Zpráva UITP: téměř každé čtvrté metro ve světě má aspoň
jednu automatickou linku, převládá CBTC
2.12.2015 Na konci října 2015 vydala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) souhrnnou statistickou zprávu o systémech metra ve
světě, zahrnující i samostatnou část o systémech automatického metra.
V souvislosti s automatizací metra si všímá zpráva všech
čtyř úrovní automatizace provozu ve smyslu normy IEC 62267:
• Stupeň automatizace 1:
automatické zabezpečení jízdy vlaku v provozu se strojvedoucím,
• Stupeň automatizace 2:
automatické řízení vlaku v provozu se strojvedoucím,
• Stupeň automatizace 3:
automatické řízení vlaku v provozu bez strojvedoucích, ale s
přítomností vlakového průvodce,
• Stupeň automatizace 4:
automatický provoz zcela bez vlakového personálu.
Jakožto plně automatický provoz dále zpráva sleduje
stupeň automatizace 4, tedy bezobslužné metro (tzv. UTO – unattended
train operation), k němuž se vztahují i následující statistické údaje.
Zpráva mj. ukazuje, že ve světě je dnes v úhrnu 732 km
linek bezobslužného automatického metra, provozovaného na 52 linkách v
celkem 35 městech z celkem 157, které provozují metro. Co do délky
automatické sítě vede Dubaj (80 km), následovaná Vancouverem (68 km) a Singapurem
(65 km).
Co do podílu bezobslužného provozu na linkách metra v
jednotlivých zemích je na prvním místě Francie (17 % délky tratí metra
plně bezobslužných), dále Jižní Korea (15 %) a Spojené arabské emiráty
(11 %).
Jestliže zpočátku bylo bezobslužné metro určeno
především pro systémy s malou kapacitou (méně než 300
cestujících/vlak), jeho spolehlivost a finanční efektivnost vedou k
jeho rozšíření i do systémů s větší kapacitou. Jak ukazuje graf níže,
doménou bezobslužného provozu jsou nyní přepravní systémy se střední
kapacitou (300 – 700 cestujících/vlak), které zaujímají 61 % délky
tratí plně automatického metra. Následují je velkokapacitní systémy
(více než 700 cestujících/vlak) s 29 % délky tratí, zatímco výše
uvedené malokapacitní systémy jsou až na třetím místě s 10 % délky
tratí. 
Rozhodující řídicí a zabezpečovací technologií pro
bezobslužné metro je CBTC, které je
uplatňováno na 72 % plně automatických linek metra. Z nich téměř
polovinu (46 %) tvoří radiofrekvenční přenos signálu, následuje
indukční a mikrovlnný přenos.
Zbývajících 28 % tvoří systémy na bázi kolejových
obvodů, jako např. linka 5 milánského metra. Tyto
systémy nicméně zaznamenaly v posledních letech významný nárůst podílu.
Lze se domnívat, že je to především zásluhou hojně dodávané typizované
technologie italského výrobce AnsaldoBreda, jež slouží u metra ve více
městech, například ve výše zmíněném Miláně nebo v Kodani (viz foto), a
přitom umožňuje bezobslužný provoz vlaků s minimálním intervalem 75 s.
Základem její konstrukce je digitální kolejový audiofrekvenční obvod
AF902 americké konstrukce Union Switch & Signal Inc. (nyní
Ansaldo STS USA), zajišťující detekci vlaku na trati a přenos dat na
vlakovou část. Tento kolejový obvod byl poprvé použit v provozu s
cestujícími v USA ve druhé polovině 90. let.
Plně automatické metro je ve světě provozováno už
čtyřicet let a jeho obliba neustále roste. Předpokládá se, že v roce
2025 by jeho celková délka měla v součtu převýšit 2 200 km.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
redakce Proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
UITP
Další informace zde
Přečtěte si také:
14.10.2015 Po úspěšném zprovoznění první linky metra ve
středoamerickém Panama City,
vybaveného zabezpečovacím zařízením typu CBTC a vlaky
Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn
důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová
společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného
systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným
společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a
TSO. 
25.8.2015
Pouliční tramvaj představuje dopravní systém, který
má fyzikální parametry drážní dopravy, včetně jízdních odporů a s tím
související zábrzdné dráhy, ale zároveň je vystaven všem náhodným
vlivům městského silničního provozu. Zajištění provozní bezpečnosti je
tudíž velmi náročné na řidičův postřeh a schopnost rychle reagovat. Na
pomoc v této situaci nyní přichází automatický asistenční systém
Drivers Assistance System (DAS) od společnosti Bombardier
6.8.2015 Metro v New
Yorku (New York City Subway) představuje síť
městské rychlodráhy zahrnující 34 linek o celkové délce 373 km se 421
stanicemi. Řadí se tak k nejrozsáhlejším městským rychlodrážním
systémům na světě. Elektrifikováno je systémem 625 V DC ze třetí
kolejnice. Jako zabezpečovací zařízení se zde postupně rozvíjí systém
CBTC, které bylo
dosud instalováno na lince L-Canarsie Line a nyní
je v procesu instalace na lince 7-Flushing Line. 
23.7.2015 Bezobslužná
linka C metra v Římě zprovoznila na konci
června 2015 druhý úsek z Mirti do Lodi o délce 5,5 km se šesti
stanicemi. Celý úsek je veden pod povrchem. Zprovozněná část linky C
nyní měří 18 km a je zde 21 stanic. Celá linka C, jejíž
dokončení je plánováno na rok 2020,
bude 25,5 km dlouhá se 30 stanicemi, z toho v délce 17,6 km bude vedena
pod povrchem. 
10.7.2015 Čínský
výrobce ICT Huwai a francouzská strojírenská a
elektrotechnická skupina Alstom ohlásily na konci června 2015 úspěšné
ukončení pilotních testů pro využití širokopásmového vysokorychlostního
internetu na bázi technologie 4G LTE pro automatický provoz metra
využívající technologii CBTC. 
3.7.2015 Vídeňské
metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o
celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3,
U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho
připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně
bezobslužný provoz. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
26.5.2015
Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí,
poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém
provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San
Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara
zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice
Garibaldi, které funguje od března 2014. 
24.3.2015
V březnu 2015 představila společnost Bombardier nové
vlaky pro Červenou linku stockholmského metra (viz foto). Předpokládá
se dodávka 96 čtyřvozových souprav, které budou nejčastěji jezdit
spřažené po dvojicích. Tyto vlaky by měly být uvedeny do provozu
začátkem roku 2017. Vlaky jsou vybaveny vlakovou částí CBTC i
stanovištěm strojvedoucího. 
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 

|