Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
EVC First Electric: další český elektrobus s provozními zkušenostmi29.8.2013 V červenci 2013 proběhl na linkách MHD Zlín – Otrokovice zkušební provoz dalšího českého elektrobusu. Je jím elektrický midibus EVC First Electric od hulínské firmy EVC Group. Naše redakce získala od výrobce výsledky tohoto zkušebního provozu. EVC First Electric je 8m dvoudveřový nízkopodlažní midibus pro městský provoz. Cestujícím nabízí celkem 32 míst, z toho 18 k sezení a jeden invalidní vozík. Jeho karosérie je postavena na sériově vyráběném podvozku Iveco Daily, vyráběné slovenskou společností Rošero. Změny konstrukce se týkaly úložných prostorů po bocích vozu, kde jsou umístěny trakční baterie, palivová nádrž, nezávislé topení a nabíjecí zásuvky. Zachována je původní převodovka i její poloha, stejně jako poloha motoru a diferenciálu. K pohonu elektrobusu slouží kapalinou chlazený trakční asynchronní motor o nominálním výkonu 51 kW a maximálním výkonu 100 kW, kterému dodávají energii Li-Pol trakční akumulátory. Výrobce udává dojezd na jedno nabití 170 km. Po dobu bezplatné výpůjčky od výrobce pro provozovatele MHD najel elektrobus celkem 703 km, z toho 621 km na standardní lince MHD č. 51 a 52 v Malenovicích. Denní výkony vozidla se pohybovaly v rozmezí od 96 do 127 km. Na provozované lince č 51 byla kapacita vozidla přijatelná vzhledem k počtu přepravovaných osob v odpoledních hodinách a o víkendech. Při denním výkonu 96 km na lince palubní informatika vykázala 51% spotřebované kapacity baterií a zůstatkovou kapacitu 49 % se zobrazeným dojezdem 83 km (maximální převýšení na trase bylo 92 m). Vztah mezi kapacitou trakčních baterií a ujetou vzdáleností ukazuje obrázek: Průzkum u cestujících a personálu dopravce potvrdil příznivé provozní vlastnosti tohoto midibusu, jako je moderní a vhodně řešený interiér nabízející cestujícím dostatečné pohodlí (což někdy bývá u elektrobusů problémem), zcela nehlučný provoz, vyhovující výkon a jemu odpovídající dynamika vozidla a také plně vyhovující větrání a ventilace. Provoz ukázal i některá omezení pro tento konkrétní systém MHD. Bylo například nutno upravit oběhy vozidla tak, aby bylo možné jej provozovat pouze na jedno nabití bez průběžného dobíjení během dne. Možnost provozního nasazení byla také přirozeně omezena jeho obsaditelností pouze na ty linky a spoje, jejichž kapacita odpovídá použití midibusů. Vzhledem k unifikovanému vozovému parku dopravce (DSZO) a tomu přizpůsobeným zastávkám někdy působily problémy i jeho vnější rozměry. Zkušební provoz tedy ukázal, že český trh elektrobusů má v kategorii midibus další pozoruhodný výrobek, o nějž se mohou potenciální provozovatelé MHD zajímat. Je přitom třeba jej nasadit na takových linkách, kde se nejlépe uplatní jeho provozně technické vlastnosti. redakce Foto a obrázek: EVC Group Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita: Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími Netradiční nabíjecí zařízení pro elektrická vozidla od Multi-Contact21.3.2014 Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné připojení. Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Elektrobus Siemens/Rampini na zkoušku v Praze22.1.2014 Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech 22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst Indukčně dobíjené elektrobusy v Milton Keynes17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě: Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9. 1. 2014. APS: deset let provozu tramvají bez troleje8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. Zajímavost roku 2013: projekt ELLISUP3.1.2014 Na prestižní mezinárodní výstavě Busworld Kortrijk 2013 v říjnu loňského roku byl oficiálně představen nekonvenční koncept elektrobusu o standardní délce 12 m vyvinutý v rámci francouzského programu ELLISUP (viz foto). Tento futuristicky pojatý koncept přináší řadu velmi zajímavých inovací. Více než dva měsíce poté však odborné veřejností stále zůstávají nezodpovězené mnohé otázky k jeho technickým a provozním parametrům, k nimž jsou k dispozici jen velmi kusé a značně roztříštěné informace. Elektrobusy BYD: testovací provoz v Londýně a otevřené otázky k údajům výrobce23.12.2013 Jeden z provozovatelů londýnských městských autobusů, společnost Go-Ahead London, zahájil 19. prosince 2013 v Londýně dopravu cestujících elektrobusy. Na linkách 507 a 521 vedoucích rušným centrem Londýna začal zkušebně provozovat dva 12m elektrobusy čínského výrobce BYD. Jedná se o tzv. noční elektrobusy, u nichž výrobce udává dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterií dostatečnou pro celodenní provoz. New Routemaster: diesel-hybridy dále ozdravují londýnskou dopravu13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|