Projekt GATEway: autonomní vozidlo v Greenwichi
zahájilo provoz s cestujícími
13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway do
další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po
Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. 
Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna (zkratka GATE zde znamená „Greenwich Automated
Transport Environment“) a je řízen organizací Transport Research
Laboratory. Cílem tohoto projektu s celkovým rozpočtem 8 mil. liber
není pouze testování příslušných technologií pro vozidla a
infrastrukturu. Jeho důležitou součástí je také sledování, jak se
veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na
veřejných komunikacích a důvěřovat jim.
Vozidlo pro projekt GATEway vychází z čtyřmístných
automatických vozidel UltraPOD, které několik let úspěšně fungují na
terminálu 5 londýnského letiště Heathrow. V rámci zkušebního provozu
jezdí po Greenwichi prototypové vozidlo, odvozené z tohoto dopravního
systému. Vozidlo vyvinuly britské společnosti Westfield Sportscars,
Heathrow Enterprises a Oxbotica. Je přezdíváno „Harry“ podle
greenwichského technika Johna Harrisona, který v 18. století vyvinul
námořní chronometr pro určení přesné navigace a ustanovil Greenwich
jako její základní referenční bod.
Pro svůj pohyb po městě má „Harry“ v paměti 3D mapu
prostředí, v němž se pohybují. Takovéto mapy jsou vytvářeny vozidly s
řidičem, která snímají okolí a sbírají data ze stejného senzorového
vybavení, jako mají automatická vozidla. V takto zmapovaném prostředí
se pak vozidlo pomocí senzorů naviguje po vytčené trase. K vozidlovým
technologiím tedy patří především palubní kamerové a laserové senzory
sloužící pro vlastní lokalizaci na mapě, pro vnímání a sledování
dynamických překážek a pro plánování bezpečné trasy k cíli. Při své
navigaci není vozidlo závislé na určení polohy podle GPS. Celá navigace
probíhá pomocí software zvaného Selenium od výše zmíněné firmy
Oxbotica.
Předpokládá se denní provoz tohoto minibusu po dobu cca
8 hodin průměrnou rychlostí 16 km/h. Během celodenního provozu zároveň
vozidlo nasbírá celkem 4 terabyty dat, což odpovídá zhruba 2 tisícům
hodin filmového záznamu nebo 1,2 miliónu fotografií.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
GATEway Project
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
14.2.2017 Jedním z úkolů britského projektu autonomních vozidel
GATEway je
sledovat, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
byl proto experiment, jehož cílem bylo určit, zda a jak se budou řidiči
v běžném městském provozu chovat k autonomním vozidlům bez řidiče.
Souhrnnou zprávu o tomto experimentu zveřejnila Transport Research
Laboratory (TRL), která projekt GATEway řídí, začátkem února 2017. 
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.

20.1.2017
Automatická vozidla bez řidiče ve
městech, pro něž se vžil název „autonomní
vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů. Podle
zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP)
zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles:
a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla
potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve
městech při zachování potřebného uživatelského komfortu. 
10.1.2017 Ačkoli provoz
automatických elektrických minibusů bez
řidiče je stále ve stadiu demonstračních projektů ověřujících používané
technologie a další, právní, ekonomické a psychologické aspekty
takovýchto systémů pro budoucí využití, konkrétní technologie používané
pro jejich navigaci mohou přinášet užitek v běžném životě již nyní.
Názorně to ukázal na začátku ledna 2017 britský projekt GATEway,
v jehož rámci byl
vyzkoušen autonomní provoz osobního automobilu bez zásahu řidiče při
parkování pro potřebu handicapovaných lidí odkázaných na invalidní
vozík. 
29.11.2016 Na
workshopu k problematice smart city, organizovaném
norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se
zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém
inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v
jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém
inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé
„chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli
příslušných technologií. 
16.11.2016 Nejstarším
provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické
minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. 
7.11.2016 Jak ukazují
dosavadní zkušební projekty, pro automatické
řízení automobilů dnes již existují vhodné technologie, ať již
jde o radary nebo kamerová zařízení a související software, který
dokáže data z těchto senzorů vyhodnocovat a interpretovat pro potřebu
ovládání vozidla. Hlavní doménou jejich zkušebního využití však
prozatím zůstávají dálnice, resp. víceproudé silnice. Výzvou, a to
stále naléhavější, zůstává bezpečnost a efektivnost individuální
dopravy v městském provozu. 
19.10.2016 Lidar je
akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. 
29.8.2016 Projekty
zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2
v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského
projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. 
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se
dnes
pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme
také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by
tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z
hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým
obyvatelům měst? 

|