Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
ÚJV Řež vyvinul vodíkovou baterii pro armádu a záchranné složky19.7.2017 ÚJV Řež vstupuje na trh s vodíkovými bateriemi. Ve spolupráci s VŠCHT vyvinula Power-box 180W, přenosný zdroj energie s vodíkovým palivovým článkem. Bezemisní, tiché zařízení napojené na externí zásobník vodíku je určeno k napájení spotřebičů v místech, kde elektrická síť zkolabovala, nebo tam, kde žádná není. Uplatnění by mohl Power-box nalézt především v armádě a ve složkách integrovaného záchranného systému. ÚJV Řež, dceřiná společnost Skupiny ČEZ, a Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT) představili výsledek své 2,5leté spolupráce: decentralizovaný zdroj napájení s vodíkovým palivovým článkem Power-box 180W. Lehce přenositelný přístroj chtějí v první řadě nabídnout k využití armádě a složkám integrovaného záchranného systému. Palivový článek je extrémně citlivý na kvalitu vstupních médií, tedy vodíku a kyslíku. Díky speciálnímu systému pro úpravu vstupního vzduchu však může Power-box fungovat i v silně znečištěném prostředí bez dopadů na jeho životnost a odolnost. Komplexní filtr prachových částic i katalytických jedů, jako jsou sloučeniny síry, oxid uhelnatý a některé organické látky, umí zachytit až 90 % zplodin škodlivých pro palivový článek. Power-box umístěný v přenositelném kufříku napájí externě připojená tlaková lahev s vodíkem. Kromě palivového článku, který slouží jako zdroj energie, obsahuje také akumulátory pro vykrytí výkyvů ve spotřebě. Tím se odlišuje od většiny podobných zařízení momentálně dostupných na trhu. Při nenadálém propadu v odběru tak nespotřebovanou energii uloží do LiFePO baterií, než se palivový článek přizpůsobí nižší spotřebě. Díky akumulátorům je také možné měnit vodíkový zásobník během provozu. Nejmenší litrová tlaková lahev s vodíkem vydrží na 4 až 5 hodin provozu, svazky velkých 50litrových lahví pak umožní i několikaměsíční provoz. ÚJV Řež nyní plánuje funkční vzorek Power-boxu podrobit náročnému testování. Souběžně začíná vyjednávat s potenciálními zájemci o produkt a také s možnými výrobními partnery. Zhruba do dvou let by měl být hotový prototyp pro uvedení na trh. Plánují se dvě verze: typ Standard by se mohl uplatnit např. v nemocnicích, pro napájení komunikačních a monitorovacích zařízení, nebo pro dobíjení akumulátorů v karavanech či jachtách. Typ Extreme je určený do krizových situací, například pro terénní opravy elektrických a telekomunikačních sítí nebo může sloužit jako záložní zdroj v podzemních pracovištích a dolech či v energetických provozech. Impulsem k jeho vzniku byla ostatně havárie japonské jaderné elektrárny ve Fukušimě, kdy se jako jedno ze slabých míst při organizaci záchranných prací ukázala nemožnost dobíjet vysílačky a telefony kvůli rozsáhlému výpadku sítí v dané oblasti. Technické parametry Power-box 180W
ČEZ, redakčně upraveno Foto © ČEZ Přečtěte si také:Trinity College: palivočlánkový zdroj ušetří vysoké škole 30 % nákladů na energii26.5.2017 Stacionární palivočlánkové zdroje využívající zemní plyn nebo bioplyn se v USA i jinde na světě stávají zajímavým, téměř bezemisním zdrojem elektrické energie, který na rozdíl od „klasických“ obnovitelných zdrojů není závislý na rozmarech počasí. Nejnovější aplikací této technologie je instalace 1,4MW kogenerační palivočlánkové jednotky na vysoké škole Trinity College v Hartfordu v americkém státě Connecticut. Palivočlánkový zdroj doplní veřejnou energetickou síť v New Yorku11.4.2017 Long Island, součást amerického státu a metropole New York, je ostrov s osmi milióny obyvatel těsně u amerického pobřeží. O jeho zásobování elektrickou energií se stará společnost PSEG Long Island. Od dubna 2017 dostává na základě smlouvy o nákupu elektřiny místní distribuční síť ve správě této energetiky zajímavou ekologickou posilu v podobě palivočlánkového energetického zdroje SureSource 1500™ od společnosti FuelCell Energy. Central Connecticut State University: palivočlánková kogenerace v univerzitní mikrosíti úspěšně slouží pět let5.1.2017 Palivočlánkové energetické jednotky představují bezemisní a spolehlivý zdroj energie nejen pro vozidla, ale i pro stacionární využití. Uplatňují se mimo jiné jako zdroj pro mikrosítě propojující kritickou infrastrukturu měst nebo areálů rozmanitých organizací. Příkladem jsou kogenerační jednotky americké společnosti FuelCell Energy. Jedna z nich, jak bylo avizováno v prosinci 2016, již slouží cca 5 let v Central Connecticut State University (CCSU), do jejíž mikrosítě dodává ročně více než 11 mil. kilowatthodin elektrické energie. Palivočlánková kogenerační jednotka pro Pfizer v provozu14.11.2016 Palivočlánkové kogenerační jednotky megawattové řady jako bezemisní zdroj elektřiny a tepla pro organizace a municipality jsou na postupu ke své plné komercializaci. Kromě bezemisního provozu je jejich předností i jejich rychlé vybudování. Důkazem je palivočlánková kogenerační jednotka instalovaná ve výzkumném a vývojovém areálu globální farmaceutické společnosti Pfizer v Grotonu v americkém státě Connecticut. Na začátku listopadu 2016 byla tato kogenerační jednotka úspěšně uvedena do provozu. 3,7MW palivočlánková elektrárna pro Connecticut: malá plocha, 60% účinnost21.9.2016 Stacionární palivočlánkové zdroje se rozvíjejí v podobě mikrokogenerace i v megawattovém měřítku. Americký výrobce FuelCell Energy, jeden z nejvýznamnějších dodavatelů na tomto trhu, oznámil v září 2016 vývoj a vybudování takovéto palivočlánkové elektrárny ve městě Danbury v americkém státě Connecticut. Městský palivočlánkový park v Soulu: Jižní Korea rozvíjí palivočlánkovou energetiku8.6.2016 Kromě palivočlánkového parku Gyeonggi Green Energy, prozatím největšího na světě, se v Jižní Koreji rozvíjí palivočlánková energetika v megawattovém rozsahu i v dalších energetických zařízeních. Těch je nyní v zemi více než dvacet a jejich celkový výkon přesahuje 150 MW. Jak byla v květnu 2016 informována odborná veřejnost, nejnovějším z nich bude 20MW palivočlánkový park v hlavním městě Soulu Palivočlánková elektrárna ve Stade: první úspěšné výsledky z provozu11.2.2016 Palivočlánková elektrárna v německém městě Stade je v přípravě od roku 2014. Na konci ledna 2016 byla tato elektrárna, využívající jako zdroj energie alkalické palivové články, oficiálně uvedena do provozu. Přitom dosáhla významných provozních výsledků a bylo získáno množství potřebných dat pro další zdokonalování systému. Farmaceutická společnost Pfizer bude využívat palivočlánkovou kogeneraci13.1.2016 Palivočlánkové kogenerační jednotky megawattové řady nabývají stále více na zajímavosti nejen v administrativě a veřejných službách, ale také v průmyslu. Důkazem toho je i připravovaná palivočlánková kogenerační jednotka, která bude instalována ve 160hektarovém výzkumném a vývojovém areálu globální farmaceutické společnosti Pfizer v Grotonu v americkém státě Connecticut. Jejím dodavatelem je americký výrobce FuelCell Energy, který o tom začátkem ledna 2016 informoval světovou odbornou veřejnost. Projekt ene.field: více než 250 mikrokogeneračních jednotek ve zkušebním provozu21.9.2015 Evropský projekt ene.field na podporu rozvoje palivočlánkové mikrokogenerace v Evropě, zaznamenal v září významný pokrok. Jak byla v září 2015 informována odborná veřejnost, čtvrtina z předpokládaného tisíce palivočlánkových mikrokogeneračních jednotek je v rámci tohoto projektu již ve zkušebním provozu v domácnostech v osmi různých zemích z celé Evropy.Palivočlánková kogenerace: FuelCell Energy a E.ON společně v Evropě11.8.2015 Zatímco Evropa zkoumá a vyvíjí, Amerika prodává – a to i v Evropě. Tak by se dala s jistou nadsázkou charakterizovat situace v oblasti palivočlánkové kogenerace. Důkazem je i dohoda mezi americkým výrobcem palivočlánkových technologií FuelCell Energy a německou energetickou společností E.ON z konce července 2015 o společné nabídce palivočlánkových kogeneračních jednotek Trojitě generační zařízení: výroba vodíku, elektřiny a tepla ze zemního plynu nebo bioplynu26.6.2015 Americký výrobce palivočlánkových technologií pro výrobu elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května 2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné aplikace, spolu s teplem a elektřinou. Proton OnSite uvádí na trh komerční elektrolyzér29.1.2015 Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna 2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie protonvýměnné membrány (PEM). |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|