APS: deset let provozu tramvají bez troleje
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí.
Systém APS tvoří izolované segmenty napájecí kolejnice s
napětím 750 V DC, umístěné mezi pojezdovými kolejemi na libovolném
povrchu (beton, dlažba, trávník). Tyto segmenty jsou dlouhé 8 m a mezi
sebou mají 3m izolované úseky. Trakční energie je odebírána pomocí dvou
botkových sběračů umístěných ve střední části vozidla (v Bordeaux se
například používají článkové tramvaje o délce 33 a 44 m).
Při jízdě tramvaje se pomocí kódovaného signálu
přenášeného pomocí smyčky v kolejišti mezi vozidlem a infrastrukturou
zapíná pouze ten napájecí segment, z něhož se tramvaj právě chystá
odebírat energii, a nachází se tedy v daném okamžiku pod tramvají
uprostřed soupravy. Tím je zajištěna naprostá bezpečnost pro chodce a
ostatní účastníky provozu. Trakční napájení tímto systémem je přitom co
do výkonu naprosto rovnocenné svrchnímu odběru, a umožňuje tedy jízdu
tramvaje rychlostí až 60 km/h. Případné dílčí potíže v dodávce trakční
energie řeší záložní trakční baterie umístěné na střeše vozidla.
O spolehlivosti systému APS svědčí dosavadní statistika
jeho 99,8% disponibility v Bordeaux.
Systém APS byl vyvinut výzkumným a vývojovým centrem
společnosti Alstom. První prototyp byl vyroben v roce 2000, kdy rovněž
získal první průmyslový patent.
V současné době APS úspěšně funguje nebo se připravuje
ke zprovoznění v osmi místech ve Francii i jinde ve světě:
Bordeaux, Angers, Reims, Orléans, Tours, Cuenca (Ecuador), na síti
lehké železnice v Dubaji (UAE) a v Rio de Janeiro (Brazílie), kde bude
kombinován s provozem bez napájení pomocí superkapacitorů – dohromady
více než 150 vozidel, přes 40 km tratí vybavených APS a přes 13 miliónů
vlakových km. redakce Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Alstom
Další informace s odkazem na videoprezentaci
zde
Podrobný nákres technologie APS v brožuře
výrobce zde Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita:
22.5.2014 Jak byla v květnu 2014 informována světová veřejnost,
začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy
(maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková
délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h.
Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central
a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků. 
29.4.2014
Provozovatel městské dopravy v rakouském Innsbrucku,
podnik IVB, seznámil v dubnu 2014 širokou odbornou veřejnost s
tramvajemi Bombardier Flexity, jejichž vnitřní i vnější osvětlení je
zajišťováno LED světelnými zdroji. První z těchto tramvají byla uvedena
do provozu na konci března 2014. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
12.3.2014
Škoda Transportation zkouší ve svém areálu po
úspěšné certifikaci od února 2014 tramvaj vybavenou zásobníkem energie
pro provoz mimo trolejové vedení. Toto své řešení zkouší na tramvaji
typu Škoda 28T. Technologie s využitím baterií 
6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
4.2.2014 Jihojaponské
železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme
především v souvislosti s automatizací provozu,
přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati
Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky
řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC
nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od
experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati
testován v roce 2012. 
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst 
11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy
ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře,
v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení:
Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911,
ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly
trolejbusy zrušeny. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
16.9.2013
Britská dopravní agentura Transport for Great
Manchester (TfGM), spravující veškerou hromadnou dopravu v
manchesterské aglomeraci, provozovanou soukromými dopravci, plánuje
další rozšíření hybridních pohonů pro školní autobusy, jakožto
významnou investici do ekologické hromadné dopravy i do ekologického
povědomí mladé generace. Hybridní autobusy využívají i další zajímavé
přepravní služby v Manchesteru.
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
9.5.2013
Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé
trakce do trakčního
vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního
vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se
však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili
přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo
pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát
výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u
hlubinných linek londýnského metra 

|