Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Zajímavost roku 2013: projekt ELLISUP3.1.2014 Na prestižní mezinárodní výstavě Busworld Kortrijk 2013 v říjnu loňského roku byl oficiálně představen nekonvenční koncept elektrobusu o standardní délce 12 m vyvinutý v rámci francouzského programu ELLISUP (viz foto). Tento futuristicky pojatý koncept přináší řadu velmi zajímavých inovací. Více než dva měsíce poté však odborné veřejností stále zůstávají nezodpovězené mnohé otázky k jeho technickým a provozním parametrům, k nimž jsou k dispozici jen velmi kusé a značně roztříštěné informace. Program ELLISUP probíhá od roku 2009 pod správou Francouzské agentury pro životní prostředí a hospodaření s energií ADEME. Ta také poskytla dotaci 9,74 mil. € ze svého fondu pro demonstraci výsledků výzkumu. Program je řízen společností Iveco Bus. Projektový tým dále tvoří výrobní společnost Michelin – státní dopravce RATP provozující mj. městskou a příměstskou dopravu v pařížském regionu, energetická společnost EDF, Francouzská agentura pro atomový výzkum CEA, a organizace IFP Energies Nouvelles, IFSTTAR (Francouzský institut pro vědu a technologii pro dopravu, plánování, vývoj a sítě), ERCTEEL (zpracovatel obchodní a technické studie) a RECUPYL (specialisté na recyklace baterií). Ve středisku CEA v Grenoble a v Paříži proběhlo testování vozidla v provozních podmínkách. Plně elektrický koncept ELLISUP navazuje na modulární diesel-hybridní koncepci. Jeho charakteristickým rysem je – vedle nezvykle řešené karoserie – také elektrický pohon pomocí motoru zabudovaného přímo do kola, vyvinutý společností Michelin, který je používán u čtyř z osmi kol vozidla. Díky tomuto řešení lze podle výrobce zvětšit obsaditelnost elektrobusu oproti standardnímu autobusu o 10 % (podle jiných zdrojů až o 20 %) při současném zvětšení prostoru pro cestující, a tím zlepšit celkový jízdní komfort. Uvedený pohon zároveň podle výrobce snižuje hlučnost na 69 dB (pro srovnání, u elektrobusů SOR v Ostravě byla naměřena hlučnost 72 dB). Jako zdroj energie slouží lithium-iontové baterie v kombinaci se superkapacitory, dobíjené během několika minut na konečné zastávce pomocí pantografu. Ve zkušebním středisku CEA byly takto dobíjeny výkonem 200 kW během pěti minut. Podle výrobce stačí jedno 4minutové nabití na 8km jízdu. Koncept ELLISUP je vybaven i jinými zajímavými technologiemi. Je jimi především bezpečnostní systém, zahrnující stereoskopické kamery a analyzátor obrazu, který detekuje pohyb lidí a vozidel v okolí autobusu a včas reaguje výstražným signálem. K jeho příslušenství patří i adaptivní nepřímé LED osvětlení. Předpokládá se, že celoživotní náklady tohoto elektrobusu se budou pohybovat mezi dieselovým autobusem a trolejbusem. S politováním lze konstatovat, že odborná veřejnost prozatím nemá k dispozici jeden spolehlivý informační zdroj, který by jí souhrnně představil hlavní technické a provozní parametry tohoto velmi zajímavého konceptu. Rovněž některá tvrzení o významném inovačním počinu plně elektrického autobusu s neomezeným dojezdem, která jsou s tímto konceptem spojována, mohou působit jako zavádějící. Jak patrno ze studie „E-mobilita v MHD“ a z dalších článků v naší rubrice Elektromobilita, elektrobusy zaznamenávají významný rozvoj již od počátku dvoutisících let. Průlomový je tedy jistě nezávislý pohon kol a konstrukční řešení vozidla. Nikoli však elektrobus jako dopravní prostředek ani koncepce průběžného dobíjení, například právě pomocí pantografu, které je již dnes bez problémů provozováno u elektrobusů Siemens/Rampini ve Vídni (viz výše uvedená studie) a zkouší se i jinde ve světě, například v Sao Paulu. Také kombinace baterií a superkapacitorů je již úspěšně zkoušena například u českého projektu TriHyBus, nebo u diesel-hybridního autobusu Škoda H12. Otázky budí udávaný dojezd na jedno nabití ve spojení s dobou dobíjení. Jednoduše řečeno, 8 km je příliš krátká vzdálenost na přejezd mezi dvěma konečnými stanicemi a 4 minuty je příliš dlouho na dobíjení v nácestné zastávce. Nelze vyloučit, že ELLISUP předpokládá kromě čtyřminutového dobíjení výkonem 200 kW na konečné stanici také několikavteřinové dobíjení vyššími výkony v nácestných zastávkách, které by umožnilo odpovídajícím způsobem prodloužit dojezd, tak jako je tomu například u systému ABB TOSA, podrobně popsaného ve výše uvedené studii. Bez znalosti příslušných provozně technických údajů je to však pouhá spekulace. Nezbývá tedy než věřit, že publicita konceptu ELLISUP bude do budoucna méně skoupá na informace pro odborníky z celého světa, aby mohli sami posoudit, nakolik tento projekt skutečně odstartoval novou éru v dějinách městské dopravy. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Iveco Tisková zpráva o projektu ELLISUP zde Informace výrobce o produktu zde Další fotografie konceptu ELLISUP zde Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita: Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími Netradiční nabíjecí zařízení pro elektrická vozidla od Multi-Contact21.3.2014 Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné připojení. Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Elektrobus Siemens/Rampini na zkoušku v Praze22.1.2014 Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech 22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst Indukčně dobíjené elektrobusy v Milton Keynes17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě: Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9. 1. 2014. APS: deset let provozu tramvají bez troleje8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. Zajímavost roku 2013: projekt ELLISUP3.1.2014 Na prestižní mezinárodní výstavě Busworld Kortrijk 2013 v říjnu loňského roku byl oficiálně představen nekonvenční koncept elektrobusu o standardní délce 12 m vyvinutý v rámci francouzského programu ELLISUP (viz foto). Tento futuristicky pojatý koncept přináší řadu velmi zajímavých inovací. Více než dva měsíce poté však odborné veřejností stále zůstávají nezodpovězené mnohé otázky k jeho technickým a provozním parametrům, k nimž jsou k dispozici jen velmi kusé a značně roztříštěné informace. Elektrobusy BYD: testovací provoz v Londýně a otevřené otázky k údajům výrobce23.12.2013 Jeden z provozovatelů londýnských městských autobusů, společnost Go-Ahead London, zahájil 19. prosince 2013 v Londýně dopravu cestujících elektrobusy. Na linkách 507 a 521 vedoucích rušným centrem Londýna začal zkušebně provozovat dva 12m elektrobusy čínského výrobce BYD. Jedná se o tzv. noční elektrobusy, u nichž výrobce udává dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterií dostatečnou pro celodenní provoz. New Routemaster: diesel-hybridy dále ozdravují londýnskou dopravu13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|