Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Energiepark Mainz: největší projekt „power-to-gas“ zahájil provoz14.7.2015 Po roce výstavby byl na začátku července 2015 v německém Mainzu oficiálně zahájen provoz Energiepark Mainz, největšího zařízení pro výrobu vodíku z obnovitelných zdrojů na světě. Cílem projektu je vývoj a testování zařízení tohoto typu, které umožňuje lépe pracovat s obnovitelnými zdroji energie v elektroenergetické síti. Fungování systému „power-to-gas“ ve „vodíkové ekonomice“ ukazuje schéma na obrázku. ZVĚTŠIT SCHÉMAV rámci projektu Energiepark Mainz je využívána energie větrných elektráren, dosahujících maximálního výkonu 6 MW. S její pomocí je ve třech elektrolyzérech od společnosti Siemens, využívajících technologii protonvýměnné membrány (PEM), vyráběn z vody čistý vodík. Každý z elektrolyzérů má maximální výkon 2 MW, což je dosud největší výkon u elektrolyzérů tohoto typu na světě – zařízení s PEM membránou se dosud využívala pro výkony řádově nižší. Vodík je stlačován pomocí ionického kompresoru od společnosti Linde. Na rozdíl od běžných pístových kompresorů používá tato technologie válce naplněné iontovými tekutými solemi, které se nevypařují a nemísí s vodíkem, eliminují mechanické opotřebení a problémy s těsněním uvnitř válce. To vede k vyšší energetické efektivnosti plnění a spolu se sofistikovaným bezpečnostním systémem a dálkovou diagnostikou zajišťuje rovněž tichý a bezpečný chod. Vodík lze pak přeměňovat zpět na elektřinu v palivových článcích, ale také ukládat do zásob plynu a následně využít v plynových elektrárnách nebo kogeneračních jednotkách, případně jinak využívat v průmyslu (viz článek o trojitě generačním zařízení společnosti FuelCell Energy na našem portále). Celé zařízení doplňují nádrže na vodík a rozvodna. Energiepark Mainz je společným projektem energetiky Stadtwerke Mainz, univerzity Hochschule RheinMain a výrobních společností Siemens a Linde. Je spolufinancován částkou cca 17 mil. € z rozpočtu Spolkového ministerstva pro hospodářství a energetiku v rámci finanční iniciativy Energiespeicher (zásobník energie). redakce Proelektrotechniky.cz Foto a schéma © Energiepark Mainz
Přečtěte si také:Trojitě generační zařízení: výroba vodíku, elektřiny a tepla ze zemního plynu nebo bioplynu26.6.2015 Americký výrobce palivočlánkových technologií pro výrobu elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května 2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné aplikace, spolu s teplem a elektřinou. Německo přizvalo Čechy k rozvoji vodíkových technologií. Do Česka přijdou inovace i investice18.6.2015 Česká republika a Německo navázaly oficiální spolupráci v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta. Hybridní elektrárna: efektivní propojení kogenerace a obnovitelných zdrojů20.5.2015 Zajímavé a efektivní propojení konvenčních a obnovitelných zdrojů ve formě tzv. hybridní elektrárny je od poloviny května 2015 v pilotním provozu v závodě společnosti General Electric v Berlínské čtvrti Marienfelde. Tato elektrárna kombinuje 600kW fotovoltaický zdroj a 400kW kogenerační jednotku poháněnou plynovým spalovacím motorem. Beacon Falls Energy Park: příprava největší palivočlánkové elektrárny na světě začala18.5.2015 Konsorcium společností vedené výrobcem palivových článků Fuel Cell Energy Inc. ohlásilo začátkem května 2015 zahájení přípravy palivočlánkové elektrárny o celkovém instalovaném výkonu 63,3 MW v Beacon Falls v americkém státě Connecticut. Pokud bude tento projekt, prezentovaný pod názvem Beacon Falls Energy Park, vybudován podle plánu, stane se největší palivočlánkovou elektrárnou na světě. Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. V Řeži pomáhají urychlit nástup „vodíkové“ ekonomiky30.3.2015 Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny. V Jižní Koreji vznikne plně komerční 50MW palivočlánková elektrárna26.3.2015 V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v jihokorejském Daesanu. Proton OnSite uvádí na trh komerční elektrolyzér29.1.2015 Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna 2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie protonvýměnné membrány (PEM). Serenergy H3 Rack: metanolový palivočlánkový zdroj energie3.10.2014 O produktech dánské firmy Serenergy, specializované na technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v souvislosti se stacionárními aplikacemi i s využitím metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů QBEAK. V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3 Rack, určených pro široké využití Power-Up: německá 500kW palivočlánková elektrárna v přípravě12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace (EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek. Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické účely lokálně zcela bezemisním způsobem. Vodíkové plnicí stanice poprvé v sériové výrobě18.8.2014 Vodíkové plnicí stanice pro palivočlánková vozidla byly až dosud, s ohledem na zavádění této dopravy formou individuálních projektů, záležitostí kusové výroby podle potřeby konkrétního projektu. V červenci 2014 nastal v tomto směru průlom: Německá společnost Linde Group otevřela ve Vídni první továrnu na malosériovou výrobu vodíkových plnicích stanic. H2BER: Berlínský vodíkový multienergetický projekt22.7.2014 Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER. Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek Mikrokogenerace: řešení pro chytré budovy15.1.2013 Evropská unie, která si uložila ambiciózní cíle v oblasti úspor energie a využívání obnovitelných zdrojů, hledá nejrůznější cesty, jak toho dosáhnout. Protože obytné budovy představují 27 % veškeré energetické spotřeby v EU, zaměřují se programy EU i na tento sektor. Jako revoluční technické řešení pro energetiku budov přichází tzv. mikrokogenerace s palivovými články, označovaná zkratkou micro FC-CHP nebo micro-CHP. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|