Metanolová palivočlánková vyhlídková loď brázdí vody
Baldeneysee
8.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece
Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové
zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně
zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované
lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon
dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy,
který je zkoušený například u prototypu užitkového elektromobilu. Jde o první
metanolovou palivočlánkovou loď v Německu. ![](obrazky/310-Lod.jpg)
Hlavním zdrojem elektřiny pro pohon lodi je 100kW
trakční baterie. Palivočlánkový zdroj slouží jako prodlužovač
vzdálenosti, umožňující lodi celodenní provoz na jedno nabití a
naplnění nádrže metanolem.
Serenergy používá pro výrobu elektrické energie tzv.
reformní metanolový palivový článek (RMFC). Palivem je směs metanolu a
vody v poměru 60/40 (v tomto pořadí), která přichází do výparníku. Zde
vzniká směs vodní páry a metanolového plynu. Z ní se v reformátoru při
styku s katalyzátorem a teplotě cca 200–300 °C odděluje plyn bohatý na
vodík, který je dále použitý pro výrobu elektřiny v palivovém článku s
PEM membránou. Výparník i reformátor potřebují pro své fungování teplo,
které dodává jednak sám palivový článek a jednak spalování přebytečného
vodíkového plynu v hořáku. Elektrolytem je vysokoteplotní polymerová
membrána. Elektrická účinnost celého systému činí 40 – 50 %.
Loď MS innogy (viz foto nahoře) má metanolový palivočlánkový
zdroj o výkonu 35 kW, složený ze sedmi 5kW modulů (viz foto níže). Jako
zásobník metanolu slouží 330l nádrž.
Provoz palivových článků využívajících na vstupu ten či
onen líh není plně bezuhlíkový – na výstupu je vždy vodní pára a oxid
uhličitý. Protože však líh vzniká kvašením rostlin a jejich částí,
které při svém růstu oxid uhličitý spotřebovaly, je celý proces
uhlíkově neutrální.
Projekt je součástí environmentální strategie města
Essenu, kdysi jednoho z nejdůležitějších center těžby uhlí a výroby
oceli v Německu, které bylo pro rok 2017 jmenováno „zeleným hlavním
městem Evropy“. Zároveň je to jeden z projektů „zelené“ energie u
německé energetické společnosti Innogy, která město Essen zásobuje
elektřinou.
Nehlučné a bezemisní elektrické vyhlídkové lodě nicméně
nejsou v Evropě zcela výjimečné. Jejich park (ovšem s čistě bateriovými
zdroji elektřiny) provozuje jako součást své strategie také například
Brno, a to již od roku 1946. Důvod nasazení elektrického pohonu byl v té
době ovšem prozaičtější, než péče o životní prostředí: poválečný
nedostatek pohonných hmot.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
SerEnergy A/S
Další informace zde
Přečtěte si také:
11.5.2017 Kalifornský dopravce SunLine Transit Agency je jedním z
průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii
„E-mobilita v MHD“. Jak bylo
oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových
autobusů typu American Fuel Cell Bus
se
nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior® od kanadského
výrobce New Flyer. ![](../sablona/vice3.gif)
23.3.2017 Již od roku 2018 by měly být nasazeny do pravidelného
provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven –
Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe
Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Půjde o
vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické
„těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly
úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v
německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. ![](../sablona/vice3.gif)
21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. ![](../sablona/vice3.gif)
27.1.2017
V lednu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z prosince 2015. Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok 2016. ![](../sablona/vice3.gif)
3.1.2017 Na mezinárodní konferenci o bezemisních autobusech
International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v
Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus
využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I
když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony
dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. ![](../sablona/vice3.gif)
23.12.2016
Evropský projekt palivočlánkových autobusů
CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD.
Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. ![](../sablona/vice3.gif)
16.12.2016 Jak již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy.
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články. ![](../sablona/vice3.gif)
14.5.2013
Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou
na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je
palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném
elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují
i CO2
a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další
vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá,
že tyto články prožívají svoji renesanci. ![](../sablona/vice3.gif)
12.8.2013
Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu
berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď
poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a
typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je
výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď
dokáže plout až deset hodin bez světla. ![](../sablona/vice3.gif)
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|