Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a čisté MHD

28.10.2013 Na internetových stránkách evropského projektu TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg (Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko) a Szeged (Maďarsko).

Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech a dávají jim přednost před autobusy se spalovacími motory, zejména v městských centrech. Na fungování kvalitní, tiché a bezemisní elektrické MHD pak města staví svoji politiku omezování vjezdu do historických center pro osobní automobily. Zároveň vidí i možnosti dalšího technického rozvoje trolejbusů. Finanční zátěž plynoucí z infrastruktury je pro ně vyvážena ekologickými přínosy i energetickými úsporami včetně rekuperace elektřiny při brzdění.

Evropský projekt TROLLEY s celkovým rozpočtem 3,3 mil. € oficiálně probíhal v období od února 2010 do ledna 2013, jeho osvětová činnost však stále pokračuje a jeho výstupy jsou k dispozici široké veřejnosti. Projekt je zaměřen na propagaci a rozvoj trolejbusové dopravy ve městech středoevropských zemí EU. Kromě uvedených městských dopravců má projekt i další partnery, jak je patrno z obrázku.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto: Cegelec

Obrázek: stránky projektu Trolley

Video s českými titulky lze otevřít zde

 Přečtěte si také:

Projekt CityMobil2: automatické autobusy bez řidiče

21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v rámci evropského projektu CityMobil2.  


Renesance trolejbusů v Leedsu

11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře, v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení: Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911, ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly trolejbusy zrušeny. 


TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a čisté MHD

28.10.2013 Na internetových stránkách evropského projektu TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg (Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko) a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech  


Trojité staticko-dynamické dobíjení elektrobusu pro Malagu

14.10.2013 Revoluční způsob dobíjení elektrobusů si vytkl za cíl španělský projekt Victoria, který na začátku září 2013 představila španělská energetická společnost Endesa, člen skupiny Enel, spolu s projektovým konsorciem tvořeným čtyřmi dalšími průmyslovými společnostmi a třemi výzkumnými organizacemi. Cílem projektu je prodloužit dojezdovou vzdálenost elektrobusu na dvojnásobek bez vlivu na jeho provozní režim a zefektivnit jeho provoz. 

 


Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích

12.9.2013 Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 


Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. 


Síť nového metra bez strojvedoucích v Rijádu

7.8.2013 Rozvojová agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července 2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca 408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší infrastrukturní projekty na světě.


Innovia Monorail 300: automatický monorail pro MHD

14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 – monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu, nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 

 


Linka 1 metra Kunming: další CBTC na asijském kontinentu

27.5.2013 První úsek linky 1 metra v Kunmingu na jihovýchodě Číny (3,2 mil. obyvatel) byl otevřen 20. května 2013 pro zkušební provoz s cestujícími. Linka je v první etapě dlouhá 22,1 km a má 12 stanic. Je vedena na vyvýšených konstrukcích a pod zemí. Pro zabezpečení jízdy vlaků slouží systém CBTC Urbalis od společnosti Alstom 


YongIn EverLine LRT: rychlodráha bez strojvedoucích v Jižní Koreji

30.4.2013 Bezobslužná městská rychlodráha YongIn EverLine LRT byla 26. dubna 2013 slavnostně uvedena do provozu v jihokorejském městě Yongin. Tato rychlodráha používá dopravní technologii Bombardier Innovia ART 200 s lineárními indukčními motory a zabezpečovacím zařízením CBTC typu Bombardier CityFlo 650. 

 


Projekt TriHyBus: český vodíkový autobus opět vyjede na linku

27.4.2013 V článku Vodíková e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně sledovat jeho chování v městském provozu. 


PHX Sky Train: Další CBTC na letišti

10.4.2013 Na letišti Phoenix Sky Harbor International Airport v Phoenixu, Arizona (USA) byl 8. dubna 2013 slavnostně uveden do provozu systém bezobslužných vlaků (tzv. APM – Automated People Mover) typu Innovia APM 200 od společnosti Bombardier, pod obchodním názvem PHX Sky Train. Tento systém je od výrobce vybaven zabezpečovací technologií CBTC typu Bombardier CITYFLO 650. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services