Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Projekt GATEway: autonomní vozidlo v Greenwichi zahájilo provoz s cestujícími13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna (zkratka GATE zde znamená „Greenwich Automated Transport Environment“) a je řízen organizací Transport Research Laboratory. Cílem tohoto projektu s celkovým rozpočtem 8 mil. liber není pouze testování příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu. Jeho důležitou součástí je také sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Vozidlo pro projekt GATEway vychází z čtyřmístných automatických vozidel UltraPOD, které několik let úspěšně fungují na terminálu 5 londýnského letiště Heathrow. V rámci zkušebního provozu jezdí po Greenwichi prototypové vozidlo, odvozené z tohoto dopravního systému. Vozidlo vyvinuly britské společnosti Westfield Sportscars, Heathrow Enterprises a Oxbotica. Je přezdíváno „Harry“ podle greenwichského technika Johna Harrisona, který v 18. století vyvinul námořní chronometr pro určení přesné navigace a ustanovil Greenwich jako její základní referenční bod. Pro svůj pohyb po městě má „Harry“ v paměti 3D mapu prostředí, v němž se pohybují. Takovéto mapy jsou vytvářeny vozidly s řidičem, která snímají okolí a sbírají data ze stejného senzorového vybavení, jako mají automatická vozidla. V takto zmapovaném prostředí se pak vozidlo pomocí senzorů naviguje po vytčené trase. K vozidlovým technologiím tedy patří především palubní kamerové a laserové senzory sloužící pro vlastní lokalizaci na mapě, pro vnímání a sledování dynamických překážek a pro plánování bezpečné trasy k cíli. Při své navigaci není vozidlo závislé na určení polohy podle GPS. Celá navigace probíhá pomocí software zvaného Selenium od výše zmíněné firmy Oxbotica. Předpokládá se denní provoz tohoto minibusu po dobu cca 8 hodin průměrnou rychlostí 16 km/h. Během celodenního provozu zároveň vozidlo nasbírá celkem 4 terabyty dat, což odpovídá zhruba 2 tisícům hodin filmového záznamu nebo 1,2 miliónu fotografií. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © GATEway Project Další informace zde a také zde Přečtěte si také:Projekt GATEway: budou řidiči reagovat jinak na autonomní vozidla než na vozidla s řidičem?14.2.2017 Jedním z úkolů britského projektu autonomních vozidel GATEway je sledovat, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí byl proto experiment, jehož cílem bylo určit, zda a jak se budou řidiči v běžném městském provozu chovat k autonomním vozidlům bez řidiče. Souhrnnou zprávu o tomto experimentu zveřejnila Transport Research Laboratory (TRL), která projekt GATEway řídí, začátkem února 2017. Byli jsme přitom: ve Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky. Zpráva UITP: autonomní vozidla mají šanci změnit strukturu městské mobility20.1.2017 Automatická vozidla bez řidiče ve městech, pro něž se vžil název „autonomní vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů. Podle zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles: a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve městech při zachování potřebného uživatelského komfortu. Technologie pro automatické minibusy může pomoci také handicapovaným řidičům10.1.2017 Ačkoli provoz automatických elektrických minibusů bez řidiče je stále ve stadiu demonstračních projektů ověřujících používané technologie a další, právní, ekonomické a psychologické aspekty takovýchto systémů pro budoucí využití, konkrétní technologie používané pro jejich navigaci mohou přinášet užitek v běžném životě již nyní. Názorně to ukázal na začátku ledna 2017 britský projekt GATEway, v jehož rámci byl vyzkoušen autonomní provoz osobního automobilu bez zásahu řidiče při parkování pro potřebu handicapovaných lidí odkázaných na invalidní vozík. Město Stavanger: chytrý svoz komunálního odpadu nejsou jen „chytré“ koše ve městě29.11.2016 Na workshopu k problematice smart city, organizovaném norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé „chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli příslušných technologií. ParkShuttle: nejstarší systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny nové technologie. Projekt MAVEN: pomůže automatizace silničních vozidel v chytrých městech?7.11.2016 Jak ukazují dosavadní zkušební projekty, pro automatické řízení automobilů dnes již existují vhodné technologie, ať již jde o radary nebo kamerová zařízení a související software, který dokáže data z těchto senzorů vyhodnocovat a interpretovat pro potřebu ovládání vozidla. Hlavní doménou jejich zkušebního využití však prozatím zůstávají dálnice, resp. víceproudé silnice. Výzvou, a to stále naléhavější, zůstává bezpečnost a efektivnost individuální dopravy v městském provozu. Projekt GATEway: Lidar mapuje ulice pro automatický minibus19.10.2016 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto přístroje probíhá nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v rámci britského projektu GATEway. Projekt SOHJOA: automatické minibusy začaly zkušební provoz v Helsinkách29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu a nedávném představení londýnského projektu GATEway byl v polovině srpna 2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. Chytré technologie a chytrá města – revoluce nebo jen revoluční hesla?12.8.2016 Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se dnes pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým obyvatelům měst? |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|