Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Alstom APS a Alstom HESOP: tramvaje se spodním odběrem trakční energie a s inteligentní měnírnou zlepší dopravu v Sydney

16.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS od francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od téhož výrobce. Ty zde budou nasazeny v rámci dopravního projektu CBD and South East Light Rail, využívajícího v centru města systém APS.

Systém spodního odběru APS tvoří izolované segmenty napájecí kolejnice s napětím 750 V DC, umístěné mezi pojezdovými kolejemi na libovolném povrchu (beton, dlažba, trávník). Tyto segmenty jsou dlouhé 8 m a mezi sebou mají 3m izolované úseky. Trakční energie je odebírána pomocí dvou botkových sběračů umístěných ve střední části vozidla (ve zmíněném Bordeaux se například používají článkové tramvaje o délce 33 a 44 m).

Při jízdě tramvaje se pomocí kódovaného signálu přenášeného pomocí smyčky v kolejišti mezi vozidlem a infrastrukturou zapíná pouze ten napájecí segment, z něhož se tramvaj právě chystá odebírat energii, a nachází se tedy v daném okamžiku pod tramvají uprostřed soupravy. Tím je zajištěna naprostá bezpečnost pro chodce a ostatní účastníky provozu. Trakční napájení tímto systémem je přitom co do výkonu naprosto rovnocenné svrchnímu odběru, a umožňuje tedy jízdu tramvaje rychlostí až 60 km/h. Případné dílčí potíže v dodávce trakční energie řeší záložní trakční baterie umístěné na střeše vozidla.

Součástí dopravního projektu bude i inteligentní měnírna Alstom HESOP, která umožní využít 99 % brzdné energie a která již úspěšně slouží ve Francii, Velké Británii nebo Itálii.

Základem HESOP (zkratka pro „Harmonic and Energy Saving Optimiser“) je trakční měnírna vybavená transformátorem a usměrňovačem pro přeměnu střídavého napětí z distribuční sítě na příslušné stejnosměrné napětí trakčního vedení. Ty jsou doplněny o střídač a o zařízení pro aktivní filtrování parametrů napětí a proudu, tak aby na výstupu oběma směry odpovídaly požadavkům odběratele. Funkce HESOP jsou nastaveny tak, aby se rekuperovaná brzdná energie přednostně užívala pro trakci a přebytek byl odváděn do veřejné sítě. Není-li pro brzdnou energii v daném okamžiku využití v trakci, je do veřejné sítě odvedena v celém svém objemu. Inteligentní řídicí systém HESOP přitom dohlíží, aby rekuperovaná energie byla využívána co nejúčelněji a nejhospodárněji.

Pětičlánkové tramvaje Alstom Citadis X05 určené pro Sydney budou mít délku 67 m a přepravní kapacitu až 450 cestujících a budou vybaveny veškerými špičkovými technologiemi pro efektivní provoz a komfort cestujících, počínaje vnitřní televizí (CCTV), LED osvětlením nebo klimatizací regulovanou podle senzorů.

Projekt CBD and South East Light Rail, jehož zprovoznění je plánováno ještě během roku 2017, je druhou linkou městské tramvajové sítě v Sydney, provozované společností Transdev Sydney. Bude zahrnovat 12 km nové trati, z toho na délce 2 km v centru města bude instalován spodní odběr APS. Systém bude mít ve špičce hodinovou přepravní kapacitu 13 500 cestujících. Očekává se, že se tím významně sníží úroveň hluku, emisí a dopravních kongescí, jíž doprava v této metropoli trpí.

CBD and South East Light Rail je jedním z příkladů nových tramvajových projektů, které ve světě průběžně vznikají a rozvíjejí se, na rozdíl od spíše stagnujících trolejbusových projektů – viz nadějná renesance trolejbusů v Leedsu, zamítnutá v květnu 2016 pro nevyhovující efektivnost. Příčinu lze hledat v ekonomice – vysoké fixní náklady na infrastrukturu se u velkokapacitních tramvajových systémů zkrátka efektivněji rozpustí do přepravních výkonů.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Alstom

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Automatické elektrické minibusy na La Défense: další pařížský projekt autonomních vozidel

25.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. 


Zahájena Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů

21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů „European Clean Bus Deployment Initiative“, založená na tzv. pařížské dohodě. Tato iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací. 


Projekt REM v Montrealu bude čtvrtým nejrozsáhlejším systémem bezobslužné rychlodráhy na světě

12.7.2017 Jak potvrzují zprávy UITP, systémy plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver (68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí  


Úspory energie u tramvají: snížení spotřeby pomocných zařízení spíše než zařízení pro rekuperaci

5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo inteligentních měníren. Studie bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na netrakční spotřebu. 


VDL a Heliox: nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít Amsterodam

2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá zprovoznit v roce 2018 Amsterodam.  Půjde o celkem 100 kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 


Internet vlaků nebo internet věcí, služeb a lidí na železnici: různá jména pro podobná řešení

18.5.2017 Zhruba před rokem jsme našim čtenářům představili koncept internetu věcí, služeb a lidí (IoTSP) na železnici od společnosti ABB, umožňující zefektivnit správu majetku, ze své podstaty náročného na údržbu. S podobným konceptem, označovaným jako „internet vlaků“ (internet of trains), přichází v dubnu 2017 americká odnož skupiny Siemens, která k jeho rozvíjení vybudovala vlastní pobočku zvanou Digital Rail Services 


Konference Smart city v praxi II: chytré technologie se zabydlují, od „feudálních“ dotací ke spolupráci veřejného a soukromého sektoru

27.3.2017 Jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017 proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference. 


Smart city v praxi: vychází první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě

7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. 


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). 


Smart city: příklady projektů a užitečných technologií

Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice „Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí nebo hodlají podílet.


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services