Batteries 2020: Španělský projekt využití baterií z
elektromobilů
8.11.2013
Baterie v elektromobilech zpravidla mívají životnost
kolem pěti let, dokud jejich kapacita neklesne na cca 70–80 %. Následně
jsou vyřazovány z provozu, protože jejich hmotnost ve vztahu k množství
uchovávané energie je již příliš velká. Jak ale potvrzují například
poznatky získané při zpracování studie „E-mobilita v MHD“,
lze poté baterie dlouho využívat ve stacionárním režimu jako zásobníky
energie, zejména v souvislosti s výrobou elektrické energie z
obnovitelných zdrojů. Zatímco tedy populární představa „mobilních
zásobníků“ elektřiny přímo na vozidlech je prozatím v praxi nepříliš
reálná s ohledem na citlivost baterií na opakované nabíjení a vybíjení,
jejich následné stacionární využití může být v praxi zajímavé a
efektivní.
Možnostmi tohoto využití a návrhem optimální evropské
strategie v této oblasti se nyní zabývá španělský projekt Batteries
2020, který byl zahájen v září 2013. Projekt je realizován pod vedením
baskického výzkumného centra IK4-IKERLAN specializovaného na inovace a
vývoj mechanických a energetických zařízení. Mezi další partnery
projektu patří například Univerzita v Aachenu (Německo) nebo
automobilka Fiat. Rozpočet projektu je 8 mil. € a je spolufinancován ze
zdrojů EU pod 7. rámcovým programem. Jde o první evropský projekt
tohoto druhu.
Projekt Batteries 2020 zkoumá stacionární využití
baterií pro elektřinu z obnovitelných zdrojů v průmyslu i v
domácnostech. V této souvislosti sleduje mj. faktory, které ovlivňují
jejich životnost, a parametry, které umožní jejich co nejefektivnější
využití ve stacionárním režimu. Jeho dalším cílem je zlepšení
vlastností baterií pro mobilní aplikace s cílem zvětšit jejich hustotu
energie o 30–40 %.
Konkrétním výstupem projektu má být baterie nového typu
pro komerční využití, jejíž prototyp by měl být představen v roce 2016.
redakce Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce
Další informace zde Přečtěte si také:
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. ![](../sablona/vice3.gif)
6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. ![](../sablona/vice3.gif)
23.1.2014 Jak je zřejmé z článků, které průběžně publikujeme v
naší rubrice Elektromobilita, rozvoj elektrických vozidel nezávislých
na pevné trakční infrastruktuře je
prozatím omezen energetickou kapacitou trakčních baterií a jejich
životností. S převratnou
novinkou přišel koncem loňského roku tým vědců z korejského Gwangju
Institute of Science and Technology: využití grafenového superkapacitoru jako zdroje energie pro
elektrická vozidla.
11.6.2013
Grafen je forma uhlíku strukturou podobná grafitu,
která představuje nejpevnější známý materiál na světě. Výzkumný tým z
USA a Jižní Koreje na začátku června 2013 oznámil odborné veřejnosti,
že podle provedených pokusů by tento materiál mohl nahradit drahou
platinu jako katalyzátor v palivových článcích tak, aby byly levnější a
zároveň účinnější. ![](../sablona/vice3.gif)
30.1.2013 Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným
dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji
automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu
na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon
by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným
produktem. ![](../sablona/vice3.gif)
29.1.2013 Jedním
ze základních problémů, které je třeba vyřešit, aby se elektromobily
mohly rozšířit do každodenní praxe, je standardizace nabíjecích
prostředků, tedy rozhraní a řídicích systémů pro nabíjení. Dnes je
dobíjení většiny elektromobilů omezeno na určitý počet nabíjecích
stanic daného výrobce, kde lze nastavit konkrétní provozně technické a
cenové parametry dobíjení.
24.1.2013 Jedním z
klíčových problémů elektromobility
jsou dostatečně kapacitní baterie. Neobejdou se bez nich nejen
„standardní“ elektromobily, ale i nejrůznější hybridní pohony včetně
vozidel používajících palivové články. V Německu proto v polovině ledna
2013 odstartoval tříletý projekt Alpha-Laion, zaměřený na vývoj
vysokokapacitní trakční baterie. ...->
22.1.2013 Při
brzdění vozidla se přebytečná pohybová
energie zpravidla přemění na tepelnou a ta se bez užitku rozptýlí do
prostoru. Některá elektrická vozidla umožňují rekuperaci, tzn. přeměnu
mechanické energie zpět na elektrickou a její vracení do trakčního
vedení, případně do baterií. ...->
Nápověda k článkům 4
8.3.2013 S
bateriemi se setkáváme na každém kroku, v
nejrůznějších velikostech a s nejrůznějším účelem použití – od pohonu
náramkových hodinek po pohon elektromobilu nebo lodě. Právě v naší
rubrice Elektromobilita se o nich často pojednává jako o zdrojích
elektrické energie, vedle palivových článků, o nichž pojednávají
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) č. 2 v této rubrice. Bude
proto
užitečné si připomenout, jak baterie fungují, a stručně ukázat výhody a
nevýhody některých typů, o nichž se často hovoří. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|