AkzoNobel: „zelená“ elektřina z odpadního vodíku v
chemičce
29.7.2015 Palivočlánkové elektrárny, které na našich stránkách
průběžně sledujeme, mohou využívat jako vstupní médium zemní plyn s
běžné rozvodné sítě (viz např. projekt Beacon Falls Energy
Park) nebo
vodík vznikající elektrolýzou z obnovitelných zdrojů energie, případně
jako odpadní produkt v chemické výrobě. Poslední jmenovaná technologie
bude nyní využita v závodě nizozemské chemičky AkzoNobel ve
francouzském Bordeaux, zabývajícím se výrobou sloučenin sodíku a
chlóru. V červenci 2015 byla podepsána smlouva na dodávku 1MW
palivočlánkové energetické jednotky ClearGen™ od kanadského výrobce
Ballard Power Systems.
Provozovatelem energetické jednotky bude společnost
Hydrogène de France (HDF), zabývající se rozvojem „vodíkové ekonomiky“
ve Francii. Součástí dodávky bude i odborná technická podpora.
Stejně jako palivočlánkové jednotky Ballard pro pohon
palivočlánkových elektrických autobusů (viz studie „E-mobilita v MHD“) používá i
energetická jednotka ClearGen™ technologii protonvýměnné membrány (PEM). Vyrábí se
jako modulární jednotka o výkonu 1 MW. Palivem je čistý vodík (čistota
>98 %), jehož spotřeba činí 63 kg/hodinu. Na výstupu dává
zařízení elektrický proud o napětí 380 – 480 V AC, 50 – 60 Hz.
Energetická účinnost systému je 40 %. 
Jednotka ClearGen™ je dodávána jako komerční produkt.
Již dva roky například úspěšně slouží v kalifornském závodě automobilky
Toyota (viz foto).
Instalace a provoz této palivočlánkové energetické
jednotky v závodě AkzoNobel je součástí programu spolufinancovaného ze
zdrojů EU prostřednictvím společného podniku pro palivové články a
vodík (FCH JU). Smyslem tohoto programu je podpořit definování
standardů EU v oblasti integrace palivových článků a potvrdit technický
pokrok v oblasti prodlužování životnosti palivových článků.
Program má dvě fáze: V první fázi, trvající do poloviny
roku 2016, získá Ballard první platbu 1,7 mil. € za poskytnutí
inženýrských služeb a za vývoj hlavních komponentů energetického
systému. Ve druhé fázi, s termínem dokončení v roce 2017 a s rozpočtem
rovněž 1,7 mil. €, bude zařízení instalováno, zprovozněno a předáno
provozovateli HDF, který je rovněž odpovědný za zajištění potřebných
finančních zdrojů pro projekt.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Ballard Power Systems
Další informace zde
Přečtěte
si také:
26.6.2015
Americký výrobce palivočlánkových technologií pro
výrobu
elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května
2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově
v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky
bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné
aplikace, spolu s teplem a elektřinou. 
18.6.2015 Česká
republika a Německo navázaly oficiální spolupráci
v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok
pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k
pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z
německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z
nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta. 
20.5.2015 Zajímavé a
efektivní propojení konvenčních a
obnovitelných zdrojů ve formě tzv. hybridní elektrárny je od poloviny
května 2015 v pilotním provozu v závodě společnosti General Electric v
Berlínské čtvrti Marienfelde. Tato elektrárna kombinuje 600kW
fotovoltaický zdroj a 400kW kogenerační jednotku poháněnou plynovým
spalovacím motorem. 
18.5.2015 Konsorcium
společností vedené výrobcem palivových článků
Fuel Cell Energy Inc. ohlásilo začátkem května 2015 zahájení přípravy
palivočlánkové elektrárny o celkovém instalovaném výkonu 63,3 MW v
Beacon Falls v americkém státě Connecticut. Pokud bude tento projekt,
prezentovaný pod názvem Beacon Falls Energy Park, vybudován podle
plánu, stane se největší palivočlánkovou elektrárnou na světě. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
30.3.2015
Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného
výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na
akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům
připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou
nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo
udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny.
26.3.2015
V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce
alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji
projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a
Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v
jihokorejském Daesanu. 
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání,
dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM). 
3.10.2014
O produktech dánské firmy Serenergy, specializované
na
technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v
souvislosti se stacionárními aplikacemi i
s
využitím
metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů
QBEAK.
V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti
svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3
Rack, určených pro široké využití
12.9.2014 Jak v srpnu 2014
informovala Evropská vodíková asociace
(EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o
elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek.
Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní
produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále
je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V
jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické
účely lokálně zcela bezemisním způsobem. 
18.8.2014 Vodíkové plnicí stanice
pro palivočlánková vozidla byly
až dosud, s ohledem na zavádění této dopravy formou individuálních
projektů, záležitostí kusové výroby podle potřeby konkrétního projektu.
V červenci 2014 nastal v tomto směru průlom: Německá společnost Linde
Group otevřela ve Vídni první továrnu na malosériovou výrobu vodíkových
plnicích stanic. 
22.7.2014
Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové
vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí
stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER.
Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek 
15.1.2013 Evropská
unie, která si uložila ambiciózní cíle v oblasti úspor energie a
využívání obnovitelných zdrojů, hledá nejrůznější cesty, jak toho
dosáhnout. Protože obytné budovy představují 27 % veškeré energetické
spotřeby v EU, zaměřují se programy EU i na tento sektor. Jako
revoluční technické řešení pro energetiku budov přichází tzv.
mikrokogenerace s palivovými články, označovaná zkratkou micro FC-CHP
nebo micro-CHP.

|