Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Trojitě generační zařízení: výroba vodíku, elektřiny a tepla ze zemního plynu nebo bioplynu26.6.2015 Americký výrobce palivočlánkových technologií pro výrobu elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května 2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné aplikace, spolu s teplem a elektřinou. Toto zařízení (viz foto) dokáže vyprodukovat za den 1 200 kg čistého vodíku, což je dostačující například pro natankování 1 500 palivočlánkových automobilů nebo více než 100 palivočlánkových autobusů. Základem zařízení je vysokoteplotní palivový článek typu Direct FuelCell®, používaný pro výrobu elektřiny na různých místech v USA (naposledy jsme o této technologii psali na našem portále v souvislosti s připravovaným projektem Beacon Falls Energy Park). Elektrolyt tvoří uhlíkaté sloučeniny draslíku a lithia. Palivem může být běžný zemní plyn, případně bioplyn vyrobený přímo na místě nebo přivedený ze vzdáleného zdroje. Z něho pak při reakci s vodní párou za vyšších teplot (tzv. reformováním) vzniká směs CO a vodíku. Při použití bioplynu, vznikajícího například jako odpadní produkt v čističkách odpadních vod (jeho převažující složkou je metan), je celý proces uhlíkově neutrální. ZVĚTŠIT SCHÉMAZVĚTŠIT SCHÉMAJak patrno ze schémat na obrázcích, lze tuto technologii využít nejen pro přímou výrobu elektřiny a tepla, ale také k výrobě samotného vodíku pro palivočlánková vozidla nebo pro jiné průmyslové využití, například v metalurgii nebo sklářském průmyslu. Vzniká tak trojitě generační zařízení, vyrábějící ze zemního plynu nebo bioplynu vodík, elektřinu a teplo. Elektřinu a teplo lze přitom využít například právě k fungování bioplynových stanic u čističek odpadních vod, vyrábějících uhlíkově neutrální metan. Provoz této aplikace jako zdroje vodíku pro palivočlánková vozidla byl v menším měřítku po tři roky testován jako součást místní čističky odpadních vod v kalifornském Fountain Valley. Zde toto zařízení vyrábělo cca 100 kg vodíku denně. Výrobce předpokládá komerční využití tohoto zařízení již od roku 2017, především pro potřebu palivočlánkových automobilů a autobusů i manipulační techniky v USA. Trh zařízení pro dodávku vodíku pro tyto aplikace odhaduje výrobce na cca 30 mld. dolarů. Průmyslová využití těchto zařízení, včetně výroby elektřiny a tepla pro průmyslové procesy, představují podle odhadu výrobce trh o rozsahu cca 5 mld. dolarů. Z těchto čísel je zřejmé, že „vodíková ekonomika“ v USA nabývá stále více na důležitosti a dávno již není pouhou laboratorní záležitostí, nýbrž předmětem tržních vztahů v průmyslu, dopravě a logistice. redakce Proelektrotechniky.cz Foto a obrázky © FuelCell Energy Přečtěte si také:Kalifornie připravuje další projekty autobusů a nákladních automobilů s palivovými články22.4.2015 Na konci března 2015 schválila Kalifornská energetická komise dva významné projekty v rámci svého programu „Medium and Heavy-Duty Vehicle Technology Demonstration“ (Demonstrace technologií pro střední a těžká vozidla) v celkovém objemu 4,4 mil. amerických dolarů na rozvoj palivočlánkových autobusů a nákladních automobilů. Dodavatelem palivočlánkového zdroje energie bude v obou případech kanadský výrobce Hydrogenics. První vodíkovou čerpací stanici u nákupního střediska má Londýn16.4.2015 O síti vodíkových čerpacích stanic v londýnské aglomeraci jsme na našem portále psali již více než před dvěma roky. Tato síť se na konci března 2015 rozrostla o další čerpací stanici, tentokrát u supermarketu Sainsbury’s v Hendonu na předměstí Londýna. Stanici vlastní a provozuje společnost Air Products. Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. V Řeži pomáhají urychlit nástup „vodíkové“ ekonomiky30.3.2015 Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny. V Jižní Koreji vznikne plně komerční 50MW palivočlánková elektrárna26.3.2015 V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v jihokorejském Daesanu. Dva nové projekty palivočlánkových autobusů v USA2.3.2015 V polovině února získaly státní podporu od americké Federal Transit Administration (FTA) další dva rozvojové projekty na provoz celkem deseti palivočlánkových autobusů. Pět jich bude určeno pro dopravní společnost SunLine Transit Agency v Thousand Palms, Kalifornie a dalších pět pro Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) v Cantonu, stát Ohio. Department Manche: průkopník komplexní palivočlánkové elektromobility ve Francii12.2.2015 Úřad francouzského departmentu Manche, sídlící v normandském městě Saint-Lô, se stal první francouzskou správní institucí, která bude pro svoje služební účely používat park palivočlánkových automobilů. Na konci ledna 2015 zde byl slavnostně zahájen provoz vodíkové plnicí stanice od společnosti Air Liquide. Proton OnSite uvádí na trh komerční elektrolyzér29.1.2015 Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna 2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie protonvýměnné membrány (PEM). Palivočlánková kogenerace pro Spolkové ministerstvo pro vzdělávání a výzkum18.12.2014 Berlínský kancelářský komplex německého Spolkového ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF) uvede do provozu palivočlánkovou kogenerační jednotku. Jejím dodavatelem bude FuelCell Energy Solutions GmbH, dceřiná společnost amerického výrobce palivočlánkových technologií FuelCell Energy. Serenergy H3 Rack: metanolový palivočlánkový zdroj energie3.10.2014 O produktech dánské firmy Serenergy, specializované na technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v souvislosti se stacionárními aplikacemi i s využitím metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů QBEAK. V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3 Rack, určených pro široké využití Power-Up: německá 500kW palivočlánková elektrárna v přípravě12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace (EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek. Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické účely lokálně zcela bezemisním způsobem. H2BER: Berlínský vodíkový multienergetický projekt22.7.2014 Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER. Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek MYRTE: elektrolýza pomáhá efektivnosti fotovoltaických zdrojů1.7.2014 Testovací platforma MYRTE, vybavená vodíkovou energetickou jednotkou Greenergy Box™ od společnosti Areva, funguje v Korsické univerzitě ve Francii již od roku 2013. Přebytečnou elektrickou energii z fotovoltaických zdrojů tato jednotka ukládá do zásob vodíku, odkud ji v době menšího slunečního svitu pomocí palivového článku mění zpět na elektřinu. Jak byla v květnu 2014 informována světová odborná veřejnost, provoz této energetické jednotky je velmi úspěšný a významně zefektivňuje fungování fotovoltaiky. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|