Projekt 3Emotion: smart city Rotterdam dostane dva
palivočlánkové autobusy
12.2.2016 Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci
obyvateli je jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i
jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým
taxi přibydou v
létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k
tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a
belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool.
Technické podrobnosti těchto autobusů pro Rotterdam
prozatím výrobce ani dopravce neudávají. Výrobce se nicméně odkazuje na
novou generaci palivočlánkových autobusů, koncepčně shodnou s řešením
pro Londýn.
Základním zdrojem elektrické energie pro pohon je zde
palivočlánková jednotka Ballard řady FCvelocity®. Tentokrát
však půjde o typ FCvelocity®-HD7 o výkonu 90 kW, tedy o 40 % nižším
oproti jeho předchůdci. Tato jednotka pracuje v rozmezí napětí 280 –
420 V DC při proudu 288 A. Palivem je, jako u všech těchto jednotek,
čistý vodík. Vlastní palivočlánkový zdroj váží 256 kg, plus 125 kg
související vzduchové a chladicí zařízení. Předpokládá se, že spotřeba
vodíku bude u těchto palivočlánkových jednotek činit cca 8 kg/100 km.
Tato palivočlánková jednotka je pro pohon autobusu doplněna
lithium-iontovými bateriemi. Z porovnání různých sestav pohonů pro
palivočlánkové autobusy v Evropě a USA lze usuzovat, že se její
kapacita bude pohybovat kolem cca 30 – 40 kWh.
Palivočlánkové autobusy Van Hool v provedení pro
evropské zákazníky jsou standardně dodávány jako třínápravový typ A330
fuel cell Europe o délce 13,2 m, ve třídveřovém provedení s 36 místy k
sezení. Tyto autobusy jsou vybaveny elektrickou pohonnou jednotkou
Siemens.
Cena jednoho palivočlánkového autobusu pro Rotterdam
činí 850 000 €, čili v přepočtu cca 23 mil. Kč. Pro srovnání, cena
palivočlánkového autobusu v USA dnes činí v přepočtu cca 53 – 60 mil.
Kč a cílem amerických demonstračních projektů je snížit průměrnou cenu
palivočlánkového autobusu na úroveň v přepočtu 25 mil. Kč v roce 2016 a
v cílovém stavu na 15 mil. Kč.
Palivočlánkové autobusy pro Rotterdam jsou
spolufinancovány z prostředků evropského Společného podniku pro
palivové články a vodík (FCH JU) v rámci projektu 3Emotion. Tento
projekt, realizovaný v evropských městech Antverpy, Cherbourg, Londýn,
Řím a Rotterdam, je zaměřený na podporu komercializace palivočlánkových
autobusů v Evropě. K tomuto účelu jsou sbírány a vyhodnocovány
informace z demonstračních provozů a promítány do dalšího vývoje
vozidel s cílem zlepšit jejich provozní vlastnosti a snížit jejich
cenu. Partnery projektu jsou provozovatelé veřejné dopravy v uvedených
městech a průmysloví dodavatelé, například již zmíněný Van Hool nebo
plynárenská skupina Air Liquide.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
Van Hool
Další informace zde a také zde a také zde
Přečtěte si také:
3.2.2016 S
potěšením Vám oznamujeme, že konference „Smart city v praxi“,
kterou
jsme připravili ve spolupráci Terinvestem jako doprovodný program
veletrhu AMPER 2016, je připravena. Konference, na kterou Vás srdečně
zveme, se koná se 15. března 2016 na
Výstavišti Brno, pavilon P, sál P4, 2. patro. Odborným garantem a
zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, člen
řídicího výboru pro přípravu certifikované metodiky smart
city v ČR, spoluautor modrožluté knihy Smart Písek a majitel pořádající
organizace.
Program
konference a více informací naleznete zde 
28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením, které
začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci
evropského projektu ZeEUS, budou
sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli
jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen
dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy byly
oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou
nasazeny 
4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
2.11.2015 Písek,
historické jihočeské město s 30 tisíci obyvatel,
je jedním z českých měst, která se rozhodla jít cestou smart city.
V červenci 2015
město k tomuto účelu schválilo strategický dokument „Modrožlutá kniha
Smart Písek“, jehož spoluautorem byl i provozovatel našeho portálu,
Ing. Jakub Slavík, MBA. Přirozeným průmyslovým partnerem při vytváření
tohoto smart city je elektrotechnická společnost Schneider
Electric 
30.10.2015 Rakouský
Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267
tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako
Vídeň se
hlásí ke konceptu smart
city. Logistická firma
GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této
souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s
názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové
elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností
GreenWay Operator. 
21.10.2015 O internetu
věcí, tj. identifikaci věcí a sledování
jejich pohybu po internetu, se hovoří především v souvislosti s
automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu
Industry 4.0.
Tyto
technologie však stále více nacházejí uplatnění i u inteligentního
řízení mobility, jako jsou například parkovací systémy. 
13.10.2015 Tento
příležitostný bulletin je určen všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Ukazuje, že smart city není líbivý politický slogan, ale velmi
racionální partnerství mezi municipalitami a průmyslem, kde každý z
partnerů má co nabídnout. Bulletin uvádí čtenáře do obecných
zákonitostí smart city a na praktických příkladech ze světa dále
ukazuje, jak tyto principy mohou být naplněny pomocí konkrétních
technologií od konkrétních dodavatelů.
První,
říjnové
vydání bulletinu je ke stažení zde 
16.7.2015 V
rámci evropského
projektu FREVUE
nasadila koncem
června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou
službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t
užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro
Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž
ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2
ekvivalentu. 
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF) seznámily
veřejnost v
polovině května 2015 se záměrem investovat během příštích tří let 120
mil. €
do zavedení integrovaného informačního systému pro cestující, který
umožní propojit do jedné digitální sítě informace o městské mobilitě s
informacemi pro cestování po národní železnici. Od letošního června by
tento systém měl být k dispozici uživatelům v 15 největších městech
Francie. 
6.5.2014 V
hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. 
27.3.2015
Evropský projekt iCity
na podporu
konceptu smart city,
který na našem portále průběžně sledujeme, získal v březnu 2015
významnou občanskou podporu pro svůj rozvoj ze strany italského
zájmového sdružení s netradičním názvem Spaghetti Open Data. Jak název
sdružení napovídá, je toto sdružení zaměřeno na podporu konceptu
otevřených dat pro užití širokou veřejností. 
19.3.2015
O rozvoji konceptu smart city
ve španělském městě
Malaga jsme se na našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v
souvislosti s projektem inovativní e-mobility Zem2ALL. V
březnu
2015 prezentovala španělská energetická společnost Endesa, člen
nadnárodní skupiny Enel, která je leadrem projektu smart city Malaga,
jeho významné úspěchy. 
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility: 40 % veřejná doprava, 40 % cyklistika a pěší chůze a pouhých
20 % individuální automobilová doprava. 
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|