Přečtěte si:  Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR






Pozvánky na akce


Stalo se

















CO2RRECT: PEM technologie pružně mění elektřinu na vodík

15.3.2013 V rámci projektu CO22RECT (CO2‑Reaction using Regenerative Energies and Catalytic Technologies) v elektrárně Nieder­aussem patřící společnosti RWE bylo začátkem března 2013 spuštěno unikátní zařízení pro ukládání elektrické energie z obnovitelných zdrojů do vodíku s možností jeho opětovné přeměny na elektřinu v palivových článcích. Ačkoliv sám princip není ve světě ojedinělý (viz článek Ukládání elektřiny z obnovitelných zdrojů do zásob plynu v rubrice Obnovitelné zdroje), technologie dodaná společností Siemens umožňuje reagovat na výkyvy v přenosové síti s dosud nebývalou pružností.

Cílem projektu CO2RRECT, jehož partnery jsou společnosti RWE, Siemens, Bayer a deset akademických institucí, je simulovat provozní situace vzniklé kolísáním výkonu v přenosové síti v důsledku využívání obnovitelných zdrojů.

Základem zařízení o špičkovém výkonu 0,3 MW je elektrolyzér schopný řádově v milisekundách přeměnit přebytky elektrické energie ze solárních a větrných elektráren ve vodík. Tato doba reakce na přebytky v síti je kratší než u všech metod dosud používaných k podobným účelům. Instalovaný prototyp je takto schopen vyrobit 2–6 kg vodíku za hodinu. Elektrolyzér používá PEM technologii, popsanou v souvislosti s palivovými články v článku Mikrokogenerace: řešení pro chytré budovy. Základem je PEM membrána, schopná propouštět protony. Jedním z důvodů, proč elektrolyzér reaguje tak rychle, je odolnost membrány proti výkyvům tlaku v komorách s kyslíkem a vodíkem, které odděluje. Protože je elektrolyzér vybavený vnitřním chlazením a konstruovaný pro vysokou hustotu elektrického náboje, může jednorázově překročit až trojnásobně svoji kapacitu a ve stand-by modu nepotřebuje téměř žádnou elektřinu.

Vyrobený vodík lze skladovat například v podzemních nádržích a dále použít v průmyslu nebo zpětně přeměnit na elektřinu v palivových článcích. Menší verze tohoto elektrolyzéru mohou být použity přímo ve vodíkových plnicích stanicích pro vozidla poháněná palivovými články.

Siemens dále zdokonaluje PEM technologie z hlediska použitých materiálů, konstrukce zařízení a výrobních procesů. Předpokládá se, že během několika let by měl být k dispozici modulární systém těchto elektrolyzérů s výkony až do 10 MW pro průmyslové a jiné použití. V dalším vývoji se počítá se systémy elektrolýzy schopnými nakládat s elektřinou o výkonech řádově v tisících MW, schopnými zajišťovat rovnováhu přenosové v síti při použití větrných farem na moři.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto: Siemens

Další informace zde

Přečtěte si také další související články z rubriky Výroba a přenos a Obnovitelné zdroje:

MYRTE: elektrolýza pomáhá efektivnosti fotovoltaických zdrojů

1.7.2014 Testovací platforma MYRTE, vybavená vodíkovou energetickou jednotkou Greenergy Box™ od společnosti Areva, funguje v Korsické univerzitě ve Francii již od roku 2013. Přebytečnou elektrickou energii z fotovoltaických zdrojů tato jednotka ukládá do zásob vodíku, odkud ji v době menšího slunečního svitu pomocí palivového článku mění zpět na elektřinu. Jak byla v květnu 2014 informována světová odborná veřejnost, provoz této energetické jednotky je velmi úspěšný a významně zefektivňuje fungování fotovoltaiky. 


Nový palivočlánkový autobus pro University of California

2.6.2014 Areál americké University of California ve městě Irvine bude mít od roku 2015 k dispozici nový palivočlánkový autobus. V polovině května 2014 o tom bylo rozhodnuto podepsáním dohody mezi sdružením na podporu čisté mobility CALSTART, University of California a dodavatelskými firmami.


High V.LO-City: palivočlánkové autobusy do pravidelného provozu v Belgii

29.5.2014 V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City 


Vitovalor 300-P: palivočlánková mikrokogenerační jednotka pro obytné domy na evropském trhu

15.5.2014 Jak jsme psali v našem článku První palivočlánková mikrokogenerace pro domácnosti v Evropě, byla v dubnu 2014 německým výrobcem tepelné techniky Viessmann uvedena na německý trh první palivočlánková mikrokogenerační jednotka, určená pro běžné spotřebitele. Tento produkt s obchodním jménem Vitovalor 300-P používá palivové články japonského výrobce Panasonic. 

 


Univerzita v Bridgeportu má vlastní palivočlánkovou kogeneraci

9.5.2014 Město Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém parku bude v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel, společnost FuelCell Energy 


První palivočlánkový autobus dorazil do Aberdeenu

25.3.2014 Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014 dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu (Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 


H2FC: Evropský výzkumný projekt pro vodíkové a palivočlánkové technologie

17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou a bezpečnou energetiku. 


Jižní Korea má největší palivočlánkový park na světě

11.3.2014 V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě Hwasung zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000® od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW. Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro dálkové vytápění. 


Nové vodíkové plnicí stanice ve Velké Británii

20.2.2014 Velká Británie je jednou z evropských zemí podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 


Serenergy H3 5000: metanolový palivový článek pro záložní zdroje energie

28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji.  



Bridgeport FC Park: nový palivočlánkový park v USA

14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou společnost Dominion. 


Co přinesl rok 2013 v palivočlánkových technologiích ve světě

30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013 palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují: mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty.


Upp: palivočlánková dobíječka mobilních zařízení pro Afriku

22.11.2013 Pod označením Upp začala v polovině listopadu vyrábět britská společnost Intelligent Energy, specializovaná na palivočlánkové a další energetické technologie, přenosný palivový článek pro dobíjení elektronických zařízení přes USB port. Zařízení obsahuje palivový článek chlazený vzduchem spolu s nízkotlakovou vodíkovou cartridge schopnou opakovaného plnění.  


Platina v palivočlánkových vozidlech: drahá, ale ne kritická pro cenu vozidla

19.11.2013 Britský odborný informační portál FuelCellToday zaměřený na problematiku palivových článků otiskl začátkem listopadu analýzu týkající se využití platiny v palivových článcích pro elektrická vozidla a její vliv na celkovou cenu. Z analýzy vyplývá, že ačkoliv je cena platiny skutečně vysoká, je prozatím nejúčinnější alternativou. Kromě toho její podíl na celkové ceně palivočlánkového vozidla je velmi malý 


 

Naše tipy































Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services