniky14.10.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky jsou jedním z důležitých segmentů palivočlánkové mobility. Zatímco v USA přesáhl (podle informací European Hydrogen and Fuel Cell Association) počet nasazených nebo plánovaných palivočlánkových vozíků 8 tisíc, v Evropě jsou to stále spíše desítky až stovky. Vedle evropského projektu HyLIFT Europe spolufinancovanému z prostředků Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) probíhá také francouzský projekt HAWL. V září 2016 se evropský park palivočlánkové manipulační techniky díky tomuto projektu rozšířil o dalších 36 vysokozdvižných vozíků. Od jednání k dodavatelským smlouvám: Čína jako perspektivní trh palivočlánkových vozidel30.9.2016 Čína představuje v současné době velký a rostoucí trh kromě jiného i pro elektrické autobusy. Prozatím segment těchto dopravních prostředků jasně ovládá domácí BYD se svým bateriovým elektrobusem. Nyní se však tento trh otevírá také elektrickým autobusům s palivočlánkovými zdroji energie. První vlaštovkou se stala v září 2016 dodavatelská smlouva mezi čínským výrobcem elektrických pohonů Shenzhen UpPower Technology Co., Ltd. a kanadským dodavatelem palivočlánkových technologií Ballard na dodávku deseti 30kW palivočlánkových jednotek FCveloCity®-MD. Projekt ZEBA: další zajímavé zkušenosti s palivočlánkovými autobusy v Kalifornii18.8.2016 V červenci 2016 publikovaly americké agentury National Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration (FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových autobusů v rámci projektu ZEBA (Zero Emission Bay Area). V tomto článku uvádíme některé zajímavé poznatky a závěry z pohledu možného využití těchto amerických zkušeností v evropské a české praxi. FCH JU zveřejnil zprávu o strategii pořizování palivočlánkových autobusů9.8.2016 V červenci 2016 byla Společným podnikem pro palivové články a vodík (FCH JU) zveřejněna zpráva „Strategies for joint procurement of fuel cell buses“, tedy Strategie pro společné pořizování palivočlánkových autobusů. Zprávu zpracovala skupina konzultantů vedená britskou firmou Element Energy. Jejím cílem je usnadnit nasazení 300 – 400 nových palivočlánkových autobusů, které je v Evropě plánováno do roku 2020 (viz též náš dubnový článek o projektu CHIC). Kompaktní pohon, méně platiny: Daimler uvede na trh plug-in palivočlánkový automobil Mercedes2.8.2016 Pod značkou Mercedes GLC F-Cell bude od roku 2017 dodáván na automobilový trh plug-in palivočlánkový automobil typu SUV (viz foto), první svého druhu na světě. Tento automobil kombinuje palivočlánkovou jednotku jako hlavní zdroj elektrické energie se zásuvkou dobíjenými trakčními bateriemi jako doplňkovým zdrojem. ISO/TS 19880-1:2016: důležitý krok k rozvoji palivočlánkové elektromobility25.7.2016 Dlouho očekávaným důležitým krokem směrem ke globálnímu rozvoji palivočlánkové elektomobility se v červenci 2016 stalo zveřejnění technické specifikace ISO/TS 19880-1:2016 mezinárodním standardizačním orgánem ISO. Tato technická specifikace představuje vodítko v oblasti výkonů a bezpečnosti pro vodíkové plnicí stanice včetně jejich rozhraní s vozidlem. Pokrývá procesy od výroby a dodávky vodíku po jeho stlačování, uchovávání a plnění vodíkových vozidel. Dosud individuálně řešené projekty v oblasti palivočlánkové mobility a její infrastruktury tak dostaly jednotný normativní základ, na nějž se lze odvolávat. BMW testuje prototyp palivočlánkového automobilu29.6.2016 Německá automobilka BMW je jedním z průkopníků palivočlánkových pohonů pro automobily v Evropě a ve světě. S prvním pokusným palivočlánkovým vozem přišla již v roce 2005. Tento vůz označovaný jako „7 Series“ sice neměl komerční využití, byl však významným demonstračním počinem v oblasti palivočlánkové elektromobility. Od léta 2015 testuje BMW další prototyp, označovaný jako „5 Series GT“. Nissan vyvíjí etanolový palivočlánkový automobil originální koncepce21.6.2016 Palivočlánkové automobily používající palivové články s protonvýměnnou membránou a jako palivo čistý vodík (například Hyundai ix-35, Toyota Mirai nebo Honda Clarity FCV) jsou dnes na cestě ke komercializaci. Jejich hlavním problémem je však nedostatečně rozvinutá vodíková infrastruktura. Japonská automobilka Nissan, světový leader na trhu s bateriovými elektromobily, se proto rozhodla využít jako zdroj vodíku surovinu mnohem dostupnější: etanol, resp. bioetanol, z něhož se vodík vyrobí ve vozidle chemickou reakcí. Britská vláda podporuje palivočlánkové elektromobily10.6.2016 Velká Británie je jedním z evropských států, který podporuje rozvoj palivočlánkové elektromobility. Důkazem toho je zdejší rozvoj vodíkových čerpacích stanic i provoz palivočlánoových autobusů v Londýně či Aberdeenu. Na začátku června 2016 byla odborná veřejnost informována o programu britské vlády na podporu palivočlánkové mobility, který by měl přispět k vybudování sítě vodíkových čerpacích stanic v zemi a zároveň podporovat palivočlánkovou mobilitu ve veřejných a soukromých organizacích, jakožto klíčovém segmentu trhu u elektrických automobilů. Projekt CHIC: Jak zavádět palivočlánkové autobusy ve městech?15.4.2016 Evropský projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean Hydrogen in European Cities) probíhá v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány zkušenosti z provozu celkem 56 palivočlánkových autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. V dubnu 2016 byla jako výstup projektu uveřejněna zpráva „Guidelines for delivering fuel cell bus projects“, česky: „Pokyny pro realizaci projektů palivočlánkových autobusů“. Jaká jsou tedy doporučení projektu CHIC pro zavádění této ekologické městské dopravy? Palivočlánkové vlaky: dohoda Alstom a Hydrogenics posouvá kupředu realizaci1.7.2015 Další krok směrem k výrobě a provozu palivočlánkových osobních vlaků, o nichž jsme na našem portále psali v říjnu 2014, představuje exkluzivní dohoda o spolupráci mezi francouzským výrobcem železniční techniky Alstom Transport a kanadským výrobcem palivových článků Hydrogenics Corporation z konce května 2015. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|