Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Azipod slaví 25 let. Ušetřil lodím 700 000 tun paliva.2.6.2016 Elektrická pohonná jednotka Azipod od společnosti ABB, určená pro námořní lodě nejrůznějších typů, je unikátní svojí konstrukcí a provozními vlastnostmi. Je skoro s podivem, že v květnu 2016 oslavila již pětadvacet let od svého uvedení na trh. Pohonná jednotka Azipod (viz foto s příklady různých typů Azipodu pro různé účely použití) představuje elektromotor s lodním šroubem zapouzdřený v gondole, umístěné pod trupem lodi. Lodní šroub má pevné nastavení lopatek a rychlost lodi je regulována pomocí otáček elektromotoru. Gondola pohonu se kromě toho může otáčet kolem svislé osy o 360°, a loď tak pro své manévrování nepotřebuje kormidla s náročnými převody, zabírajícími místo uvnitř plavidla. Zdrojem elektřiny pro pohon je generátor, který může využívat různé nízkoemisní technologie, například zkapalněný zemní plyn (LNG). Díky své konstrukci slouží Azipod vlastně dvojímu účelu: pohonu lodi a velmi flexibilnímu řízení směru její plavby. Tento způsob pohonu kromě toho umožňuje maximálně hospodařit s energií – oproti tradičnímu pohonu uspoří cca 20 % paliva. Je tedy šetrný k životnímu prostředí i k rozpočtu provozovatele plavidla. Jejich uplatnění je velmi široké, od luxusních jachet, přes osobní a nákladní lodě až po velké ledoborce. Za pětadvacet let své existence zaznamenaly všechny instalované Azipody v součtu celkem 12 miliónů provozních hodin v nejrůznější námořní službě. Díky svým vlastnostem přitom uspořily v porovnání s tradičními pohony celkem 700 tisíc tun paliva.
Vzhledem k nárůstu poptávky po elektricky poháněných lodích, trojnásobnému oproti světovému vývoji u všech lodí, lze očekávat, že Azipod bude mít do budoucna ještě mnoho dalších zajímavých uplatnění. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © ABB Další informace zde a také zde Přečtěte si také:Reportáž Proelektrotechniky.cz: Týden s Nissanem Leafem24.5.2016 Japonská automobilka Nissan patří k těm, které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v praxi. S potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. Indukční nabíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE prezentuje zajímavé výsledky28.4.2016 Indukční nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě. Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních výsledcích. BeeZero: První car sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov26.4.2016 Schéma car sharingu, dnes již široce využívané ve městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho strategie smart city. Německá pošta bude vyrábět vlastní užitkové elektromobily21.4.2016 Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve městech. Pořizují si je logistické společnosti, například TNT, a jejich provoz se stává součástí projektů smart city. Významný krok nyní učinila německá pošta – přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 201621.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. Palubní stejnosměrná síť ABB šetří palivo, hluk i prostor na lodi26.6.2014 Nezávislé testy potvrdily v červnu 2014, že použití stejnosměrné rozvodné sítě ABB On Board DC Grid na lodích s diesel-elektrickým pohonem přispívá k významným úsporám paliva, hluku i lodního prostoru. Testování proběhlo na lodi Dina Star, patřící norské společnosti Myklebusthaug Management, která ji používá k zásobování ropných plošin. Tuto 94 m dlouhou loď pohánějí dvě elektrické jednotky Rolls Royce Azipull s tlačnými lodními šrouby o výkonu 2350 kW. E-mobilita na moři: LNG a elektromotor poprvé na finském ledoborci20.5.2014 Nový finský ledoborec, který se právě staví v loděnicích Arctech Helsinki pro Finskou dopravní agenturu (FTA), bude mít pohon kombinující ekologickou čistotu, dostatečnou nezávislost a výborné provozní a manévrovací vlastnosti. Jeho základem bude elektrická pohonná jednotka Azipod® od společnosti ABB. Zdrojem elektřiny bude generátor poháněný stlačeným zemním plynem (LNG), který představuje ekologickou alternativu ke standardnímu dieselovému zdroji. Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR18.4.2014 Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností zabývající se problematikou elektromobility. „Sluneční kočka“ – fotovoltaická vyhlídková loď12.8.2013 Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď dokáže plout až deset hodin bez světla. Elektrický trajekt pro Norsko26.1.2013 Společnost Siemens ve spolupráci s norským loďařstvím Fjellstrand představila v lednu 2013 prototyp elektrického trajektu, který bude od roku 2015 provozován na nejdelším norském fjordu Sognefjord. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|