Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Batteries 2020: Španělský projekt využití baterií z elektromobilů8.11.2013 Baterie v elektromobilech zpravidla mívají životnost kolem pěti let, dokud jejich kapacita neklesne na cca 70–80 %. Následně jsou vyřazovány z provozu, protože jejich hmotnost ve vztahu k množství uchovávané energie je již příliš velká. Jak ale potvrzují například poznatky získané při zpracování studie „E-mobilita v MHD“, lze poté baterie dlouho využívat ve stacionárním režimu jako zásobníky energie, zejména v souvislosti s výrobou elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Zatímco tedy populární představa „mobilních zásobníků“ elektřiny přímo na vozidlech je prozatím v praxi nepříliš reálná s ohledem na citlivost baterií na opakované nabíjení a vybíjení, jejich následné stacionární využití může být v praxi zajímavé a efektivní. Možnostmi tohoto využití a návrhem optimální evropské strategie v této oblasti se nyní zabývá španělský projekt Batteries 2020, který byl zahájen v září 2013. Projekt je realizován pod vedením baskického výzkumného centra IK4-IKERLAN specializovaného na inovace a vývoj mechanických a energetických zařízení. Mezi další partnery projektu patří například Univerzita v Aachenu (Německo) nebo automobilka Fiat. Rozpočet projektu je 8 mil. € a je spolufinancován ze zdrojů EU pod 7. rámcovým programem. Jde o první evropský projekt tohoto druhu. Projekt Batteries 2020 zkoumá stacionární využití baterií pro elektřinu z obnovitelných zdrojů v průmyslu i v domácnostech. V této souvislosti sleduje mj. faktory, které ovlivňují jejich životnost, a parametry, které umožní jejich co nejefektivnější využití ve stacionárním režimu. Jeho dalším cílem je zlepšení vlastností baterií pro mobilní aplikace s cílem zvětšit jejich hustotu energie o 30–40 %. Konkrétním výstupem projektu má být baterie nového typu pro komerční využití, jejíž prototyp by měl být představen v roce 2016. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto: archiv redakce Další informace zde Přečtěte si také:Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Superkapacitory šetří 20 % energie v soulském metru6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. Grafenové superkapacitory: zásobník energie pro e-mobilitu budoucnosti?23.1.2014 Jak je zřejmé z článků, které průběžně publikujeme v naší rubrice Elektromobilita, rozvoj elektrických vozidel nezávislých na pevné trakční infrastruktuře je prozatím omezen energetickou kapacitou trakčních baterií a jejich životností. S převratnou novinkou přišel koncem loňského roku tým vědců z korejského Gwangju Institute of Science and Technology: využití grafenového superkapacitoru jako zdroje energie pro elektrická vozidla. Grafenový katalyzátor: nový směr vývoje nízkonákladových palivových článků11.6.2013 Grafen je forma uhlíku strukturou podobná grafitu, která představuje nejpevnější známý materiál na světě. Výzkumný tým z USA a Jižní Koreje na začátku června 2013 oznámil odborné veřejnosti, že podle provedených pokusů by tento materiál mohl nahradit drahou platinu jako katalyzátor v palivových článcích tak, aby byly levnější a zároveň účinnější. Výrobci automobilů: společné palivové články30.1.2013 Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným produktem. Projekt eNtrop pro standardizaci nabíjení elektromobilů29.1.2013 Jedním ze základních problémů, které je třeba vyřešit, aby se elektromobily mohly rozšířit do každodenní praxe, je standardizace nabíjecích prostředků, tedy rozhraní a řídicích systémů pro nabíjení. Dnes je dobíjení většiny elektromobilů omezeno na určitý počet nabíjecích stanic daného výrobce, kde lze nastavit konkrétní provozně technické a cenové parametry dobíjení. Alpha-Laion: Společný projekt pro velkokapacitní trakční baterie24.1.2013 Jedním z klíčových problémů elektromobility jsou dostatečně kapacitní baterie. Neobejdou se bez nich nejen „standardní“ elektromobily, ale i nejrůznější hybridní pohony včetně vozidel používajících palivové články. V Německu proto v polovině ledna 2013 odstartoval tříletý projekt Alpha-Laion, zaměřený na vývoj vysokokapacitní trakční baterie. ...-> Elektromechanický setrvačník: netradiční ukládání energie22.1.2013 Při brzdění vozidla se přebytečná pohybová energie zpravidla přemění na tepelnou a ta se bez užitku rozptýlí do prostoru. Některá elektrická vozidla umožňují rekuperaci, tzn. přeměnu mechanické energie zpět na elektrickou a její vracení do trakčního vedení, případně do baterií. ...->
Nápověda k článkům 4Víte, jak funguje baterie?8.3.2013 S bateriemi se setkáváme na každém kroku, v nejrůznějších velikostech a s nejrůznějším účelem použití – od pohonu náramkových hodinek po pohon elektromobilu nebo lodě. Právě v naší rubrice Elektromobilita se o nich často pojednává jako o zdrojích elektrické energie, vedle palivových článků, o nichž pojednávají „Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) č. 2 v této rubrice. Bude proto užitečné si připomenout, jak baterie fungují, a stručně ukázat výhody a nevýhody některých typů, o nichž se často hovoří. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|