Automatické elektrické minibusy na La Défense: další
pařížský projekt autonomních vozidel
25.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění
autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává
bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi
nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense.
Vozidlem je v tomto případě automatický elektrický
minibus od francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu
ve švýcarském Sionu. Elektrobus
je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální
rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus
je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují
vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.
Projekt je partnerstvím mezi výrobcem Navya, dopravní
společností Keolis, pařížským organizátorem veřejné dopravy
Ile-de-France Mobilités a veřejnou organizací DEFACTO, odpovědnou za
rozvoj čtvrti La Défense.
Přeprava autonomními minibusy v rámci tohoto projektu je
pro cestující zdarma a je sedm dní v týdnu provozována na třech trasách
v hlavních částech La Défense, kde se denně pohybuje na půl miliónu
návštěvníků a zahrnujících i pěší zóny. Všechny trasy začínají u
Velkého oblouku na La Défense a rozbíhají se směrem na Quartier Valmy,
Faubourg de l’Arche a věž Technip FMC o pracovních dnech nebo k
Cheminée de Moretti o víkendech. Minibusy vyjíždějí na trasu ve
špičkových časech během týdne každých 10 minut, o víkendech každých 20
minut. Provozní rychlost minibusu na trase je cca 24 km/h s ohledem na
charakter obsluhovaných tras. ![](obrazky/62-Paris2.jpg)
Prozatím se předpokládá šestiměsíční zkušební provoz.
Během prvních tří měsíců bude v minibusech přítomná obsluha. V další
fázi projektu bude provoz již plně bezobslužný.
Cílem projektu je přispívat ke strategii Paříže v
oblasti rozvoje čisté městské mobility prostřednictvím inovativních
technických řešení.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Navya Technology
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
20.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako
o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní
automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou
stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy
vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva
UITP k
této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské
projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly
dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive ![](../sablona/vice3.gif)
13.4.2017 V
dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway
do
další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po
Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt
GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research
Laboratory. ![](../sablona/vice3.gif)
4.4.2017 V poslední
březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a
jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této
akce. ![](../sablona/vice3.gif)
27.3.2017 Jako
doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. ![](../sablona/vice3.gif)
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. ![](../sablona/vice3.gif)
19.10.2016 Lidar je
akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. ![](../sablona/vice3.gif)
29.8.2016 Projekty
zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2
v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského
projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. ![](../sablona/vice3.gif)
5.8.2016
Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste
rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň
houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z
nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům
chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba
nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné
dopravě. ![](../sablona/vice3.gif)
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|