Honda FCV CONCEPT: palivočlánkový automobil s dojezdem
700 km
12.3.2015
Automobilka Honda představila v březnu 2015 na
ženevském autosalonu prototyp palivočlánkového sedanu pod názvem Honda
FCV CONCEPT. Mezi jeho zajímavé vlastnosti patří mj. dojezd 700 km na
jedno naplnění nádrže, tedy plně srovnatelný s tradičním automobilem, i
umístění veškerého pohonu pod kapotou konvenčního sedanu, které, jako
první na světě u palivočlánkových automobilů, dává zcela volnou ruku
designérům.
Navzdory zmenšení prostoru, který pohon zaujímá, o 33 %
oproti předchozímu konceptu palivočlánkového vozu Honda, dosahuje toto
vozidlo výkon přes 100 kW. Jako zdroj energie slouží čistý vodík o
tlaku 70 MPa. Naplnění nádrže trvá cca 3 minuty.
Konstrukce pohonu obsahuje také funkci Honda Power
Exporter Concept, která umožňuje používat vozidlo jako záložní zdroj
elektrické energie o výkonu 9 kW AC.
Součástí „vodíkového balíčku“ společnosti Honda je i
kompaktní vodíková plnicí stanice doplněná o elektrolyzér.
Uvedení vozidla na japonský trh se předpokládá v první
polovině roku 2016. O rok později by měly následovat evropské a
americké trhy. Připojí se tak k dalším palivočlánkovým automobilům od
světových výrobců, jako např. Hyundai, Toyota
nebo odnedávna také Volkswagen.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © EHA
Další informace zde
Přečtěte si také:
3.3.2015 S
platností od 1. dubna 2015 nabývá ve Francii platnost vládní opatření o
významné podpoře individuální elektromobility. Každý, kdo se rozhodne
vyměnit opotřebovaný dieselový automobil starší než 13 let za
elektromobil, má nárok na příspěvek od 500 do 10 000 € (tj. cca od 13 500
do 270 000 Kč). Kdo se rozhodne pro hybridní automobil, může získat
příspěvek až 6 500 € (cca 176 000 Kč). 
13.2.2015
Věstník Evropské komise „Science for Environment
Policy“
zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání
elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl
proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a
Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz
článek
o zprávě ICCT), a to formou
cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků
služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. 
12.2.2015
Úřad francouzského departmentu Manche, sídlící v
normandském městě Saint-Lô, se stal první francouzskou správní
institucí, která bude pro svoje služební účely používat park
palivočlánkových automobilů. Na konci ledna 2015 zde byl slavnostně
zahájen provoz vodíkové plnicí stanice od společnosti Air
Liquide. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
29.12.2014
Nejen západoevropská města, ale také nové členské
země EU rozvíjejí individuální elektromobilitu formou car sharingu. Od
začátku prosince 2014 se k nim připojila i chorvatská
Koprivnica. V rámci evropského projektu CIVITAS DYN@MO zde
začal
fungovat systém veřejných dobíjecích stanic 
11.12.2014
Vedle palivočlánkových osobních automobilů Hyundai
a
Toyota,
o
nichž jsme již psali na našem portále např. v souvislosti s úspěšným
provozem
v Kodani
nebo s
ambicemi na komerčních trzích, se naši čtenáři mohou nyní seznámit s
výzkumným prototypem vodíkového automobilu od německého koncernu
Volkswagen. Pod názvem Golf SportWagen HyMotion měl premiéru v
listopadu 2014 na LA Auto Show v americkém Los
Angeles. 
13.11.2014
V prosinci 2014 začne v Japonsku očekávaný prodej
palivočlánkového sedanu Toyota, pravděpodobně pod obchodní značkou
„Mirai“ (japonsky „budoucnost“). Toyota plánuje roční výrobu 700 těchto
vozů, celková poptávka je odhadována kolem tisíce. První vozy budou
určeny především vládním představitelům, ale cca 20 vozů měsíčně by
mělo být nabídnuto také široké veřejnosti. 
18.8.2014 Vodíkové plnicí stanice pro palivočlánková vozidla byly
až dosud, s ohledem na zavádění této dopravy formou individuálních
projektů, záležitostí kusové výroby podle potřeby konkrétního projektu.
V červenci 2014 nastal v tomto směru průlom: Německá společnost Linde
Group otevřela ve Vídni první továrnu na malosériovou výrobu vodíkových
plnicích stanic. 
15.8.2014
Transport & Environment, evropská nezávislá
nezisková organizace, podporující politiku trvale udržitelné dopravy v
zemích EU i v globálním měřítku, zveřejnila v červenci 2014 průběžnou
zprávu o elektrických vozidlech v roce 2013, plným názvem „Electric
Vehicles in 2013: A Progress Report“. Tato zpráva mj. ukazuje významný
nárůst prodeje elektromobilů 
28.7.2014
Japonský automobilový výrobce představil světu v
červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota
FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky
palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o konceptu
palivočlánkových vozů Toyota jsme na našem
portále psali již v říjnu loňského roku – zde). 
22.7.2014
Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové
vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí
stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER.
Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek 
19.1.2013 Osobní
automobil Hyundai ix35 poháněný palivovým
článkem, oceněný na bruselském autosalónu 2013, půjde v lednu 2013 do
sériové výroby. Vůz bude vyráběn v jihokorejském závodě Ulsam. 

|