Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
BeeZero: První car sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov26.4.2016 Schéma car sharingu, dnes již široce využívané ve městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho strategie smart city. Park BeeZero budou tvořit osvědčené palivočlánkové elektrické automobily Hyundai ix-35 (viz foto). Je to pětimístný SUV s předním náhonem, poháněný indukčním elektromotorem o výkonu 100 kW. Zdrojem energie je palivový článek o výkonu 100 kW. Přebytečná elektrická energie je ukládána do 0,95kWh lithium-polymerové baterie. Dvě nádrže na vodík o celkové kapacitě 5,64 kg plynu umožní automobilu ujet až 588 km, v Mnichově se počítá s dojezdem kolem 400 km. Vůz může podle výrobce dosáhnout rychlosti 160 km/h a nastartuje i v pětadvacetistupňových mrazech. BeeZero bude mít v cílovém stavu k dispozici 50 těchto vozidel. Uživatelům budou k dispozici v centru Mnichova a v mnichovských čtvrtích Schwabing, Haidhausen, Au a Glockenbachviertel. Vozidla budou plnit vodíkem zaměstnanci BeeZero, pokud si to zákazník nedohodne jinak. K výrobě vodíku budou využívány pouze obnovitelné zdroje, a provoz těchto vozidel tedy bude podle provozovatele prakticky bezemisní v řetězci „well-to-wheel“ (tedy „od jámy po kolo“). Prvním zájemcům budou sdílené palivočlánkové automobily v Mnichově k dispozici od léta 2016. Rezervovat si je bude možné pomocí smartphonové aplikace. Již nyní se lze „zařadit do fronty“ prostřednictvím internetové stránky BeeZero. Pro české odborníky a zájemce o tzv. „čistou mobilitu“ je tento průlomový projekt zajímavý především ze dvou pohledů: Zaprvé ukazuje, že palivočlánkové automobily již dávno nejsou pouhým „laboratorním přístrojem“, nýbrž plnohodnotným dopravním prostředkem s dojezdem srovnatelným s klasickými automobily, a přitom bezemisním. Zadruhé ukazuje na jistou pošetilost českých profesních a zájmových skupin v oblasti plynárenství, kteří tvrdošíjně trvají na zážehových motorech poháněných zemním plynem jako na jediné schůdné alternativě čisté mobility, zatímco jejich němečtí kolegové z plynárenství míří k palivočlánkové elektromobilitě. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Linde Group Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:Projekt CHIC: Jak zavádět palivočlánkové autobusy ve městech?15.4.2016 Evropský projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean Hydrogen in European Cities) probíhá v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány zkušenosti z provozu celkem 56 palivočlánkových autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. V dubnu 2016 byla jako výstup projektu uveřejněna zpráva „Guidelines for delivering fuel cell bus projects“, česky: „Pokyny pro realizaci projektů palivočlánkových autobusů“. Jaká jsou tedy doporučení projektu CHIC pro zavádění této ekologické městské dopravy? Honda Clarity FCV: Palivočlánkový sedan Honda vyráží na trh8.4.2016 Prototyp palivočlánkového osobního automobilu Honda FCV Concept, který byl loni v březnu představen veřejnosti na ženevském autosalonu, udělal za rok významný pokrok. V březnu 2016, tedy přesně po roce od této události, byl jeho následovník Honda Clarity FCV uveden na japonský trh. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu po roce provozu24.3.2016 Na začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové autobusy ve skotském Aberdeenu rok úspěšného provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti elektromobility. Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 201621.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. Škodovácká tramvaj s palivovými články vyjela na trať18.3.2016 Pravděpodobně první palivočlánkovou tramvají na světě, která slouží v běžném provozu, se začátkem března 2016 stala již dříve avizovaná tramvaj čínského výrobce CRRC Qingdao Sifang, vyráběná v licenci Škoda Transportation ForCity 15T. Sedm těchto palivočlánkových tramvají je nyní v provozu v šestimiliónovém čínském městě Qingdao v provincii Shandong. Palivočlánkové automobily Hyundai najezdily v USA přes milión mil11.3.2016 Palivočlánkové osobní automobily Hyundai se dodávají do USA od června 2014. Jde o vůz se standardním označením Hyundai ix-35, který je na americkém trhu prodáván pod značkou Hyundai Tucson Fuel Cell. Do USA bylo dosud dodáno téměř sto těchto vozů, a jak byla v únoru 2016 informována odborná veřejnost, dohromady dosud najezdily více než milión mil, tedy 1,6 mil. km. Průměrná vzdálenost mezi jednotlivými naplněními nádrže činila 426 km. Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v praxi4.3.2016 U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným konceptem zkušenosti. Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde Vládní podpora elektromobility ve Francii přináší výsledky29.2.2016 Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců (CCFA). Projekt 3Emotion: smart city Rotterdam dostane dva palivočlánkové autobusy12.2.2016 Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci obyvateli je jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým taxi přibydou v létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. Britská vláda podporuje dotacemi elektromobily včetně palivočlánkových22.1.2016 Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel. Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015 vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. Vodíková mobilita a vodíková energetika – již ne vzdálená budoucnost15.1.2016 V časopise PRO-ENERGY č. 4/2015 byl publikován analytický článek „Vodík ve spojení s palivovými články začíná měnit energetiku a dopravu“ od Ing. Jakuba Slavíka, MBA, provozovatele našeho portálu. S plným, redakčně neupraveným zněním tohoto článku nyní seznamujeme i čtenáře našeho portálu. Aktualizovaná studie evropských palivočlánkových autobusů: 84 autobusů v provozu, příznivý výhled v jejich efektivnosti17.12.2015 Na samém konci října 2015 zveřejnila evropská organizace Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) studii Fuel Cell Electric Buses – Potential for Sustainable Public Transport in Europe (Palivočlánkové elektrické autobusy – Potenciál pro udržitelnou veřejnou dopravu v Evropě). Jde o volné pokračování a aktualizaci studie elektrických autobusů „Urban buses: Alternative powertrains for Europe“ z roku 2012. Letošní verze se soustřeďuje pouze na elektrické autobusy s palivovými články jako zdrojem energie. Ukažme si zde některé zajímavé momenty obsažené v této studii. Bulletin Smart city v praxi: Co nabízí
inteligentní
město občanům a průmyslu
|
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|