Komunitní energetický projekt v Levenmouthu: Skotsko
podporuje vodíkovou energetiku
18.8.2015
Skotsko je, s ohledem na své geografické a
klimatické podmínky, region bohatý na větrnou energii. Není proto nijak
s podivem, že se zde rychle rozvíjí také zájem o energetické systémy,
které elektřinu z větrných zdrojů pomáhají ukládat do vodíku, dále
používaného v palivových článcích. Jedním z rozvojových projektů tohoto
druhu bude tzv. „Levenmouth Community Energy Project“, tedy komunitní
energetický projekt v Levermouthu. Pro tento projekt podepsal kanadský
výrobce vodíkových technologií Hydrogenics začátkem srpna 2015 smlouvu
na dodání tří elektrolyzérů a jeden palivočlánkový energetický modul.

Levermouth je souměstí při fjordu řeky Firth v
jihovýchodním Skotsku. Patří sem mj. města Fife a Methil, kde je
projekt realizován.
Projekt „Levenmouth Community Energy Project“ je
financován z prostředků skotské vlády dotací 4 mil. liber
prostřednictvím fondu „Local Energy Challenge Fund“. Projektový tým
vede nezisková organizace Bright Green Hydrogen Ltd. (dříve Hydrogen
Office Ltd.) zaměřená na propagaci vodíkových technologií. Jeho členy
jsou dále městský úřad v Fife a průmyslová společnost Toshiba. S nimi v
rámci projektového konsorcia dále spolupracují další regionální
profesní a rozvojové organizace a vysoké školy, včetně Skotské asociace
pro vodík a palivové články (SHFCA).
Hlavním cílem uvedeného projektu je rozvíjet výzkumné
středisko Bright Green Hydrogen pro energetiku v Methilu (viz foto
nahoře) jako světové výzkumné centrum pro využití vodíkových
technologií v kombinaci s obnovitelnými zdroji energie a aplikovat
výsledky v každodenní praxi. Projekt si klade mj. za cíl provozovat
největší evropský park palivočlánkových vozidel (až 25), z nichž
některá by měla být užívána městským úřadem v Fife. Deset z nich by měl
představovat užitkový elektromobil s palivočlánkovým prodlužovačem
dojezdu Renault Kangoo ZE-H2, o němž jsme na našem portále psali v
souvislosti s francouzským
projektem HyWay.
Možnost leasingu těchto vozidel se předpokládá již od roku 2016.
Objednávka na palivočlánkové vozy Renault byla odeslána v polovině
července 2015.
Hydrogenics dodá pro tento projekt jeden alkalický
elektrolyzér a jeden PEM elektrolyzér, které systémový integrátor Logan
Energy propojí do modulárního kontejnerového plnicího systému.
Hydrogenics dále dodá další PEM elektrolyzér a palivočlánkový modul
jako součást zásobníku elektřiny z větrné energie typu typu
„power-to-gas“. (Poznámka: U alkalických technologií je
elektrolytem hydroxid sodný nebo draselný. PEM technologie pracují s
polymerovou protonvýměnnou membránou – blíže viz náš článek o mikrokogeneraci).
Podrobnosti ohledně zařízení dodávaného pro tento
projekt nebyly zveřejněny. Je nicméně známo, že Hydrogenics
dodává pod obchodní značkou HyLYZER™ elektrolyzéry využívající
protonvýměnnou membránu (PEM), určené pro vnitřní prostředí a schopné
vyrobit, podle typu, 1,1 nebo 2,2 normální metry krychlové (Nm3)
vodíku za hodinu při energetické účinnosti 6,7 kWh/Nm3.
(Poznámka: Normální metr krychlový je objem 1 m3
plynu při tzv. normálních podmínkách, tj. tlaku 101,325 kPa a teplotě 0
°C). Pro provoz ve vnitřním i vnějším prostředí dále dodává tento
výrobce alkalické elektrolyzéry pod obchodní značkou HySTAT™ ve
výkonové řadě pokrývající produkci vodíku v rozsahu 4 – 60 Nm3/h
při jednotkové spotřebě cca 5 kWh/Nm3 (podle
konkrétního typu a aplikace pro vnitřní/vnější prostředí). Pro práci ve
vnějším prostředí lze tyto jednotky propojit až do objemu výroby 500 Nm3/h.
Hydrogenics také dodává stacionární palivočlánkové
energetické jednotky využívající PEM technologii. Příkladem je
palivočlánková jednotka HyPMTM-HD30 o
elektrickém výkonu 1 MW, dodávající na výstupu elektrickou energii v
rozsahu napětí 380 - 480 V AC při účinnosti zařízení 49 %.
Vodíkové plnicí stanice a energetická zařízení od
Hydrogenics již slouží v mnoha zemích světa, včetně samotného Skotska.
Používají se například pro plnění palivočlánkových autobusů ve
skotském Aberdeenu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Bright Green Hydrogen
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také:
11.8.2015 Zatímco
Evropa zkoumá a vyvíjí, Amerika prodává – a to i
v Evropě. Tak by se dala s jistou nadsázkou charakterizovat situace v
oblasti palivočlánkové kogenerace. Důkazem je i dohoda mezi americkým
výrobcem palivočlánkových technologií FuelCell Energy a německou
energetickou společností E.ON z konce července 2015 o společné nabídce
palivočlánkových kogeneračních jednotek 
31.7.2015
Zajímavé využití palivových článků pro místní výrobu
elektřiny je úspěšně v provozu již od listopadu 2014 v datovém centru
společnosti Microsoft v Cheyenne, hlavním městě amerického státu
Wyoming. V červenci 2015 o něm informovala českou veřejnost společnost
Siemens, která je jedním z členů dodavatelského konsorcia. 
29.7.2015 Palivočlánkové
elektrárny, které na našich stránkách
průběžně sledujeme, mohou využívat jako vstupní médium zemní plyn s
běžné rozvodné sítě nebo
vodík vznikající elektrolýzou z obnovitelných zdrojů energie, případně
jako odpadní produkt v chemické výrobě. Poslední jmenovaná technologie
bude nyní využita v závodě nizozemské chemičky AkzoNobel ve
francouzském Bordeaux 
26.6.2015
Americký výrobce palivočlánkových technologií pro
výrobu
elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května
2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově
v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky
bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné
aplikace, spolu s teplem a elektřinou. 
18.6.2015 Česká
republika a Německo navázaly oficiální spolupráci
v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok
pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k
pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z
německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z
nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta. 
20.5.2015 Zajímavé a
efektivní propojení konvenčních a
obnovitelných zdrojů ve formě tzv. hybridní elektrárny je od poloviny
května 2015 v pilotním provozu v závodě společnosti General Electric v
Berlínské čtvrti Marienfelde. Tato elektrárna kombinuje 600kW
fotovoltaický zdroj a 400kW kogenerační jednotku poháněnou plynovým
spalovacím motorem. 
18.5.2015 Konsorcium
společností vedené výrobcem palivových článků
Fuel Cell Energy Inc. ohlásilo začátkem května 2015 zahájení přípravy
palivočlánkové elektrárny o celkovém instalovaném výkonu 63,3 MW v
Beacon Falls v americkém státě Connecticut. Pokud bude tento projekt,
prezentovaný pod názvem Beacon Falls Energy Park, vybudován podle
plánu, stane se největší palivočlánkovou elektrárnou na světě. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
30.3.2015
Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného
výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na
akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům
připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou
nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo
udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny.
26.3.2015
V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce
alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji
projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a
Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v
jihokorejském Daesanu. 
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání,
dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM). 
3.10.2014
O produktech dánské firmy Serenergy, specializované
na
technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v
souvislosti se stacionárními aplikacemi i
s
využitím
metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů
QBEAK.
V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti
svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3
Rack, určených pro široké využití
12.9.2014 Jak v srpnu 2014
informovala Evropská vodíková asociace
(EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o
elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek.
Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní
produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále
je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V
jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické
účely lokálně zcela bezemisním způsobem. 
15.1.2013 Evropská
unie, která si uložila ambiciózní cíle v oblasti úspor energie a
využívání obnovitelných zdrojů, hledá nejrůznější cesty, jak toho
dosáhnout. Protože obytné budovy představují 27 % veškeré energetické
spotřeby v EU, zaměřují se programy EU i na tento sektor. Jako
revoluční technické řešení pro energetiku budov přichází tzv.
mikrokogenerace s palivovými články, označovaná zkratkou micro FC-CHP
nebo micro-CHP.

|