Novou lanovku na Zugspitze v Německu pohánějí
technologie ABB
9.1.2018 Dlouhé fronty na lanovku, která vyváží turisty na
nejvyšší horu Německa Zugspitze, mohou být od zimní sezóny 2017/2018
již minulostí, a to díky nové kabinové lanovce poháněné motory ABB.
Tato lanovka zahájila provoz 21. prosince 2017 a na Zugspitze v
bavorských Alpách vyveze až 580 cestujících za hodinu.
Toto nové dopravní zařízení nahrazuje padesát let starou
lanovku Eibsee a tím, že vyveze na vrchol třikrát více cestujících,
pomůže předejít dlouhému čekání, které bylo u lanovky Eibsee na denním
pořádku. Novou lanovku provozuje akciová společnost Bayerische
Zugspitzbahn Bergbahn AG.
Nová závěsná lanovka na Zugspitze drží hned tři světové
rekordy ve své kategorii: Její jediný ocelový opěrný sloup je se svojí
výškou 127 m nejvyšší, lanovka překonává nejvyšší převýšení (1950 m) v
jednom úseku a od opěrného sloupu na vrchol má nejdelší úsek volného
lana bez opěry, měřící 3213 m. ![](obrazky/89-Zugspitze.jpg)
Pohánět takto dlouhé lano s velmi příkrým stoupáním až
104 % (přibližně 46 stupňů) a s rychlostí 10,6 metru za sekundu
vyžaduje velmi vysoký výkon. Ten zajišťují dva 800kW třífázové střídavé
motory od ABB, které se nacházejí v dolní stanici.
K tomu přistoupily obzvlášť přísné požadavky Bayerische
Zugpitzbahn na bezproblémový provoz bez odstávek: Lanovka musí fungovat
365 dnů v roce bez ohledu na vítr a počasí. V takovémto prostředí
závisí bezpečná a komfortní doprava v zavěšené kabině na dokonalé
souhře motorů, pohonů a mechanických součástí.
Volba ABB jako dodavatele pro tento obtížný úkol
rozhodně nebyla náhodná. ABB má rozsáhlé zkušenosti s řešením náročných
dopravních projektů v Alpách – většina kabinových i sedačkových lanovek
ve Švýcarsku je poháněna motory a pohony ABB, a to již od konce 19.
století. Nová řešení od tohoto dodavatele jsou vyhledávána hlavně kvůli
zvyšování energetické efektivnosti při provozu lanovek, ale zájem
provozovatelů se stále více rozšiřuje také na oblast údržby a servisu
lanovek.
ABB,
redakčně upraveno
Foto ©
Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG-fendstudios.com (převzato z tiskové
zprávy ABB)
Další
informace zde
Přečtěte si také:
5.1.2018 Mezi
provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo
také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je
první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem,
u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. ![](../sablona/vice3.gif)
3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. ![](../sablona/vice3.gif)
8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v
Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování
příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na
sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností,
jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. ![](../sablona/vice3.gif)
24.10.2017 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15.
října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP
jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. Testování tohoto
dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany
dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí
další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na
linkách č. 109 a 239. ![](../sablona/vice3.gif)
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. ![](../sablona/vice3.gif)
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
![](../sablona/vice3.gif)
13.8.2013
Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny
Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské
městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer
Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského
Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické
články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. ![](../sablona/vice3.gif)
12.8.2013
Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu
berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď
poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a
typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je
výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď
dokáže plout až deset hodin bez světla. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|