CO2RRECT: PEM technologie pružně mění elektřinu na
vodík
15.3.2013
V rámci projektu CO22RECT (CO2‑Reaction using
Regenerative Energies and Catalytic Technologies) v elektrárně
Niederaussem patřící společnosti RWE bylo začátkem března 2013
spuštěno unikátní zařízení pro ukládání elektrické energie z
obnovitelných zdrojů do vodíku s možností jeho opětovné přeměny na
elektřinu v palivových článcích. Ačkoliv sám princip není ve světě
ojedinělý (viz článek Ukládání
elektřiny z obnovitelných zdrojů do
zásob plynu v rubrice Obnovitelné zdroje), technologie dodaná
společností Siemens umožňuje reagovat na výkyvy v přenosové síti s
dosud nebývalou pružností.
Cílem projektu CO2RRECT, jehož partnery jsou společnosti
RWE, Siemens, Bayer a deset akademických institucí, je simulovat
provozní situace vzniklé kolísáním výkonu v přenosové síti v důsledku
využívání obnovitelných zdrojů.
Základem zařízení o špičkovém výkonu 0,3 MW je
elektrolyzér schopný řádově v milisekundách přeměnit přebytky
elektrické energie ze solárních a větrných elektráren ve vodík. Tato
doba reakce na přebytky v síti je kratší než u všech metod dosud
používaných k podobným účelům. Instalovaný prototyp je takto schopen
vyrobit 2–6 kg vodíku za hodinu. Elektrolyzér používá PEM technologii,
popsanou v souvislosti s palivovými články v článku Mikrokogenerace:
řešení pro chytré budovy. Základem je PEM membrána, schopná
propouštět
protony. Jedním z důvodů, proč elektrolyzér reaguje tak rychle, je
odolnost membrány proti výkyvům tlaku v komorách s kyslíkem a vodíkem,
které odděluje. Protože je elektrolyzér vybavený vnitřním chlazením a
konstruovaný pro vysokou hustotu elektrického náboje, může jednorázově
překročit až trojnásobně svoji kapacitu a ve stand-by modu nepotřebuje
téměř žádnou elektřinu.
Vyrobený vodík lze skladovat například v podzemních
nádržích a dále použít v průmyslu nebo zpětně přeměnit na elektřinu v
palivových článcích. Menší verze tohoto elektrolyzéru mohou být použity
přímo ve vodíkových plnicích stanicích pro vozidla poháněná palivovými
články.
Siemens dále zdokonaluje PEM technologie z hlediska
použitých materiálů, konstrukce zařízení a výrobních procesů.
Předpokládá se, že během několika let by měl být k dispozici modulární
systém těchto elektrolyzérů s výkony až do 10 MW pro průmyslové a jiné
použití. V dalším vývoji se počítá se systémy elektrolýzy schopnými
nakládat s elektřinou o výkonech řádově v tisících MW, schopnými
zajišťovat rovnováhu přenosové v síti při použití větrných farem na
moři. redakce Proelektrotechniky.cz
Foto: Siemens
Další
informace zde 1.7.2014 Testovací
platforma MYRTE, vybavená vodíkovou energetickou jednotkou Greenergy
Box™ od společnosti Areva, funguje v Korsické univerzitě ve Francii již
od roku 2013. Přebytečnou elektrickou energii z fotovoltaických zdrojů
tato jednotka ukládá do zásob vodíku, odkud ji v době menšího
slunečního svitu pomocí palivového článku mění zpět na elektřinu. Jak byla v květnu 2014 informována světová odborná veřejnost,
provoz této energetické jednotky je velmi úspěšný a významně
zefektivňuje fungování fotovoltaiky. 
2.6.2014 Areál
americké University of California ve městě Irvine bude mít od roku 2015
k dispozici nový palivočlánkový autobus. V polovině května 2014 o tom
bylo rozhodnuto podepsáním dohody mezi sdružením na podporu čisté
mobility CALSTART, University of California a dodavatelskými firmami. 
29.5.2014
V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně
představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto
autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na
severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení
těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City 
15.5.2014
Jak jsme psali v našem článku První palivočlánková
mikrokogenerace pro domácnosti v Evropě, byla v
dubnu 2014 německým výrobcem tepelné techniky Viessmann uvedena na
německý trh první palivočlánková mikrokogenerační jednotka, určená pro
běžné spotřebitele. Tento produkt s obchodním jménem Vitovalor 300-P
používá palivové články japonského výrobce Panasonic. 
9.5.2014 Město
Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý
palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém
parku bude
v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková
kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel,
společnost FuelCell Energy 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. 
11.3.2014 V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě Hwasung
zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green
Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na
ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000®
od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW.
Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro
dálkové vytápění. 
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 
28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. 
14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion. 
30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
22.11.2013
Pod označením Upp začala v polovině listopadu
vyrábět britská společnost Intelligent Energy, specializovaná na
palivočlánkové a další energetické technologie, přenosný palivový
článek pro dobíjení elektronických zařízení přes USB port. Zařízení
obsahuje palivový článek chlazený vzduchem spolu s nízkotlakovou
vodíkovou cartridge schopnou opakovaného plnění. 
19.11.2013 Britský
odborný informační portál FuelCellToday zaměřený na problematiku
palivových článků otiskl začátkem
listopadu analýzu týkající se využití platiny v palivových článcích pro
elektrická vozidla a její vliv na celkovou cenu. Z analýzy vyplývá, že
ačkoliv je cena platiny skutečně vysoká, je prozatím nejúčinnější
alternativou. Kromě toho její podíl na celkové ceně palivočlánkového
vozidla je velmi malý 

|