Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Projekt „Orkney Surf ‘n’ Turf“: vodík z větru a moře, elektřina z vodíku

9.6.2016 Orknejské ostrovy, ležící cca 16 km od severního pobřeží Skotska, jsou zajímavé mimo jiné z pohledu své elektroenergetiky. Jako jeden z mála regionů na světě jsou čistým vývozcem elektřiny z obnovitelných zdrojů. Jejich energetika má kromě toho prvky smart grid a „čistá“ elektřina pohání i zdejší elektrobus. Dalším zajímavým počinem v oblasti inteligentní energetiky je projekt Orkney Surf ‘n’ Turf. V rámci tohoto projektu bude elektřina z energie větru a přílivu ukládána do zásoby vodíku a vodík bude dále využíván pro výrobu elektřiny v palivových článcích. V květnu 2016 se tento projekt významně přiblížil realizaci podepsáním dodavatelské smlouvy na palivočlánkovou jednotku s dodavatelem Proton Motor.

Cílem projetu (jeho název mimochodem označuje zdejší pokrm ze směsi mořských plodů a „červeného“ masa) je stabilizovat energetickou síť na ostrově a snížit cenu elektrické energie díky efektivnějšímu hospodaření s obnovitelnými zdroji.

Palivočlánková energetická jednotka pro výrobu elektřiny bude instalována v zátoce v Kirkwallu na největším orknejském ostrově Mainland.

Vodík pro tuto jednotku bude vyráběn 0,5MW elektrolyzérem na více než 30 km vzdáleném orknejském ostrově Eday. Zdrojem elektřiny pro elektrolyzér bude obecní větrná turbína na ostrově a přílivové turbíny u jeho pobřeží. Ze zásobníku u elektrolyzéru bude vodík přepravován ve stlačené podobě v cisternách po silnici a po moři do Kirkwallu.

Celý proces názorně ukazuje obrázek:

Kontejnerizovanou palivočlánkovou jednotku pro tento projekt dodá během roku 2016 německý výrobce Proton Motor. Půjde o 75kW stacionární energetický systém, skládající se z 25kW palivočlánkových modulů. Technologie Proton Motor pracuje s protonvýměnnou membránou a s čistým vodíkem jako palivem. Každý z těchto modulů, označovaných jako PM Module S25, dodává napětí 35 – 120 V DC a proud 0 – 450 A. Energetická účinnost udávaná výrobcem je 51 %.

Celková hodnota zakázky Proton Motor činí 500 tis. €, tedy v přepočtu cca 13,5 mil. Kč.

Rozpočet celého projektu je 1,464 mil. liber, tedy cca 52 mil. Kč. Rozpočet je kryt z cca 80 % dotací od skotské vlády a ze zbývajících 20 % úvěrem.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto a obrázek © Orkney.com

Další informace zde a také zde a také zde

Přečtěte si také:

V164-8.0 MW: Nejvýkonnější větrné turbíny na světě budou instalovány v Irském moři

12.5.2016 Mořská větrná farma Valney Extension, budovaná v Irském moří asi 19 km západně od severní Anglie, se začátkem května 2016 dále přiblížila svému zprovoznění. Důležitým milníkem k tomu se stalo podepsání smlouvy mezi elektrotechnickou společností ABB a dánským výrobcem větrných turbín MHI Vestas Offshore Wind na dodávku transformátoru do čtyřiceti nejvyšších a nejvýkonnějších větrných turbín na světě, které zde budou nasazeny. 


Hornsea Project One: Největší mořská větrná farma na světě učinila důležitý krok ke zprovoznění

7.4.2016 Další připravovanou posilou v pozici Velké Británie jakožto evropského leadera ve větrné energii je budovaná větrná farma Hornsea Project One o předpokládaném výkonu 1,2 GW.  V březnu 2016 byl učiněn důležitý krok k jejímu uvedení do provozu: Dánská společnost DONG Energy, jíž projekt patří, podepsala smlouvu se společností ABB na dodávku 220kV AC vysokonapěťového kabelového systému, který propojí tuto větrnou farmu s britskou přenosovou soustavou, provozovanou společností National Grid.


Palivočlánková elektrárna ve Stade: první úspěšné výsledky z provozu

11.2.2016 Palivočlánková elektrárna v německém městě Stade je v přípravě od roku 2014. Na konci ledna 2016 byla tato elektrárna, využívající jako zdroj energie alkalické palivové články, oficiálně uvedena do provozu. Přitom dosáhla významných provozních výsledků a bylo získáno množství potřebných dat pro další zdokonalování systému. 


Vodíková mobilita a vodíková energetika – již ne vzdálená budoucnost

15.1.2016 V časopise PRO-ENERGY č. 4/2015 byl publikován analytický článek „Vodík ve spojení s palivovými články začíná měnit energetiku a dopravu“ od Ing. Jakuba Slavíka, MBA, provozovatele našeho portálu. S plným, redakčně neupraveným zněním tohoto článku nyní seznamujeme i čtenáře našeho portálu.  


Mikrosíť s palivočlánkovým zdrojem energie zajišťuje kritické funkce města Woodbridge

27.11.2015 Město Woodbridge v americkém státě Connecticut bude mít od konce příštího roku v provozu unikátní energetický systém: energetickou mikrosíť s palivočlánkovým zdrojem energie. V listopadu 2015 k tomu byla podepsána smlouva mezi energetickou distribuční společností United Illuminating Company a městem Woodbridge. 


Akumulace energie z OZE ve vodíku: ÚJV Řež představil podrobné výsledky projektu

16.10.2015 S unikátním českým pilotním projektem „Akumulace energie z OZE ve vodíku“, jehož hlavním nositelem je ÚJV Řež, jsme naše čtenáře již dříve seznámili v článku V Řeži pomáhají urychlit nástup „vodíkové“ ekonomiky. Na semináři „Vodík – energie budoucnosti“, pořádaném v říjnu 2015 Hospodářskou komorou ČR ve spolupráci s ÚJV Řež a Českou vodíkovou technologickou platformou (HyTEP), byly prezentovány některé další zajímavé podrobnosti. 


Metanolový den: další krok k Dánsku bez fosilních paliv

11.9.2015 Akce s názvem „Metanolový den“ by v Česku nejspíše vzbudila pozdvižení s ohledem stále ještě živou aféru, s níž je tato průmyslová surovina v našich médiích spojována. Nicméně „Metanolový den“ v dánském Aalborgu znamenal událost, která naopak ukazuje jeden z důležitých směrů ke strategickému cíli Dánska v oblasti ochrany životního prostředí: do roku 2050 se zcela zbavit závislosti na fosilních palivech. 26. srpna 2015 zde konsorcium Green Methanol Infrastructure otevřelo první metanolovou čerpací stanici v Evropě. 


Komunitní energetický projekt v Levenmouthu: Skotsko podporuje vodíkovou energetiku

18.8.2015 Skotsko je, s ohledem na své geografické a klimatické podmínky, region bohatý na větrnou energii. Není proto nijak s podivem, že se zde rychle rozvíjí také zájem o energetické systémy, které elektřinu z větrných zdrojů pomáhají ukládat do vodíku, dále používaného v palivových článcích. Jedním z rozvojových projektů tohoto druhu bude tzv. „Levenmouth Community Energy Project“ 


Palivočlánková kogenerace: FuelCell Energy a E.ON společně v Evropě

11.8.2015 Zatímco Evropa zkoumá a vyvíjí, Amerika prodává – a to i v Evropě. Tak by se dala s jistou nadsázkou charakterizovat situace v oblasti palivočlánkové kogenerace. Důkazem je i dohoda mezi americkým výrobcem palivočlánkových technologií FuelCell Energy a německou energetickou společností E.ON z konce července 2015 o společné nabídce palivočlánkových kogeneračních jednotek 


AkzoNobel: „zelená“ elektřina z odpadního vodíku v chemičce

29.7.2015 Palivočlánkové elektrárny, které na našich stránkách průběžně sledujeme, mohou využívat jako vstupní médium zemní plyn s běžné rozvodné sítě nebo vodík vznikající elektrolýzou z obnovitelných zdrojů energie, případně jako odpadní produkt v chemické výrobě. Poslední jmenovaná technologie bude nyní využita v závodě nizozemské chemičky AkzoNobel ve francouzském Bordeaux 


Energiepark Mainz: největší projekt „power-to-gas“ zahájil provoz

14.7.2015 Po roce výstavby byl na začátku července 2015 v německém Mainzu oficiálně zahájen provoz Energiepark Mainz, největšího zařízení pro výrobu vodíku z obnovitelných zdrojů na světě. Cílem projektu je vývoj a testování zařízení tohoto typu, které umožňuje lépe pracovat s obnovitelnými zdroji energie v elektroenergetické síti. 


Orknejské ostrovy mají smart grid i 100% bezemisní elektrobus

5.6.2015 Orknejské ostrovy, ležící cca 16 km od severního pobřeží Skotska, jsou zajímavé nejen díky své přírodě a historii, ale také z pohledu elektroenergetiky. Jako jeden z mála regionů na světě jsou čistým vývozcem elektřiny z obnovitelných zdrojů. Jejich energetika má prvky smart grid. A od konce května 2015 zde provozují elektrobus, který díky této konstelaci vykazuje nulové emise 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services