|
Projekt ZeEUS o financování elektrobusů v Evropě:
roztříštěné zdroje, podpora výzkumu nepomůže bez podpory investic
19.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než
srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst
také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech
není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu
provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na
celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu
ušetřené externality a s nimi i související socioekonomické výdaje.
Nicméně to, co nakonec rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní
peněžní toky pro dopravce a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické
autobusy v městské dopravě se proto až na výjimky neobejdou bez nějaké
formy finanční podpory z veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva
evropského projektu ZeEUS zveřejněná v
září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a nesourodé.
Zpráva s názvem „Analysis of Existing Legislation and
Funding Applicable to Urban Electric Buses“, tedy Analýza stávající
legislativy a financování využitelných pro městské elektrické autobusy“
byla publikována jako jeden z výstupů zmíněného projektu ZeEUS pod
zastřešením Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP). Zpráva kromě
jiného analyzuje zdroje a nástroje pro financování projektů
elektrických autobusů na úrovni EU a dále jako příklady na národních a
regionálních úrovních ve Francii, Německu, Itálii, Polsku, Španělsku,
Švédsku a Velké Británii. Z této zprávy dále vybíráme některé zajímavé
poznatky.
Zpráva identifikovala na úrovni EU celkem 14 různých
finančních nástrojů, tak či onak relevantních k podpoře elektrických
autobusů. Z nich jedenáct nabízí granty, tedy nevratné dotace, nebo
kombinaci grantů a půjček, zbývající tři pouze půjčky. Mezi jedenácti
jmenovanými grantovými nástroji jsou jmenovány i Fond soudržnosti a
Evropský fond regionálního rozvoje, z jehož zdrojů je spolufinancován
mj. náš Integrovaný regionální operační program (IROP), podporující
investice do bezemisní MHD.
Bližší rozbor těchto finančních nástrojů ukazuje, že
významnou míru spolufinancování elektrických autobusů pro rutinní
provoz v MHD nabízejí z grantových nástrojů prakticky pouze zmíněny
Fond soudržnosti a Evropský fond regionálního rozvoje, určené pro méně
rozvinuté země EU. Z dosavadních informací je však zřejmé, že s těmito
štědrými zdroji lze v ČR po roce 2020 počítat v dosavadní míře jen
stěží.
Ostatní grantové nástroje na úrovni EU se soustřeďují
především do oblasti technické pomoci, výzkumu a vývoje nebo
demonstračních provozů. Jejich příspěvek na investice v bezemisní
veřejné dopravě je zpravidla malý, s množstvím omezení, nebo se
dosavadní výzvy nevztahují na oblast mobility. Výjimku tvoří CEF –
Connecting Europe Facility (viz prezentace ČEZ na konferenci Efektivní
elektromobilita v organizacích II) , který je však
zaměřen na financování infrastruktury pro elektromobilitu při hlavních
evropských tazích, a proto je méně relevantní pro vnitroměstskou
dopravu.
Z nástrojů nabízejících zvýhodněné půjčky pro bezemisní
městskou dopravu lze jmenovat zejména úvěry od Evropské investiční
banky. Jeden z nich byl využit například pro financování trolejbusů s
palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu v lotyšské Rize.
Na sledovaných národních úrovních se rovněž vyskytují
zvýhodněné půjčky, převládají však dotace. Struktura a podmínky
jednotlivých finančních nástrojů jsou zde velmi rozmanité. Dotace se
zaměřují především na spolufinancování pilotních projektů a na
financování rozdílů mezi investičními náklady bezemisních vozidel
včetně infrastruktury a srovnatelných emisních vozidel, případně fixní
finanční pobídky pro jejich pořízení. Ve Velké Británii je k dispozici
i finanční nástroj, který přispívá na provoz nízkoemisních autobusů nad
rámec standardních provozních dotací do veřejné dopravy.
Zpráva ZeEUS upozorňuje, že dotace orientované především
na výzkum v oblasti elektrických autobusů musí být následovány
investičním dotacemi na jejich pořízení, jinak výsledky výzkumu – tedy
nové, lepší elektrobusy – najdou těžko uplatnění v provozní praxi.
Zpráva zároveň upozorňuje na omezení EU v oblasti
veřejné podpory investic podle Obecného nařízení o blokových výjimkách
(GBER), která stanoví maximální možnou úroveň podpory na 40 %
vícenákladů. Vyšší úroveň je možná až po předchozí notifikaci ze strany
EU.
Zpráva dále apeluje na koordinovaný přístup k podpoře
bezemisní městské mobility na všech úrovních, na využití dalších
(zejména daňových) nástrojů a na strategický pohled na tuto
problematiku.
Jakub
Slavík
Ilustrační
foto © redakce Smartcityvpraxi.cz
Zpráva je ke stažení zde
Přečtěte si také:
16.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky
v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná
technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou
její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu
elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus
Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento
rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. 
3.10.2017 Dnes 3. října
2017 se v Praze již podruhé konala konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu
ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva dopravy ČR.
Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v rámci projektu
elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za bankovní sektor
byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský průmysl
společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury), Eurogreen
(zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel francouzského
výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným garantem
konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a hlavní
konzultant pořádající firmy.
3.10.2017 Plán
udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument
určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich
okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje
zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní
strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských oblastech. Na pomoc
jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017
umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP.
21.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let
provozuje tři elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze
zásuvky. Jak byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho
elektrobusů se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. 
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 
28.8.2017 Elektrobusy v České republice provozují nejen městské
dopravní podniky, ale také soukromí dopravci. Po skupině Arriva, která
je provozuje na
linkách BB v Praze, v
Třinci a v
Jeseníkách, se k
nim připojí sdružení 3ČSAD, zahrnující podniky ČSAD Havířov, ČSAD
Karviná a ČSAD Frýdek-Místek v rámci obchodního holdingu CIDEM Hranice,
a.s. Toto sdružení objednalo v srpnu 2017 u výrobce SOR Libchavy celkem
12 elektrobusů. 
18.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým
dojezdem pomocí bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat
závislost trolejbusu na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku
jeho provozu. O tento inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě,
Česko nevyjímaje (viz prezentace z konference Elektrické autobusy pro
město), ale také v USA.
Svědčí o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů
Xcelsior XT40 pro San Francisco 
17.8.2017 Jednou z moderních technologií, které pomáhají naplňovat
koncept smart city,
jsou systémy chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující
senzory na parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům
rychle nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto
systémech hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít
stejně tak své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných
soukromých objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo
návštěvníkům a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová
parkovací místa. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.

21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena
Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů „European Clean Bus
Deployment Initiative“, založená na tzv. pařížské dohodě. Tato
iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a
dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací. 

|










|