Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Renesance trolejbusů v Leedsu11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře, v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení: Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911, ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly trolejbusy zrušeny. Město Leeds předložilo britské vládě návrh na výstavbu nové 15km trolejbusové tratě a ta začátkem prosince 2013 potvrdila finanční spoluúčast na tomto projektu s názvem Leeds NGT (New Generation Transport). Plánovaný rozpočet projektu 250 mil. liber (cca 8,2 mld. Kč) tak bude financován společně městem (cca 30 %) a britským ministerstvem dopravy (cca 70 %). Předpokládá se provoz velkokapacitních trolejbusů s bateriovými prodlužovači dojezdu. Trať by měla být částečně segregovaná a částečně smíšená s ostatním pouličním provozem v centru města. Jako hlavní výhody trolejbusů jsou vnímány především jejich ekologický provoz oproti dieselovým autobusům a zároveň srovnatelná kapacita, vyšší flexibilita a menší investiční náklady v porovnání s tramvajemi. Dalším předpokládaným socioekonomickým přínosem projektu je vznik čtyř tisíc nových pracovních míst, která tak významně posílí regionální ekonomiku. redakce Proelektrotechniky.cz Obrázek © tbus.org.uk Přečtěte si také:Projekt CityMobil2: automatické autobusy bez řidiče21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v rámci evropského projektu CityMobil2. Projekt TROLLEY: nové publikace o zásobnících energie2.12.2013 Na internetových stránkách projektu TROLLEY, o němž jsme psali například v článku TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a čisté MHD, jsou nyní volně ke stažení nové zajímavé publikace týkající se energetických zásobníků pro trolejbusy a městské lehké železnice pro mobilní i stacionární režim. TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a čisté MHD28.10.2013 Na internetových stránkách evropského projektu TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg (Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko) a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech Trojité staticko-dynamické dobíjení elektrobusu pro Malagu14.10.2013 Revoluční způsob dobíjení elektrobusů si vytkl za cíl španělský projekt Victoria, který na začátku září 2013 představila španělská energetická společnost Endesa, člen skupiny Enel, spolu s projektovým konsorciem tvořeným čtyřmi dalšími průmyslovými společnostmi a třemi výzkumnými organizacemi. Cílem projektu je prodloužit dojezdovou vzdálenost elektrobusu na dvojnásobek bez vlivu na jeho provozní režim a zefektivnit jeho provoz. Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích12.9.2013 Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. Síť nového metra bez strojvedoucích v Rijádu7.8.2013 Rozvojová agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července 2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca 408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší infrastrukturní projekty na světě. Innovia Monorail 300: automatický monorail pro MHD14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 – monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu, nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu uděleno ocenění „Intermodální inovace“
Linka 1 metra Kunming: další CBTC na asijském kontinentu27.5.2013 První úsek linky 1 metra v Kunmingu na jihovýchodě Číny (3,2 mil. obyvatel) byl otevřen 20. května 2013 pro zkušební provoz s cestujícími. Linka je v první etapě dlouhá 22,1 km a má 12 stanic. Je vedena na vyvýšených konstrukcích a pod zemí. Pro zabezpečení jízdy vlaků slouží systém CBTC Urbalis od společnosti Alstom YongIn EverLine LRT: rychlodráha bez strojvedoucích v Jižní Koreji30.4.2013 Bezobslužná městská rychlodráha YongIn EverLine LRT byla 26. dubna 2013 slavnostně uvedena do provozu v jihokorejském městě Yongin. Tato rychlodráha používá dopravní technologii Bombardier Innovia ART 200 s lineárními indukčními motory a zabezpečovacím zařízením CBTC typu Bombardier CityFlo 650.
Projekt TriHyBus: český vodíkový autobus opět vyjede na linku27.4.2013 V článku Vodíková e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně sledovat jeho chování v městském provozu. PHX Sky Train: Další CBTC na letišti10.4.2013 Na letišti Phoenix Sky Harbor International Airport v Phoenixu, Arizona (USA) byl 8. dubna 2013 slavnostně uveden do provozu systém bezobslužných vlaků (tzv. APM – Automated People Mover) typu Innovia APM 200 od společnosti Bombardier, pod obchodním názvem PHX Sky Train. Tento systém je od výrobce vybaven zabezpečovací technologií CBTC typu Bombardier CITYFLO 650. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|