Orknejské ostrovy mají smart grid i 100% bezemisní
elektrobus
5.6.2015 Orknejské ostrovy, ležící cca 16 km od severního pobřeží
Skotska, jsou zajímavé nejen díky své přírodě a historii, ale také z
pohledu elektroenergetiky. Jako jeden z mála regionů na světě jsou
čistým vývozcem elektřiny z obnovitelných zdrojů. Jejich energetika má
prvky smart grid. A od konce května 2015 zde provozují elektrobus,
který díky této konstelaci vykazuje nulové emise nejen v místě, ale i v
měřítku „well-to-wheel“, tedy včetně vlastní výroby elektřiny.
Orknejské ostrovy představují souostroví celkem 70
ostrovů, z nich dvacet obydlených. Celkem zaujímají plochu 990 km2.
Většina z jeho 21 tisíc obyvatel je nicméně soustředěna na největším
ostrově Mainland o rozloze 523 km2. Pro zdejší počasí je
charakteristický téměř nepřetržitý vítr, jemuž vděčí ostrovy za
množství větrných elektráren s výrobou převyšující poptávku. Jestliže
poptávka po elektrické energii se zde pohybuje v rozmezí výkonu 8 – 32
MW, pak výroba elektřiny ve „velkých“ větrných elektrárnách dosahuje
výkonu 72 MW. K nim je třeba připočíst ještě tzv. mikrogeneraci z
malých, převážně obnovitelných zdrojů o souhrnném výkonu 5 MW. Se
skotskou pevninou (resp. Britskými ostrovy) jsou ostrovy propojeny 33kV
podmořským kabelem o maximálním přenášeném výkonu 40 MW. ![](obrazky/64-Ostrov.jpg)
Efektivní integraci těchto obnovitelných zdrojů do
energetické sítě ostrovů, provozované společností Scottish and
Southern, a jejich export na skotskou pevninu řeší systém Active
Network Management (ANM) s prvky smart grid, vytvořený
společností Smarter Grid Solutions. ANM propojuje místní zdroje a
podmořské kabely. V reálném čase s odezvou méně než 1 sekundu
monitoruje a předvídá situaci v síti, podle potřeby reguluje výkon
větrných elektráren, a tak řídí celkovou stabilitu sítě. K té přispívá
i 0,5MWh vyrovnávací zásobník energie. Součástí ANM je také průběžné
monitorování poruchových stavů umožňující rychlou reakci směrem ke
stabilizaci sítě.
V této situaci se nabízí využití elektřiny i k pohonu
vozidel. Prvním v oblasti veřejné dopravy se stal elektrobus Optare
Solo SR, provozovaný společností Stagecoach na cca 10 km dlouhé
letištní lince v Kirkwallu. ![](obrazky/64-Ebus3.jpg)
Elektrobus Optare Solo je 9,5m midibus o celkové
kapacitě 58 cestujících, z nich 37 sedících. Elektrický pohon je shodný
s ostatními elektrobusy Optare, o nichž jsme na našem portále již
psali, například v Yorku nebo v Londýně. Elektrobus je vybaven pohonem Magtec P144 „Zero emission“ electric o
výkonu 150kW. Jako zásobník energie slouží dvě sady
lithium-železo-magnesium-fosfátových baterií po 26 kusech o celkové
kapacitě 138 Ah, pracující se jmenovitým napětím 2× 333 V DC. Baterie
jsou bezúdržbové, se zabudovaným elektronickým monitorováním základních
parametrů.
Nabíjení probíhá prostřednictvím zabudovaného nabíjecího
zařízení ze standardní třífázové zásuvky výkonem 2× 7,5 kW po dobu 6
hodin (z nuly na plnou kapacitu). Možné je i zrychlené nabíjení pomocí
přídavného nabíjecího zařízení o výkonu 50 kW, který výrobce dodává
jako volitelné a počítá se s ním od léta 2015 i na letištní lince pro
orknejské ostrovy.
Dojezd na jedno nabití baterií pro tuto linku je
předpokládán více než 110 km, což vystačí na pět obratů mezi
jednotlivými nabitími trakčních baterií v depu. Během nabíjení je
elektrobus na lince prozatím nahrazen dosavadním dieselovým autobusem. ![](obrazky/64-Ebus1.jpg)
Celý projekt o rozpočtu téměř 230 tisíc liber (cca 8,7
mil. Kč) byl financován ze zdrojů skotské vlády, kombinací finančního
nástroje Scottish Green Bus a fondu Future Transport Low Carbon Vehicle
Fund.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto
© Smarter Grid Solutions a Optare
Další informace:
Systém ANM zde a také zde
Elektrobus Optare zde
Přečtěte
si také další související články z naší rubriky Obnovitelné zdroje:
14.5.2015 Na švédském ostrově Gotland v Baltském moři se od května
připravuje k realizaci projekt inteligentní distribuční sítě, smart
grid, speciálně
navrhovaný pro venkovské oblasti. Cílem řešení je integrovat v co
největší míře obnovitelné zdroje energie a minimalizovat náklady na
údržbu při současně zlepšené kvalitě dodávaného proudu. ![](../sablona/vice3.gif)
28.4.2015
Připravovaný projekt NordLink představuje první
přímé
propojení přenosových sítí mezi Norskem a Německem. Jeho délka dosáhne
623 km, což z něj činí nejdelší spojení HVDC v Evropě. Svému
zprovoznění se toto přenosové spojení významně přiblížilo v polovině
března 2015 ![](../sablona/vice3.gif)
19.2.2015
Belgie, stejně jako další přímořské státy, rozvíjí
využití obnovitelných zdrojů energie především skrze mořské větrné
farmy. Významným přínosem pro tento rozvoj bude plynem izolovaný
rozvaděč (gas insulated swithcgear – GIS) a shuntovací zařízení, které,
jak byla začátkem února 2015 informována odborná veřejnost, dodá
operátorovi belgické přenosové sítě Elia společnost ABB. ![](../sablona/vice3.gif)
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou
Jokohamou i
„chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. ![](../sablona/vice3.gif)
8.10.2014 Projekt Demo 1, součást evropského programu Grid4EU pro
vývoj systémů smart grid, dostal na konci
září 2014 významnou technickou podporu v podobě systému
automatizovaného řízení středněnapěťové energetické sítě od společnosti
ABB. Evropský program Grid4EU, financovaný ze 7. rámcového
programu EU pro výzkum, technologický rozvoj a demonstrace, je jedním z
nejvýznamnějších evropských demonstračních projektů ![](../sablona/vice3.gif)
5.8.2014
Jak byla v červenci 2014 informována odborná
veřejnost, systém „smart grid“
v kanadské priovincii Ontario získá nový zásobník energie. Bude jím
vodíková technologie typu „power-to-gas“ od Hydrogenics s PEM
elektrolyzérem o výkonu 2 MW, vybudovaná v torontské aglomeraci.
Zadavatelem je společnosti Independent Electricity System Operator
(IESO) – regulátor přenosové soustavy a zároveň operátor trhu s
elektřinou v Ontariu. ![](../sablona/vice3.gif)
30.7.2014 Španělská Malaga je jedním z evropských průkopníků
rozvoje elektromobility v rámci konceptu smart cities. Na našem portále
jsme o ní již psali v souvislosti s projektem Victoria pro
staticko-dynamické dobíjení elektrobusů. Kromě toho zde běží projekt
Zem2ALL (zero emission mobility to all, neboli nulově emisní mobilita
pro všechny), zaměřená na rozvoj individuální elektromobility. Jak byla
v červenci 2014 informována odborná veřejnost, tento projekt bude mít
nyní vlastní rozvodný systém typu micro-grid, určený pro výrobu a
nabíjení elektromobilů s využitím obnovitelných zdrojů energie. ![](../sablona/vice3.gif)
15.7.2014
V období od července do září 2014 probíhá v rámci
projektu Yokohama Smart City v japonské metropoli Jokohamě s 3,7 mil.
obyvatel důležitý experiment, zaměřený na testování možného snižování
poptávky po elektrické energii v letním období. Projekt Yokohama Smart City zahrnuje několik dílčích
subsystémů ![](../sablona/vice3.gif)
25.6.2014
Lyon Confluence je obytná čtvrť ve francouzském
Lyonu, vzniklá rekultivací bývalé průmyslové a dopravní zóny v
centrální části města na soutoku Rhóny a Saony. V této čtvrti probíhá
od konce roku 2011 Demonstrační projekt inteligentní obce Lyon
Confluence, realizovaný japonskou Organizací pro rozvoj nových
energetických a průmyslových technologií (NEDO) s podporou Ministerstva
hospodářství, obchodu a průmyslu. V červnu 2014 zaznamenal
tento projekt důležitý milník: ![](../sablona/vice3.gif)
24.2.2014
Od ledna do března 2014 probíhají reálné testy
fungování prvního evropského systému smart grid využívajícího solární
energii. Jako projekt s názvem Nice Grid je tento systém instalován a
testován ve francouzském městě Carros. Cílem projektu Nice
Grid je prověřit v provozní praxi
fungování systému smart grid
pomocí moderních zařízení pro komunikaci a řízení odpovědi sítě na
okamžitou poptávku ![](../sablona/vice3.gif)
11.2.2014
Podle finské legislativy o účtování a chytrém měření
z roku 2009 měly být do začátku roku 2014 instalovány chytré
elektroměry v 80 % všech domácností. To je velmi vysoký podíl ve
srovnání s evropským průměrem pohybujícím se kolem 22 %. V tomto
případě však realita legislativu ještě předběhla: Chytré elektroměry
jsou nyní instalovány v 98 % finských domácností. Ve finských
podmínkách je důvodem této expanze smart meteringu nejen ekologické
povědomí obyvatel, ale také snaha energetických společností co nejlépe
zabezpečit dodávku elektřiny i do těch nejodlehlejších oblastí země.
![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|