Renesance trolejbusů v Leedsu
11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy
ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře,
v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení:
Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911,
ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly
trolejbusy zrušeny.
Město Leeds předložilo britské vládě návrh na výstavbu
nové 15km trolejbusové tratě a ta začátkem prosince 2013 potvrdila
finanční spoluúčast na tomto projektu s názvem Leeds NGT (New
Generation Transport). Plánovaný rozpočet projektu 250 mil. liber (cca
8,2 mld. Kč) tak bude financován společně městem (cca 30 %) a britským
ministerstvem dopravy (cca 70 %).
Předpokládá se provoz velkokapacitních trolejbusů s
bateriovými prodlužovači dojezdu. Trať by měla být částečně segregovaná
a částečně smíšená s ostatním pouličním provozem v centru města.
Jako hlavní výhody trolejbusů jsou vnímány především
jejich ekologický provoz oproti dieselovým autobusům a zároveň
srovnatelná kapacita, vyšší flexibilita a menší investiční náklady v
porovnání s tramvajemi. Dalším předpokládaným socioekonomickým přínosem
projektu je vznik čtyř tisíc nových pracovních míst, která tak významně
posílí regionální ekonomiku.
redakce Proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
tbus.org.uk
Další informace zde Přečtěte si také:
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
2.12.2013 Na internetových stránkách projektu TROLLEY, o němž jsme
psali například v článku TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a
čisté MHD, jsou nyní volně ke stažení nové zajímavé publikace týkající
se energetických zásobníků pro trolejbusy a městské lehké železnice pro
mobilní i stacionární režim. 
28.10.2013
Na internetových stránkách evropského projektu
TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými
titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a
městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg
(Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko)
a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují
trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech
14.10.2013 Revoluční způsob dobíjení elektrobusů si vytkl za cíl
španělský projekt Victoria, který na začátku září 2013 představila
španělská energetická společnost Endesa, člen skupiny Enel, spolu s
projektovým konsorciem tvořeným čtyřmi dalšími průmyslovými
společnostmi a třemi výzkumnými organizacemi. Cílem projektu je
prodloužit dojezdovou vzdálenost elektrobusu na dvojnásobek bez vlivu
na jeho provozní režim a zefektivnit jeho provoz. 
12.9.2013
Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu
premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na
světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší
výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá
zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která
schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
7.8.2013 Rozvojová
agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července
2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující
systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové
délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na
nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré
stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca
408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší
infrastrukturní projekty na světě. 
14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské
hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 –
monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu,
nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém
kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu
uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 
27.5.2013
První úsek linky 1 metra v Kunmingu na jihovýchodě
Číny (3,2 mil. obyvatel) byl otevřen 20. května 2013 pro zkušební
provoz s cestujícími. Linka je v první etapě dlouhá 22,1 km a má 12
stanic. Je vedena na vyvýšených konstrukcích a pod zemí. Pro
zabezpečení jízdy vlaků slouží systém CBTC Urbalis od společnosti
Alstom 
30.4.2013 Bezobslužná městská rychlodráha YongIn EverLine LRT byla
26. dubna 2013 slavnostně uvedena do provozu v jihokorejském městě
Yongin. Tato rychlodráha používá dopravní technologii Bombardier
Innovia ART 200 s lineárními indukčními motory a zabezpečovacím
zařízením CBTC typu Bombardier CityFlo 650. 
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. 
10.4.2013
Na letišti Phoenix Sky Harbor International Airport
v Phoenixu, Arizona (USA) byl 8. dubna 2013 slavnostně uveden do
provozu systém bezobslužných vlaků (tzv. APM – Automated People Mover)
typu Innovia APM 200 od společnosti Bombardier, pod obchodním názvem
PHX Sky Train. Tento systém je od výrobce vybaven zabezpečovací
technologií CBTC typu Bombardier CITYFLO 650. 

|