Na stockholmském metru byly testovány SiC trakční měniče
3.5.2018 Trakční měnič je u elektrických dopravních prostředků
důležitou součástí jejich elektrovýzbroje. Na jeho konstrukci a způsobu
fungování závisí do značné míry efektivnost využívání elektrické
energie. V neposlední řadě je trakční měnič zdrojem hluku – v kontextu
elektrického dopravního prostředku často významného a lidskému uchu
nepříjemného – který je žádoucí snížit. To vše je důvodem, proč výrobce
dopravních prostředků Bombardier Transportation zkouší využití nových
technologií, karbidu křemíku (SiC), u trakčních měničů. Jak byla v
dubnu 2018 informována odborná veřejnost, v praxi prověřil svůj SiC
trakční měnič Mitrac TC1500 v demonstračním provozu ve stockholmském
metru.
Příznivé vlastnosti karbidu (SiC) křemíku pro
technologické účely jsou známy již od 60. let minulého století. Protože
však je v přírodě příliš vzácný a jeho syntetická výroba byla drahá,
využíval se hlavně u aplikací v armádě nebo kosmonautice. Nyní se opět
dostávají do popředí zájmu průmyslu mj. pro využití v trakci, ale také
u stacionárních aplikací, například u fotovoltaických zdrojů.
Elektrické pulzní měniče na bázi SiC mohou, podle odborníků na
problematiku polovodičů, pracovat na frekvenci mnohem větší než s
využitím klasických součástek. S vyššími frekvencemi klesá potřebná
kapacita kondenzátorů, a tedy i jejich rozměr je menší, což může
výrazně snížit celkovou hmotnost, rozměry i náklady.
Demonstrační provoz se SiC měničem na soupravě
stockholmského metra řady C20 ve stockholmském metru byl součástí
výzkumného programu finančně podporovaného Švédskou energetickou
agenturou. Tento projekt vedla společnost Bombardier a dalšími členy
projektového konsorcia bylo město Stockholm, městský dopravce MTR,
technická univerzita KTH Royal Institute of Technology a výzkumný ústav
RISE Acreo research institute.
Souprava vybavená tímto měničem byla v provozu s
cestujícími na Zelené lince stockholmského metra v období od prosince
2017 do března 2018. Zde instalovaný SiC měnič měl o 51 % menší
velikost a o 22 % menší hmotnost oproti srovnatelným konvenčním
technologiím. Při jeho provozu bylo dosaženo až 35% úspor energie a o
19dB menší hluk.
Jak uvedla společnost Bombardier, demonstrační provozy
SiC technologií pro trakci nejsou v odvětví kolejové dopravy zcela
novinkou. Výzvou pro průmyslové dodavatele je nicméně uplatnění jejich
veškerých systémových předností u sériově vyráběných produktů a
schopnost jejich integrace se stávajícími zařízeními.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International/Metro Report International
Další informace zde
Přečtěte si také:
16.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat
účinnost využívání trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění
při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo
praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do
provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace
této měnírny v podzemním metru a zároveň
druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy ![](../sablona/vice3.gif)
3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. ![](../sablona/vice3.gif)
16.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS
od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. ![](../sablona/vice3.gif)
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy
UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur
(82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver
(68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí ![](../sablona/vice3.gif)
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. ![](../sablona/vice3.gif)
9.5.2013
Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé
trakce do trakčního
vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního
vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se
však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili
přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo
pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát
výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u
hlubinných linek londýnského metra ![](../sablona/vice3.gif)
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). ![](../sablona/vice3.gif)
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. ![](../sablona/vice3.gif)
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|