Proton OnSite uvádí na trh komerční elektrolyzér
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM).
Podle výrobce může dosáhnout v porovnání s jinými
komerčními elektrolyzéry jeho řada M až třináctkrát většího objemu
výroby. 1MW verze M1 je schopna vyrobit 200 m3 vodíku za hodinu, její
2MW sourozenec dokáže dvojnásobek.
To zvyšuje jeho využitelnost pro projekty
palivočlánkových vozidel – jeden 2MW elektrolyzér je schopen dodat
dostatek vodíku pro natankování nejméně 200 vozidel denně. Kromě toho
se tím snižují jednotkové investiční náklady na kWh při produkci vodíku
o více než 50 %.
Ve spojení s obnovitelnými zdroji energie se tak nabízí
účinný způsob ukládání elektřiny do vodíku a jeho využívání v mobilních
i stacionárních aplikacích s bezemisním provozem.
Společnost Proton OnSite funguje od 90. let a její
vodíkové technologie jsou prakticky využívány především v obranném
průmyslu USA i evropských zemí, jako je Francie a Velká Británie.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © EHA
Další informace zde
Přečtěte si také:
7.1.2015 V
oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě
pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků
Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do
provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a
palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém
konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový,
dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude zároveň
prvním polským autobusem v kategorii MEGA. 
27.11.2014
Dopravní podnik Rigas Satiksme v lotyšské Rize
provozuje více než 250 trolejbusů, 116 tramvají a 415 dieselových
autobusů. Podobně jako v jiných městech si provozní potřeby MHD
postupně vynucují provoz trolejbusů s prodlužovačem dojezdu, v tomto
případě dieselovým. Jako možné řešení škodlivých vlivů těchto zařízení
na životní prostředí se nyní uvažuje o jejich nahrazení palivovými
články. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 
29.5.2014
V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně
představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto
autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na
severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení
těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
30.12.2013 Odborný informační
portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
1.10.2013
Na výročním setkání rozhodujících činitelů EU z
veřejného i soukromého
sektoru „Drive ‘n’ Ride“, konaném 18. září 2013, proběhla diskuse o
přispění palivočlánkových elektrických vozidel (FCEV) k naplnění
evropských cílů v oblasti nulových emisí. Událost proběhla pod záštitou
Carla Fidanzy, poslance Evropského parlamentu a zpravodaje pro čistou
energii v dopravě parlamentního výboru pro dopravu a
turistiku. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|